Waarom linkbuilding niet mag ontbreken in je online marketing strategie

Geschreven door:

Zoé Estourgie

Datum publicatie:

10/12/2021

Linkbuilding wordt steeds belangrijker. In recente updates van het algoritme van Google blijft dit onderdeel van SEO steeds verder stijgen. Zet je linkbuilding als bedrijf niet in, dan is de kans een stuk kleiner op hoge zoekresultaten dan bij bedrijven die het wel inzetten voor hun merk. Toch weten maar weinig bedrijven wat linkbuilding is en nog minder hoe je effectief backlinks verkrijgt. In dit artikel geven we je daarom alle informatie die je nodig hebt om je organische positie in de zoekmachine verder te versterken.

Wat is linkbuilding?

Laten we beginnen bij het begin. Wat is linkbuilding? Linkbuilding is een manier om je online autoriteit te vergroten. Dat gebeurt wanneer externe websites een linkje op hun site plaatsen die verwijst naar jouw website. Deze link brengt dan een bepaalde waarde met zich mee. Wat deze waarde precies is hangt af van meerdere factoren, maar daar gaan we later in dit artikel op in. Door de verkregen waarde hecht Google weer een hogere waarde aan de pagina waar het linkje naartoe gaat. Jouw site dus. Hoe meer waarde jouw pagina verkrijgt, hoe hoger je scoort in Google.

In principe geldt de regel hoe meer backlinks, hoe meer waarde. Maar toch ook niet helemaal. De zoekmachine is namelijk wel van mening dat die externe linkjes echt relevant moeten zijn en ertoe doen. Ook vinden ze het belangrijk dat de links op een eerlijke manier zijn verkregen. Wanneer je dus in één keer heel veel links verkrijgt kan dit je positie juist verslechteren. Als je van plan bent om linkbuilding in te zetten is het dus van belang dat je dit op een goede, strategische manier aanpakt.

Wist je dat... Google zelf aangaf dat linkbuilding in de top 3 belangrijkste factoren zit om een pagina hoog te laten ranken?

Verschil tussen follow en no-follow links

Wanneer we het over backlinks hebben dan refereren we meestal naar follow links en niet naar no-follow links. In realiteit zijn het eigenlijk beide backlinks, maar zit er een verschil in waarde. Bij een do-follow link laat je namelijk je waarde overdragen aan de website waar je naartoe linkt. Wanneer je ervoor kiest om een no-follow link te plaatsen zeg je tegen Google dat ze deze link niet met jouw website moeten associëren. Dat kan je bijvoorbeeld doen wanneer je linkt naar een pagina met een lagere waarde dan jij, zodat het jouw domeinautoriteit niet beïnvloedt.

Domeinautoriteit opbouwen

Misschien ken je de drie onderdelen van zoekmachine optimalisatie wel: content, autoriteit en technische SEO. Linkbuilding valt onder het onderdeel autoriteit. Met de waarde die je vanuit externe websites krijgt kan je namelijk je eigen domeinautoriteit opbouwen. Deze doorverwijzingen worden namelijk gezien als een soort ‘stemmen’ naar je website. Want als er zo veel mensen een doorverwijzing plaatsen naar je website, dan zal er wel goede content op staan, toch?

Waarom linkbuilding inzetten?

Bij Wind Mee vinden we linkbuilding echt onmisbaar in je organische marketing strategie. Het hebben van de juiste links naar je site wordt namelijk steeds belangrijker. Linkbuilding verhoogt je organische posities in de zoekmachine en vergroot de domeinautoriteit van je website – welke ook weer invloed heeft op je organische resultaten. Door zoekmachine optimalisatie zo breed mogelijk in te zetten kan je het beste invloed hebben op je organische resultaten.

Linkbuilding: hoe doe je dat

Nu je weet waarom je linkbuilding in zou moeten zetten, is het ook goed om te weten hoe je dat dan doet. Er zijn namelijk een aantal punten waar je rekening mee moet houden, omdat je jezelf er ook mee in de vingers kunt snijden.

Links naar je website kan je op meerdere manieren verkrijgen. Net zoals bij vele andere marketingactiviteiten kan je ook hier weer owned, paid en earned media inzetten. Je kunt zelf actief links plaatsen op andere sites, betalen voor backlinks of de links werkelijk verdienen doordat websites zelf een link naar je willen plaatsen.

Zelf actief links plaatsen op websites

Je kunt zelf actief op andere websites linkjes naar je website plaatsen. Dat kan je onder andere doen door comments te plaatsen onder artikelen, mee te praten op fora, linkjes te plaatsen op social media of gebruik te maken van startpagina’s. Vaak zijn de links die je op deze manier verkrijgt no-follow links en hebben deze dus minder waarde. Links op startpagina’s zijn daarentegen vaak wel follow-links.

Dat betekent niet dat deze manier van links verkrijgen niet effectief is voor je website. Het neemt namelijk niet weg dat mensen nog steeds op het linkje kunnen klikken en zo op je site terechtkomen. Dit is vooral interessant wanneer het gaat om pagina’s met veel bezoekers. Daarbij zijn no-follow links tóch meer waard dan veel mensen denken. Ondanks dat je specifiek aangeeft dat er geen SEO waarde meegegeven moet worden, weet Google precies welke links er naar je website komen, ook als deze een no-follow attribuut hebben. En wat blijkt: deze vorm van linkbuilding heeft toch wel meer invloed op je organische resultaten dan door velen wordt gedacht.

Betaalde backlinks aanvragen

Naast dat je op een organische wijze links kunt verkrijgen, kan je ook betaalde backlinks aanvragen. Deze manier van linkbuilding wordt het meeste ingezet door online marketing bureaus omdat het snel voor veel waarde voor je website zorgt. Bij Wind Mee werken we met verschillende partners waar we voordelig sterke links met veel waarde kunnen aanvragen. Linkbuilding is voor iedereen interessant, of je nou een groot of klein budget hebt. Onze SEO specialisten richten jouw linkbuilding strategie zo kosteneffectief in om zo veel mogelijk uit jouw budget en links te halen.

Backlinks verdienen vanuit andere sites

Wanneer je echt goede content schrijft of een hoge naamsbekendheid hebt zal je vaker backlinks verkrijgen vanuit andere sites. Niet omdat je ervoor betaalt, maar omdat ze je website of pagina van toegevoegde waarde vinden. Deze vorm van linkbuilding is een stuk lastiger. Je content moet namelijk van hoge kwaliteit zijn én je merk moet bekend zijn. Als merk heb je hier vaak weinig invloed op. Je kunt wel actief websites benaderen met de vraag of ze een linkje willen plaatsen naar je site. Helaas levert dit vaak maar weinig op, terwijl je er wel veel tijd aan kwijt bent.

Een goede linkbuilding strategie

Linkbuilding is onderdeel van een bredere SEO strategie. Dat wil zeggen dat je met linkbuilding alleen weinig tot geen hoge posities zal behalen. Google wil namelijk bezoekers zo veel mogelijk content bieden waar de zoeker echt wat aan heeft. Daarom is goed geschreven, geoptimaliseerde content ook heel belangrijk, net als dat je pagina technisch op orde moet zijn.

Onze SEO specialisten combineren een goede linkbuilding strategie met een compleet geoptimaliseerde website voor de zoekmachine. Daarin vinden we de beste combinatie van content, domeinautoriteit en het monitoren van de technische gezondheid van de website. Wij gaan op zoek naar verbeterpunten over de hele website die je organische vindbaarheid kunnen vergroten en stellen targets op die we ondersteunen met linkbuilding.

Voor een goede linkbuilding strategie richten we ons op een hoge relevantie van de website en de waarde van de website. Daarnaast bepalen we op welke landingspagina’s op je site we ons gaan richten met het aanvragen van links. Vervolgens stellen we daar targets aan op en werken we met linkbuilding hiernaartoe.

Startpagina's wel of niet gebruiken

Startpagina’s worden veel gebruikt door websites om gratis of goedkope linkjes te verkrijgen. Dit zijn geen kwalitatieve websites, maar worden vaak kwantitatief genoemd. Momenteel werken startpagina’s nog redelijk goed en dat is ook de reden dat we vaak zien dat startpagina’s veel worden ingezet. Google is daarentegen bekend met het fenomeen en is hier niet blij mee. Daarom zijn deze startpagina’s niet toekomstbestendig. De verwachting is namelijk dat de waarde van deze sites vroeg of laat erg zal dalen en daarmee dus ook je website waarde. Je kunt daarom toch echt beter kiezen voor kwalitatieve websites.

Linkbuilding uitbesteden

Er komt een hele hoop kijken bij linkbuilding en daarom is het voor veel ondernemingen niet weggelegd om hier zelf wat mee te doen. Dat is zonde, want er valt wel veel winst te behalen uit je organische resultaten en linkbuilding kan hier goed bij helpen. Een weg die veel merken daarom begaan is om het uit te besteden. Best een goede zet, want zo laat je SEO specialisten voor je aan het werk gaan. Onze specialisten weten precies wat er in de markt speelt en welke trends we moeten volgen om de meeste winst te behalen voor je merk. Voor ieder merk zetten we een unieke linkbuilding strategie op met relevante websites. Zo monitoren we de resultaten en rapporteren ze aan je, zodat je op de hoogte blijft van hoe het eraan toe gaat met je backlinks. Benieuwd hoe we linkbuilding voor jou inrichten? Stuur ons een berichtje!

BLOGS

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Get in touch!