Content marketing
Je doelgroep binden met content marketing
Content marketing is een effectieve manier om je zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. Je bouwt een band op met je doelgroep, door ze te informeren, inspireren en amuseren met interessante content. Oftewel inhoud. Dit kan van alles zijn. Van geschreven content, zoals een blogartikel, whitepaper, social post, e-mail of landingspagina. Tot aan visuals, video’s, infographics en podcasts bijvoorbeeld. Er zijn allerlei soorten content. Voor iedereen wat wils. Maar wat past goed bij jouw doelgroep?
Aanspreken en binden
Hoe zorg je ervoor dat je content een specifieke doelgroep aanspreekt en dat je de aandacht ook vasthoudt? Eigenlijk heel logisch: door relevant te zijn. Het is daarom belangrijk om met je content in te spelen op specifieke problemen, angsten, verlangens en interesses van je doelgroep. Wat wil jouw doelgroep graag weten? Hoe kan jij hierop aansluiten? Door op regelmatige basis content te creëren en te delen, blijf je zichtbaar en houd je de aandacht van je doelgroep vast.
Content marketing strategie
Voor succesvolle content marketing is een doordachte strategie nodig. Een verdieping in de wensen en het online gedrag van je doelgroep, is een belangrijk startpunt. Daarnaast onderzoeken we belangrijke onderwerpen, gebaseerd op behoeften en interesses van je doelgroep. En kijken we naar je organisatie: wie je bent, wat je uniek maakt en wat je jouw doelgroep te bieden hebt. Welke overlap is er te vinden, tussen wat je graag wil vertellen en wat voor de lezer interessant is?
Natuurlijk houden we ook rekening met zoekmachine optimalisatie (SEO), voor een betere vindbaarheid. We voeren daarom ook een zoekwoordenonderzoek uit, om te ontdekken welke relevante zoektermen vaak gebruikt worden in de zoekmachines. En hoe groot de concurrentie bij deze zoekwoorden is.
Uit de strategische keuzes en het zoekwoordenonderzoek komen onderwerpen naar voren waarvoor we nieuwe content creëren of waarmee we bestaande content optimaliseren. Vervolgens bepalen we samen welke kanalen geschikt zijn om deze content op te delen, in welke vormen en in welke frequentie. Hiervoor maken we een contentplanning.
Waarom content marketing?
Perfecte basis
Voordat je gaat zenden met adverteren online, is het belangrijk dat je basis goed is. Dus dat nieuwe bezoekers op waardevolle content landen. Content marketing is de perfecte basis voor je online marketing, omdat je met content marketing bezig bent de relatie met je doelgroep op te bouwen en te versterken. Je focust op relevantie, in elke fase van je klantproces.
Duurzaam
In tegenstelling tot tijdelijke campagnes, profiteer je van het effect uit content marketing veel langer. Is je content SEO proof en interessant voor je doelgroep? Dan kom je hoger in Google en stijgt je vindbaarheid. Daarnaast blijft je content, zoals een blogartikel of download, vaak ook (lang) online staan. Zelfs jaren later kan deze content nog zorgen voor het aantrekken en binden van je doelgroep.
Actiegericht
Natuurlijk wil je dat een bezoeker uiteindelijk ook actie onderneemt. De kans hierop neemt toe, omdat je een band opbouwt. Er ontstaat meer vertrouwen. En uiteindelijk werpt dat vruchten af. Hoe? We helpen je met goede ‘call to actions’ bijvoorbeeld, in de juiste fase van de customer journey. Waardoor bezoekers daadwerkelijk contact met je opnemen, formulieren invullen, content downloaden of aankopen doen.
Meetbaar
Content marketing is meetbaar. Maar er is nooit direct effect. Het is een proces voor de lange termijn, waarbij consistentie belangrijk is. Na enige tijd analyseren we wat jouw content doet, met betrekking tot het behalen van je doelstellingen. Bijvoorbeeld door KPI’s in te stellen in Google Analytics en Google Tag Manager.
Content audit: hoe sta je ervoor?
Heb je geen idee hoe je er met je content voor staat? Dan voeren we bij Wind Mee graag een datagedreven content audit uit, waarbij we jouw online content onderzoeken. Aan de hand van gerichte analyses, relevante zoektermen (uit een zoekwoordenonderzoek) en concurrerende content. Zo brengen we verbeterpunten in kaart en kunnen we gaan optimaliseren. Bijvoorbeeld in tone-of-voice, vindbaarheid of het conversieratio.
Succesvolle samenwerkingen
Je content marketing uitbesteden?
De juiste inhoud, de juiste verspreiding. Wind Mee ontzorgt je. Maak een vrijblijvende afspraak.