Hoe kan je e-mail marketing gericht inzetten?

Geschreven door: 

Demi

Datum publicatie: 

2 december 2021

We hebben er allemaal mee te maken. Mailboxen gevuld met e-mails van verschillende bedrijven. Soms informatief en soms actiematig ingestoken, omdat je dat nieuwe product echt moet kopen. Dit alles wordt e-mail marketing genoemd. 87% van alle B2B marketeers en 79% van B2C marketeers maakt gebruik van e-mail marketing om hun content onder de aandacht te brengen. En dat via een techniek die als sinds 1995 massaal gebruikt wordt.

Ondanks de leeftijd is e-mail marketing zeer effectief en zou daarom onderdeel moeten uitmaken van jouw online strategie. Een mooi uitgangspunt hiervoor is ons stappenplan waarin we uitleggen hoe je e-mail marketing gericht kunt inzetten.

Stappenplan: gericht inzetten van e-mail marketing

Wij hebben een stappenplan ontwikkeld dat jou zal helpen met het gericht inzetten van e-mail marketing. Zo kan je het beste uit jouw strategie halen en de klant goed bereiken, zonder dat ze je mails irritant vinden.

Stap 1: op wie richt je je binnen e-mail marketing?

Voordat je begint is het belangrijk om te bepalen op wie je je wilt richten. Ben jij er voor de zakelijke dienstverlening (B2B) of is de consument (B2C) jouw klant? Binnen e-mail marketing is het verschil groot en brengt het ook bepaalde kansen en beperkingen met zich mee. Binnen B2B is het namelijk mogelijk om op basis van IP-adressen bedrijven te herkennen die jouw website bezoeken. Hier kan je vervolgens een lead score aan toewijzen en jouw salesteam erop los laten. Bij B2C zijn deze mogelijkheden er niet in verband met de AVG wetgeving. Na het definiëren van jouw doelgroep kan je aan de slag gaan met de verschillende klantpersona’s.

Stap 2: creëer gerichte klantpersona's

Het maken van de juiste klantpersona is eigenlijk gebaseerd op maar één ding, namelijk jouw klant! Wie is deze klant en welke type klanten heb je? Iedere klant heeft zo zijn eigen wensen en punten waarop hij/zij wordt getriggerd. Breng deze in kaart en maak gebruik van deze kenmerken. Een CEO heeft andere wensen dan bijvoorbeeld een CMO. Beide relevante personen met elk hun eigen voorkeuren. Hier begint het inzetten van e-mail marketing al vorm te krijgen. Nog een paar stappen te gaan!

Stap 3: bepaal de tone of voice

Deze stap borduurt voort op stap 2 van het stappenplan. Wordt jouw persona liever met “u”, “jou” of “jij” aangesproken? De tone of voice is niets anders dan de schrijfstijl waarop je jouw persona aanspreekt. Belangrijk hierin is wel om het volledig te implementeren in alle bedrijfscontent. Dit draagt bij aan het gewenste bedrijfsimago en het aanspreken van jouw doelgroep. Mocht je hier hulp bij nodig hebben of wil je gewoon eens sparren over jouw tone of voice? Onze content marketeers denken graag met je mee.

Stap 4: creatie van e-mails

Nu mogen de creatievelingen aan de slag. Na het opmaken van de persona’s en het bepalen van de tone of voice is het creëren van content de belangrijke volgende stap. Gebruik de klantpersona’s om jouw mail vorm te geven. Nu alleen nog de vraag: wat voor soort mail ga je opstellen? Dit heeft natuurlijk alles te maken met de doelstelling van jouw e-mailcampagne. Voor het gemak hebben we een aantal soorten mailings even voor je op een rij gezet:

  • Nieuwsbrief: De nieuwsbrief is misschien wel de bekendste e-mail die we kennen. Dit type mail is geschikt om jouw mailbestand op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen jouw bedrijf. Kleine tip… stop met de vraag “schrijf je in voor de nieuwsbrief” maak het uitnodigend en overtuig mensen om zich aan te melden. Geef bijvoorbeeld aan wát ze precies ontvangen als ze het doen.
  • Gepersonaliseerde mail: Dit type mail is uitermate geschikt voor het realiseren van een verkoop of het verkrijgen van een interessante lead. Doordat de aanhef zich automatisch aanpast op de naam van de ontvanger kan je extreem persoonlijke e-mails creëren waarop de ontvanger wordt getriggerd. Breid dit uit met persoonlijke aanbevelingen en ze kunnen niet meer om je heen.
  • Verjaardagsmail: De verjaardagsmail is dat kleine extra cadeautje op de verjaardag van jouw klant. Beloon jouw klant met een persoonlijke kortingscode voor een online aankoop of wens ze gewoon een mooie dag. Alles mag en geloof ons, het wordt gewaardeerd!
  • Voortgang mail: Dit type mail is voor meerdere doelstellingen geschikt. Informeer jouw klant met de status van zijn/haar bestelling of deel een statusupdate van die grote inkooporder. Omdat de klant al eerder interactie heeft gehad is deze mail een mooi extra contactpunt.
  • Terugwin mail: Dit type mail is voornamelijk geschikt voor e-commerce ondernemers. De bezoeker van jouw webshop is toevallig vergeten de inhoud van het winkelwagentje af te rekenen. Hoe prettig is het dan als je daar als consument even aan wordt herinnerd?! 79,2% van alle online winkelwagentjes rekenen bezoekers niet af. Kortom, hier valt nog veel te winnen.

Uiteraard zijn er nog veel meer soorten mailings in te zetten en te bedenken. Personalisatie en aansluiting met de klant is namelijk key!

Stap 5: strategie

En dan… je hebt alle voorgaande stappen keurig doorlopen. Nu dient de juiste strategie bepaald te worden. Hiervoor zijn er een tweetal zaken ontzettend belangrijk, namelijk de verzenddag en verzendtijd. Het is namelijk ontzettend zonde als jouw e-mail überhaupt niet wordt gelezen door de ontvanger. Zekerheid is er nooit. Maar door middel van vele onderzoeken is er wat data bekend over de meest geschikte verzenddag en tijd.

Zo weten we dat consumenten (B2C) op dinsdag en donderdag de meeste interactie vertonen met e-mail marketing en voor de zakelijke dienstverlening (B2B) maandag en vrijdag weer de beste dagen zijn. Consumenten openen hun mail het best rond 12:00, 21:00 en 00:00. De zakelijke doelgroep is bijzonder genoeg na werktijd het best te bereiken rond 01:00, 22:00 en 06:00. Uiteraard zijn de bovengenoemde dagen en tijden geen garantie tot succes. Door zelf te gaan testen kom je altijd nog tot de beste resultaten. Onze online adviseurs denken dan ook graag met je mee om samen een sterke strategie te ontwikkelen.

Stapje verder... automatisering van e-mail marketing!

Wil jij jouw email campagne naar het volgende niveau brengen of wil je gelijk maximaal van start dan is automatisering een logische stap binnen dit proces. Het aanmaken van workflows brengt structuur aan binnen jouw campagne. Wij adviseren deze workflows altijd te baseren op de customer journey (see, think, do, care). Door de juiste mail te koppelen aan de juiste fase creëer je een automatische klantreis waarin jouw (potentiële) klant meegenomen wordt. Door middel van A/B testen verrijk je jouw database en krijg je belangrijke inzichten die je weer verder kunt verwerken. Data en inzichten worden niet voor niets het goud van de toekomst genoemd.

Mocht je nou op basis van dit stappenplan helemaal enthousiast zijn geworden of heb je behoefte aan wat extra hulp bij jouw huidige e-mail campagne? Door e-mail marketing uit te besteden hoef je het wiel niet helemaal zelf opnieuw uit te vinden, maar kunnen we onze kennis inzetten voor jouw merk.

Blogs

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op