Geschreven door:
Datum publicatie:
Binnen social media marketing maken we onderscheid tussen owned, paid en earned media. De social media mix. We kunnen alvast verklappen dat een mix van deze drie onderdelen de beste social mediastrategie vormt. Er zijn twee typen waar je als marketeer invloed op kan uitoefenen, namelijk owned en paid media. In deze blog leggen we het verschil uit tussen organisch en betaalde media.
Social media platforms zijn ontstaan vanuit de behoefte om individuen met elkaar in contact te brengen en om relaties met elkaar te onderhouden. Hierbij lag de nadruk puur op organische content. Het doel was om de meest relevante content met elkaar te delen, die werd gewaardeerd door andere gebruikers.
De laatste tijd is er veel veranderd: social media wordt overspoeld met advertenties en andere betaalde content. Hierdoor verleggen steeds meer bedrijven hun focus van organische zichtbaarheid (owned) naar betaald adverteren (paid).
Paid, owned en earned – betaalde, beheerde en verdiende – media zijn bekende termen binnen marketing. Een goede mix van deze drie onderdelen vormt dan ook de beste social mediastrategie. Het is hierbij belangrijk om te achterhalen op welke verschillende kanalen je doelgroep actief is en welke content zij wil zien.
Paid media, ofwel betaalde media, zijn alle media waar je voor betaalt. Voorbeelden hiervan zijn betaalde Facebookadvertenties of gesponsorde posts op Pinterest.
Hoe kun je dit in de praktijk inzetten? Grote bedrijven zoals Meta en Google bieden een breed scala aan targetingopties om je boodschap direct over te brengen naar je doelgroep. Vaak is het doel hiervan om mensen aan te zetten tot actie.
Onder owned media, ofwel organische media, vallen alle platformen die je in eigen beheer hebt. Denk hierbij aan je social media marketing en je website.
Bij owned media is het van belang om actief te zijn binnen de kanalen. Je wil de doelgroep bereiken via organische content, dus zonder budget. Het is de kunst om interessante en relevante content te plaatsen, zodat de kans dat je doelgroep interacteert (liken, reageren en delen) hoger is. Organische content is vaak minder koopgericht, maar legt de nadruk op het maken van aantrekkelijke content voor gebruikers.
Onder earned media, ofwel verdiende media, verstaan we alle vormen van aandacht van derden. Denk bijvoorbeeld aan positieve mond-tot-mondreclame en goede reviews.
Om zo veel mogelijk mensen uit je doelgroep te bereiken, kies je voor een mix van zowel paid als owned media. Earned media versterkt vervolgens de impact van de andere twee mediatypen.
Heb je hulp nodig bij het bepalen van jouw ideale mix of wil je sparren over de huidige media-inzet van jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten. Wij helpen je graag verder.
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden | Privacy
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden