linkbuilding

Linkbuilding is onmisbaar in je online marketingstrategie

Linkbuilding wordt steeds belangrijker. Door linkbuilding in te zetten, is de kans op een hoge positie in de zoekmachine een stuk groter. Toch weten maar weinig bedrijven wat linkbuilding is en hoe je effectief backlinks verkrijgt. Overweeg je linkbuilding in te zetten voor jouw bedrijf? Neem contact op voor de mogelijkheden!

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het proces van externe links vanaf andere websites naar jouw eigen website verkrijgen. Deze links noem je backlinks. Het doel van linkbuilding is de waardering van zoekmachines, zoals Google, te verhogen en daarmee hoger te ranken op een bepaald zoekwoord op een specifieke pagina op jouw website. Het is belangrijk om te weten dat alleen externe links onder backlinks vallen. Interne links zijn verwijzingen van de ene pagina naar een andere pagina binnen jouw website.

Het belang van linkbuilding

Linkbuilding helpt jou om hoger in de zoekresultaten in Google te ranken. Wanneer externe websites naar jouw website linken, krijgen deze links een bepaalde waarde. Deze waarde wordt bepaald aan de hand van een aantal criteria vanuit Google. Wanneer je hieraan voldoet, hecht Google een hogere waarde aan de link en dus ook aan jouw pagina.

Hoe meer waarde jouw pagina heeft, hoe hoger je scoort in Google. De juiste links naar jouw website verhogen je organische posities in de zoekmachine en de domainautoriteit van jouw website. Hoe dat werkt? Als zo veel websites naar die van jou verwijzen, dan gaat Google ervan uit dat er goede content op staat.  

Het is belangrijk dat de backlink écht relevant is en aansluit op het onderwerp van de pagina. Daarnaast moeten de links op een eerlijke manier gegenereerd zijn. Wanneer je bijvoorbeeld in één keer veel backlinks tegelijk ontvangt, lijkt het erop dat je ze hebt gekocht. Dit kan de positie van een pagina juist weer verslechteren.

SEO linkbuilding

Zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO, bestaat uit drie onderdelen: content, technische SEO en autoriteit. Linkbuilding valt onder het onderdeel autoriteit. Je kunt namelijk de domeinautoriteit van jouw website opbouwen, waardoor je hogere posities in Google kan behalen. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer verkeer naar de website.

Type backlinks

Er zijn twee soorten links: follow en no-follow. Wanneer we het over backlinks hebben dan refereren we meestal naar follow links en niet naar no-follow links. Het zijn beide backlinks, maar is zit een verschil in waarde.

Met een follow link laat je de waarde overdragen aan de website waar je naartoe linkt. Dit doe je bijvoorbeeld met een domein met een hoge autoriteitsscore, waarvan je de waarde wil overdragen naar jouw website. Met een no-follow link geef je Google mee dat deze link niet met jouw website geassocieerd moet worden. Je zou hiervoor kunnen kiezen als je bijvoorbeeld een website met een lagere waarde dan die van jou, laat linken naar jouw website. Op deze manier wordt jouw domeinautoriteit niet beïnvloed.

Onze experts adviseren om zowel follow als no-follow links te combineren om de linkbuilding zo ‘natuurlijk’ mogelijk over te laten komen aan Google. Zo voorkom je dat je een penalty krijgt, wat er weer voor kan zorgen dat je lager rankt in zoekmachines.

Linkbuilding proces

Er is een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je linkbuilding in gaat zetten. Je kunt op verschillende manieren backlinks genereren. Je kunt zelf actief op andere websites naar die van jou linken, betalen voor backlinks of de links organisch verdienen. We leggen je alles uit over de drie manieren.

Betaalde backlinks aanvragen

Deze manier van linkbuilding wordt het meest ingezet door online marketingbureaus. Het zorgt namelijk snel voor meer waarde voor je website. Onze experts werken met verschillende partners, waarbij we voordelig sterke links met veel waarde kunnen aanvragen.

Van een groot tot klein budget: linkbuilding is voor iedereen interessant. Onze SEO-specialisten richten jouw linkbuilding zo kosteneffectief mogelijk in, om zo veel mogelijk uit jouw budget en links te halen.

Organische backlinks verdienen

De organische route is de beste manier om links te genereren. Wanneer je goede content schrijft en dus als autoriteit wordt gezien, zal je automatisch vaker backlinks ontvangen. Deze vorm van linkbuilding is lastiger, omdat je hier minder invloed op hebt. Wat je wél kunt doen, is consistent content van hoge kwaliteit creëren en blijven werken aan naamsbekendheid en een goede reputatie. 

No go: zelf links plaatsen op websites

De derde optie is om zelf op andere websites naar jouw website te linken. Dit kan je doen door comments onder producten te plaatsen, mee te praten op fora, links op sociale media te plaatsen of door gebruik te maken van startpagina’s. De links die je hiermee krijgt zijn vaak no-follow links, behalve de links op startpagina’s.

Deze vorm van linkbuilding raden we absoluut niet aan. Voorheen werd deze manier vaak door bedrijven toegepast, maar de kwaliteit van de links is slecht of de websites waar de links vandaan komen zijn niet relevant. Wanneer je een linkprofiel opbouwt met dit soort links, loop je het risico om een penalty van Google te krijgen. Erg zonde van je moeite, want als dat gebeurt is jouw bedrijf verdwenen uit de rankings.

Wat kost linkbuilding?

De kosten van linkbuilding zijn afhankelijk van verschillende factoren. De kwaliteit van de backlinks speelt hierin mee, maar ook de branche waarin je actief bent en de hoeveelheid tijd die nodig is om de backlinks te verkrijgen. De prijzen kunnen variëren van €25 tot meer dan €1500 per link. Het is belangrijk om te onthouden dat linkbuilding een lange termijnstrategie is. Het kost tijd en moeite en kan niet van de een op andere dag impact geven, maar als de linkbuilding eenmaal staat is het enorm effectief.

Een goede linkbuildingstrategie

Zoekmachine optimalisatie bestaat dus uit drie onderdelen, waarvan linkbuilding er één is. Met alleen linkbuilding zul je daarom niet gegarandeerd een hogere positie in zoekmachines behalen. Kijk breder naar je SEO-strategie en werk ook aan goed geschreven, relevante en geoptimaliseerde content. Daarnaast moet je website technisch gezien in orde zijn.

Onze SEO-specialisten kunnen jou hierbij helpen door op zoek te gaan naar de beste combinatie van content, domeinautoriteit en het monitoren van de technische status van je website. We kijken naar verbeterpunten die de organische vindbaarheid kunnen vergroten. Voor een goede linkbuildingstrategie richten we ons op een hoge relevantie en de waarde van de website. We bepalen op welke landingspagina’s we ons gaan richten met linkbuilding en stellen hiervoor targets op.

Linkbuilding uitbesteden?

Er komt veel kijken bij linkbuilding en daarom is het voor veel bedrijven niet haalbaar om hier zelf mee aan de slag te gaan. Dat is zonde, want er valt veel winst te behalen uit je organische resultaten en linkbuilding kan hier goed bij helpen. 

Onze specialisten weten precies wat er in de markt speelt en welke trends zij moeten volgen om de meeste winst te behalen voor jouw merk. Voor ieder merk zetten we een unieke linkbuildingstrategie op met relevante websites. Zo monitoren we de resultaten en koppelen we ze terug, zodat je op de hoogte blijft van de stand van zaken. Benieuwd hoe we linkbuilding voor jou kunnen inrichten? Neem dan contact met ons op.

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op