Google Shopping instellen: wat, waarom en hoe?

Geschreven door:

Bram van der Maat

Datum publicatie:

23/05/2022
Google shopping, onbewust kennen we het allemaal. Op het moment dat we zoeken binnen de zoekmachine hebben we het in dit geval over de afbeeldingen direct onder de zoekbalk. Juist omdat deze afbeeldingen direct onder de zoekbalk verschijnen is het een ontzettend relevante manier van adverteren die zeer in trek is bij (e-commerce) adverteerders.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is onderdeel van Google Ads en is een vorm van zoekmachine adverteren. Het is een opvallende manier waarop de zoekmachine productadvertenties toont in de zoekresultaten. Shopping-resultaten verschijnen vaak boven de zoekresultaten en bestaan uit een afbeelding, titel, prijs en de naam van de webshop.

Waarom zou je hier gebruik van maken?

Google Shopping is erg geliefd onder adverteerders vanwege de relevantie die het met zich meebrengt. Zo is het door de productfoto direct duidelijk waar het over gaat, wat het kost en waar je het kan kopen. Ook kun je extra informatie zoals “gratis verzending”, kortingen en productreviews direct toevoegen. Kortom, je kunt consumenten veel nuttige informatie bieden op de beste plek binnen de zoekmachine.

Hoe stel je Google Shopping in?

Als je besluit te beginnen met Google Shopping zijn er een aantal dingen belangrijk. Allereerst dient jouw webshop geschikt te zijn voor Google Shopping. E-commerce platforms als WooCommerce & Magento zijn bij uitstek geschikt om te koppelen met Google Shopping. Waarom deze platforms geschikt zijn wordt later in deze blog duidelijk. Naast een goede webshop is productinformatie erg belangrijk. Hoe meer informatie er beschikbaar is, hoe relevanter een product wordt bevonden door Google.

Na bovenstaande stappen te hebben afgevinkt begint alles met het maken van een “product-feed”. Een feed is een document waarin alle informatie van een product is opgenomen op structurele wijze. Van productnaam tot aan prijs en van voorraad tot aan afmeting. Werkelijk alles is opgenomen in dit databestand. Google gebruikt deze bestanden om al jouw productinformatie in te laden en om deze vervolgens te implementeren in een Google Shopping advertentie.

Het opzetten van zo’n feed is niet iets wat je handmatig moet willen doen. Hiervoor zijn er zogenoemde feedmanagement tools op de markt. Channable is een veelgebruikt platform. De essentie van een goed e-commerce platform wordt nu ook langzaam duidelijk. Het is namelijk zaak dat al die informatie over jouw producten goed gescheiden en geordend is. Channable is goed te koppelen met bijvoorbeeld WooCommerce en Magento. Zo weet je zeker dat jouw datafeed op de juiste manier ingesteld staat.

Onze collega’s van het webdevelopment bureau Modern Minds helpen je graag bij het opzetten van een datafeed in samenspel met jouw webshopomgeving.

Hoe werkt Google Shopping?

Nadat de feed is aangemaakt kan je aan de slag met Google Shopping. Jouw feed dient daarvoor wel eerst aan Google Merchant Center te worden gekoppeld. Deze koppeling zorgt voor de vertaling van jouw datafeed naar de vereisten van Google Shopping. Na deze koppeling gemaakt te hebben kun je in Google ads een Shopping campagne aanmaken. Bij het aanmaken van deze campagne zijn er een aantal instellingen mogelijk:

  • De naam van jouw Shopping campagne
  • De naam van jouw Webshop
  • Het land waaraan je jouw producten wil verkopen
  • Eventueel een productfilter om enkel bepaalde producten aan te bieden
  • Een biedstrategie (automatisch bieden, verbeterde CPC, Klikken maximaliseren, Doel ROAS)

Optioneel: campagneprioriteit (welke campagne is het belangrijkst)

  • Het netwerk (alleen Google of Google i.c.m. zoekpartners)
  • Apparaat (mobiel, desktop, tablet)
  • Locaties (waar worden de advertenties weergeven)

Wat mogelijk opvalt is dat zoekwoorden nog niet aan bod zijn gekomen. Google Shopping werkt niet met zoekwoorden maar op basis van jouw productfeed. Het is daarom volledig aan Google op welke zoekopdracht jouw Shopping advertentie weergeven wordt.

Google Shopping uitbesteden

Jouw Google Shopping uitbesteden? Onze SEA experts werken dagelijks aan Shopping campagnes voor onze adverteerders en ontzorgen onze klanten volledig. Onze gecertificeerde Google Shopping specialisten verhogen het rendement op je campagne. Meer rendement, meer klikken en meer verkopen. Neem contact met ons op en ontdek hoe jij meer omzet uit je advertentiebudget kunt halen.

BLOGS

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Get in touch!