Google Shopping instellen

Geschreven door: 

Bram van der Maat

Datum publicatie: 

8 november 2023

Google Shopping, we kennen het allemaal. Je zoekt een product en krijgt gesponsorde resultaten direct onder de zoekbalk. Juist omdat deze afbeeldingen direct onder de zoekbalk verschijnen, is het een ontzettend relevante manier van adverteren die zeer in trek is bij (e-commerce) adverteerders. Wij vertellen je er alles over. 

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is onderdeel van Google Ads en is een vorm van zoekmachine adverteren, ofwel SEA. Het is een opvallende manier waarop de zoekmachine productadvertenties toont in de zoekresultaten. Shopping-resultaten verschijnen vaak boven de zoekresultaten en bestaan uit een afbeelding, titel, prijs en de naam van de webshop. 

De voordelen op een rij

Google Shopping is geliefd onder adverteerders vanwege de relevantie die het met zich meebrengt. Zo is het door de productfoto direct duidelijk wat het is, wat het kost en waar je het kan kopen. Ook kun je extra aantrekkelijke informatie zoals “gratis verzending”, kortingen en productreviews direct toevoegen. Kortom, je kunt consumenten veel nuttige informatie bieden op de beste plek binnen de zoekmachine. 

Google Shopping instellen

Als je besluit om te beginnen met Google Shopping zijn er een aantal dingen belangrijk. Allereerst dient jouw webshop geschikt te zijn voor Google Shopping. E-commerce platforms als WooCommerce & Magento zijn bij uitstek geschikt. Naast een goede webshop is productinformatie erg belangrijk. Hoe meer informatie, hoe relevanter een product wordt bevonden door Google. 

Google Shopping begint met het maken van een “product-feed”. Een feed is een document waarin alle informatie van een product op structurele wijze is opgenomen. Van productnaam tot aan de prijs en van voorraad tot aan de afmeting. Google gebruikt deze documenten om jouw productinformatie in te laden en om deze te implementeren in een Google Shopping advertentie. 

Het opzetten gebeurt met zogenoemde feedmanagement tools. Channable is een veelgebruikt platform en is goed te koppelen met bijvoorbeeld WooCommerce en Magento. Zo weet je zeker dat jouw datafeed op de juiste manier ingesteld staat. 

Onze collega’s van het webdevelopment bureau Modern Minds kunnen je helpen bij het opzetten van een datafeed in samenspel met jouw webshopomgeving. 

Zo werkt het

Nadat de feed is aangemaakt kan je aan de slag met Google Shopping. Jouw feed dient daarvoor eerst aan Google Merchant Center gekoppeld te worden. Deze koppeling zorgt voor de vertaling van jouw datafeed naar de vereisten van Google Shopping. Nadat je deze koppeling hebt gemaakt, kun je in Google Ads een Shopping campagne aanmaken.  

Bij het aanmaken van deze campagne zijn de volgende instellingen mogelijk: 

  • De naam van jouw Shopping campagne 
  • De naam van jouw webshop 
  • Het land waaraan je jouw producten wil verkopen 
  • Eventueel een productfilter om enkel bepaalde producten aan te bieden 
  • Een biedstrategie (automatisch bieden, verbeterde CPC, Klikken maximaliseren, doel ROAS) 
  • Optioneel: campagneprioriteit (welke campagne is het belangrijkst?)
  • Het netwerk (alleen Google of Google i.c.m. zoekpartners?) 
  • Apparaat (mobiel, desktop, tablet) 
  • Locaties (waar worden de advertenties weergegeven?) 

Google Shopping werkt niet met zoekwoorden, maar op basis van jouw productfeed. Het is daarom volledig aan Google op welke zoekopdracht jouw Shopping advertentie weergegeven wordt. 

Google Shopping uitbesteden

Jouw Google Shopping uitbesteden? Onze SEA experts werken dagelijks aan Shopping campagnes voor onze adverteerders en ontzorgen klanten volledig. Onze gecertificeerde Google Shopping specialisten verhogen het rendement op je campagne: meer klikken en meer verkopen. Neem contact met ons op en ontdek hoe jij meer omzet uit je advertentiebudget kunt halen. 

Blogs

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op