Waarom linkbuilding niet mag ontbreken in je online marketing strategie
Geschreven door:
Datum publicatie:
Linkbuilding wordt steeds belangrijker. In recente updates van het algoritme van Google blijft dit onderdeel van SEO steeds verder stijgen. Zet je linkbuilding als bedrijf niet in, dan is de kans een stuk kleiner op hoge zoekresultaten dan bij bedrijven die het wel inzetten voor hun merk. Toch weten maar weinig bedrijven wat linkbuilding is en nog minder hoe je effectief backlinks verkrijgt. In dit artikel geven we je daarom alle informatie die je nodig hebt om je organische positie in de zoekmachine verder te versterken.
Wat is linkbuilding?
In principe geldt de regel hoe meer backlinks, hoe meer waarde. Maar toch ook niet helemaal. De zoekmachine is namelijk wel van mening dat die externe linkjes echt relevant moeten zijn en ertoe doen. Ook vinden ze het belangrijk dat de links op een eerlijke manier zijn verkregen. Wanneer je dus in één keer heel veel links verkrijgt kan dit je positie juist verslechteren. Als je van plan bent om linkbuilding in te zetten is het dus van belang dat je dit op een goede, strategische manier aanpakt. Wist je dat… Google zelf aangaf dat linkbuilding in de top 3 belangrijkste factoren zit om een pagina hoog te laten ranken?
Verschil tussen follow en no-follow links
Wanneer we het over backlinks hebben dan refereren we meestal naar follow links en niet naar no-follow links. In realiteit zijn het eigenlijk beide backlinks, maar zit er een verschil in waarde. Bij een do-follow link laat je namelijk je waarde overdragen aan de website waar je naartoe linkt. Wanneer je ervoor kiest om een no-follow link te plaatsen zeg je tegen Google dat ze deze link niet met jouw website moeten associëren. Dat kan je bijvoorbeeld doen wanneer je linkt naar een pagina met een lagere waarde dan jij, zodat het jouw domeinautoriteit niet beïnvloedt.
Domeinautoriteit opbouwen
Misschien ken je de drie onderdelen van zoekmachine optimalisatie wel: content, autoriteit en technische SEO. Linkbuilding valt onder het onderdeel autoriteit. Met de waarde die je vanuit externe websites krijgt kan je namelijk je eigen domeinautoriteit opbouwen. Deze doorverwijzingen worden namelijk gezien als een soort ‘stemmen’ naar je website. Want als er zo veel mensen een doorverwijzing plaatsen naar je website, dan zal er wel goede content op staan, toch?
Waarom linkbuilding inzetten?
Bij Wind Mee vinden we linkbuilding echt onmisbaar in je organische marketing strategie. Het hebben van de juiste links naar je site wordt namelijk steeds belangrijker. Linkbuilding verhoogt je organische posities in de zoekmachine en vergroot de domeinautoriteit van je website – welke ook weer invloed heeft op je organische resultaten. Door zoekmachine optimalisatie zo breed mogelijk in te zetten kan je het beste invloed hebben op je organische resultaten.
Linkbuilding: hoe doe je dat
Links naar je website kan je op meerdere manieren verkrijgen. Net zoals bij vele andere marketingactiviteiten kan je ook hier weer owned, paid en earned media inzetten. Je kunt zelf actief links plaatsen op andere sites, betalen voor backlinks of de links werkelijk verdienen doordat websites zelf een link naar je willen plaatsen.
Betaalde backlinks aanvragen
Naast dat je op een organische wijze links kunt verkrijgen, kan je ook betaalde backlinks aanvragen. Deze manier van linkbuilding wordt het meeste ingezet door online marketing bureaus omdat het snel voor veel waarde voor je website zorgt. Bij Wind Mee werken we met verschillende partners waar we voordelig sterke links met veel waarde kunnen aanvragen. Linkbuilding is voor iedereen interessant, of je nou een groot of klein budget hebt. Onze SEO specialisten richten jouw linkbuilding strategie zo kosteneffectief in om zo veel mogelijk uit jouw budget en links te halen.
Backlinks verdienen vanuit andere sites
Wanneer je echt goede content schrijft of een hoge naamsbekendheid hebt zal je vaker backlinks verkrijgen vanuit andere sites. Niet omdat je ervoor betaalt, maar omdat ze je website of pagina van toegevoegde waarde vinden. Deze vorm van linkbuilding is een stuk lastiger. Je content moet namelijk van hoge kwaliteit zijn én je merk moet bekend zijn. Als merk heb je hier vaak weinig invloed op. Je kunt wel actief websites benaderen met de vraag of ze een linkje willen plaatsen naar je site. Helaas levert dit vaak maar weinig op, terwijl je er wel veel tijd aan kwijt bent.
Zelf actief links plaatsen op websites
Dat betekent niet dat deze manier van links verkrijgen niet effectief is voor je website. Het neemt namelijk niet weg dat mensen nog steeds op het linkje kunnen klikken en zo op je site terechtkomen. Dit is vooral interessant wanneer het gaat om pagina’s met veel bezoekers. Daarbij zijn no-follow links tóch meer waard dan veel mensen denken. Ondanks dat je specifiek aangeeft dat er geen SEO waarde meegegeven moet worden, weet Google precies welke links er naar je website komen, ook als deze een no-follow attribuut hebben. En wat blijkt: deze vorm van linkbuilding heeft toch wel meer invloed op je organische resultaten dan door velen wordt gedacht.
Een goede linkbuilding strategie
Onze SEO specialisten combineren een goede linkbuilding strategie met een compleet geoptimaliseerde website voor de zoekmachine. Daarin vinden we de beste combinatie van content, domeinautoriteit en het monitoren van de technische gezondheid van de website. Wij gaan op zoek naar verbeterpunten over de hele website die je organische vindbaarheid kunnen vergroten en stellen targets op die we ondersteunen met linkbuilding.
Voor een goede linkbuilding strategie richten we ons op een hoge relevantie van de website en de waarde van de website. Daarnaast bepalen we op welke landingspagina’s op je site we ons gaan richten met het aanvragen van links. Vervolgens stellen we daar targets aan op en werken we met linkbuilding hiernaartoe.
Startpagina's wel of niet gebruiken
Linkbuilding uitbesteden
Er komt een hele hoop kijken bij linkbuilding en daarom is het voor veel ondernemingen niet weggelegd om hier zelf wat mee te doen. Dat is zonde, want er valt wel veel winst te behalen uit je organische resultaten en linkbuilding kan hier goed bij helpen. Een weg die veel merken daarom begaan is om het uit te besteden. Best een goede zet, want zo laat je SEO specialisten voor je aan het werk gaan. Onze specialisten weten precies wat er in de markt speelt en welke trends we moeten volgen om de meeste winst te behalen voor je merk. Voor ieder merk zetten we een unieke linkbuilding strategie op met relevante websites. Zo monitoren we de resultaten en rapporteren ze aan je, zodat je op de hoogte blijft van hoe het eraan toe gaat met je backlinks. Benieuwd hoe we linkbuilding voor jou inrichten? Stuur ons een berichtje!