Search engine advertising (SEA)
Adverteren in zoekmachines
Op korte termijn meer klanten aantrekken? Dat is mogelijk met Search Engine Advertising (SEA). Ook wel bekend als zoekmachine adverteren. Met de juiste strategie zorgen we ervoor dat jouw advertenties zichtbaar zijn bovenaan in de zoekmachineresultaten, wanneer mensen zoeken op relevante zoektermen. Natuurlijk met advertenties die opvallen en aanspreken. Zodat erop geklikt wordt en je daadwerkelijk meer verkeer naar je website trekt. Neem contact met ons op en ontdek alle mogelijkheden.
Waarom SEA inzetten?
Door SEA ben je goed zichtbaar en snel vindbaar voor potentiële klanten. Natuurlijk is dat interessant. Afhankelijk van je marketingdoelstellingen uiteraard zijn zoekmachine advertenties vaak de moeite waard. Zeker wanneer je snel effect wil bereiken.
Voordelen SEA inzetten
- Zichtbaarheid bij de juiste persoon op het juiste moment.
- Direct resultaat, zoals meer zichtbaarheid en meer websiteverkeer.
- Controle over de kosten: budgetten zijn goed in te stellen.
- Alleen kosten als er op de advertentie wordt geklikt.
- Inzicht in de prestaties.
Specifieke targeting
Met SEA kunnen we targeten op basis van verschillende gegevens, zoals zoekgedrag, leeftijd, locatie en interesses. Het is dus mogelijk om een specifieke doelgroep direct te benaderen met advertenties. Daarnaast nemen we in de targeting ook bepaalde tijdsperiodes mee, waarin jouw advertentie te zien is.
Meer zichtbaarheid en websiteverkeer
Een ander voordeel van SEA is dat je direct resultaat ziet. Jouw advertentie is namelijk direct zichtbaar in de zoekresultaten. Daarnaast staan betaalde advertenties boven organische, niet-betaalde, advertenties. Hierdoor creëren we direct zichtbaarheid bij de doelgroep en meer websiteverkeer.
Meten is weten
Onze experts meten onder andere via Google Ads de resultaten van de advertenties. We krijgen inzicht in het zoekgedrag van Google-gebruikers en de prestaties van de lopende advertenties. Op basis van de resultaten optimaliseren we wekelijks, soms zelfs dagelijks, alle lopende advertenties. Zo kunnen we bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden die niet relevant zijn voor jouw organisatie uitsluiten of een nieuwe biedstrategie voor een bepaald zoekwoord adviseren.
Alleen kosten als er op de advertentie wordt geklikt
Je betaalt bij zoekmachine adverteren alleen voor klikken. Dit noemen we CPC, ofwel kosten per klik. De CPC wordt onder andere bepaald door de het zoekvolume, de concurrentie op een zoekwoord en de kwaliteit van een campagne. Daarnaast kunnen we een maximum budget instellen, zodat we nooit meer uitgeven dan het vastgestelde budget.
Inzicht in de prestaties
Via SEA zijn de resultaten direct meetbaar, we hebben dus altijd inzicht in de prestaties van jouw advertenties. Zoals benoemd, spelen we hier ook direct op in door optimalisaties door te voeren.
Verschillende mogelijkheden SEA
Binnen SEA zijn er verschillende mogelijkheden. Niet alleen tekst- en beeldadvertenties, ook video-, shopping- en display-advertenties behoren tot de opties. Maar er zijn ook verschillende SEA platformen op de markt. Naast het bekende Google, zijn andere zoekmachines mogelijk ook interessant voor jouw merk. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft Bing en Yahoo.
Adverteren met beeld- en tekstadvertenties via Google
De grootste en bekendste zoekmachine is Google. Wist je dat 97% van alle zoekopdrachten via Google wordt uitgevoerd? Onze SEA specialisten hebben veel expertise in Google Ads. Ze weten daardoor precies hoe ze het best jouw doelgroep kunnen targeten en de aandacht van jouw doelgroep trekken.
Daarnaast weten ze ook hoe ze verschillende campagnestructuren opzetten en advertenties optimaliseren. Zo zorgen we ervoor dat jouw advertenties goed presteren. Altijd, onafhankelijk welk campagnedoel er nagestreefd wordt.
Adverteren via Microsoft Bing
Een minder bekende, maar zeker niet vergeten, zoekmachine is Bing van Microsoft. Hiervan is het marktaandeel kleiner dan dat van Google, maar ook groeiende. Omdat de concurrentie lager is in Microsoft Bing, kan daardoor ook de CPC lager zijn. Onze specialisten onderzoeken graag of adverteren in Bing relevant is voor jouw organisatie.
Veel kleinere zoekmachines hebben een partnerschap met Google of Microsoft. Dit maakt het voor adverteerders makkelijker om ook in andere zoekmachines te adverteren.
Google Shopping
Binnen Google adverteren behoort ook Google Shopping tot de mogelijkheden. Dit is een vorm van zoekmachine adverteren waarbij de zoekmachine productadvertenties toont in de zoekresultaten. De resultaten worden niet getoond op basis van zoekwoorden, maar producten van een aanbieder in de vorm van een product feed. Dit maakt Google Shopping een zeer interessante mogelijkheid voor E-Commerce bedrijven, om hun online omzet en rendement te vergroten.
Google toont de resultaten op basis van drie onderdelen, namelijk de titel, beschrijving van het product en de zogenaamde Google Product Category. Google heeft deze lijst vastgesteld, waarvan de juiste per product gekozen moeten worden. Deze drie onderdelen bepalen of de zoekopdracht overeenkomt met het aangeboden product en of er vervolgens een advertentievertoning plaatsvindt.
Channable
Wanneer er nog geen product feed beschikbaar is, komt Channable om de hoek kijken. Dit is enerzijds een tool om een product feed te maken die geschikt is voor Google en anderzijds een tool waarmee de drie genoemde onderdelen geoptimaliseerd kunnen worden. Met als doel jouw producten zo goed mogelijk getoond te krijgen in Google. In Channable kunnen de titel, beschrijving en Google Product Category aangepast worden, zonder dat dit op jouw webshop aangepast wordt.
Voordelen van Google Shopping
Met Google Shopping worden jouw producten het meest prominent getoond op basis van een zoekopdracht. Dit maakt het een van de sterkste advertentiemogelijkheden voor webshops. Onze experts kunnen jouw producten zo goed mogelijk laten scoren in Google Shopping, door je advertenties te optimaliseren in Channable.
SEA strategie voor de beste resultaten
Relevantie is key voor zoekmachines, niet alleen bij SEO , maar ook bij SEA. Het zoekwoord, de advertentietekst en de landingspagina moeten allemaal overeenkomen. Dit wordt door Google Ads gemeten door middel van de kwaliteitsscore. Dit is een cijfer tussen 1 en 10. Hiermee wordt de relevantie van een advertentie bepaald door na te gaan of het zoekwoord matcht met de tekst in de advertentie en de content van de landingspagina.
Wat klanten over ons zeggen
SEA uitbesteden aan een bureau?
Starten met SEA om snel bereik en webverkeer te genereren? Dat snappen wij wel. Laten we samen je doelstellingen voor zoekmachine adverteren bespreken. Dan kunnen wij snel voor je aan de slag! Neem vrijblijvend contact met ons op.