TikTok SEO slim inzetten voor jouw marketingstrategie

Geschreven door: 

Roos van Pelt

Datum publicatie: 

24 november 2023

Je verwacht het misschien niet, maar tegenwoordig wordt TikTok steeds vaker gebruikt als zoekmachine. Hoewel het bedrijf zelf aangeeft dat het een entertainment platform is en geen zoekmachine, wordt het door veel gebruikers wél als een zoekmachine ingezet. 

Wat voor invloed heeft dit dan op bestaande zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo? En hoe kun je TikTok slim inzetten voor jouw SEO-strategie? Kom alles te weten over TikTok SEO in dit blog. 

TikTok SEO: laten we beginnen bij het begin

Sinds de lancering van TikTok in 2020 is het marktaandeel enorm toegenomen. Met meer dan een miljard gebruikers wereldwijd is TikTok niet meer weg te denken van onze smartphones. TikTok werd eerst gezien als social mediaplatform voor tieners, maar niets is minder waar. TikTok is populair bij alle leeftijdsgroepen. 

Doelgroep van TikTok

TikTok is dus niet alleen meer populair bij de jongere doelgroep. Steeds meer gebruikers van alle leeftijden hebben een TikTok account. De verdeling van de gebruikers van TikTok is ongeveer als volgt: 

  • Leeftijdsgroep 18-25 jaar: 35% 
  • Leeftijdsgroep 13-17 jaar: 28% 
  • Leeftijdsgroep 25-34 jaar: 22% 

De overige 15% is jonger dan 13 jaar of juist ouder dan 34. Deze groep is het kleinst, maar dat wil niet zeggen dat deze gebruikers helemaal niet op TikTok zitten. Van alle gebruikers is ongeveer 57% vrouw en 43% man. 

Het algoritme van TikTok

Net als ieder ander platform, kanaal of website maakt TikTok gebruik van een algoritme. En ook al weet niemand precies wat zo’n algoritme doet, kunnen we wel een hoop onderdelen achterhalen. Op basis van onderstaande informatie beoordeelt TikTok je content: 

  1. Gebruikersinteractie: één van de meest voor de hand liggende factoren is wel de gebruikersinteractie. Dit zijn je likes, shares, reacties, welke accounts je volgt en welke video’s je zelf maakt.  
  2. Informatie over de video: dit zijn de captions, het geluid en de hashtags van de video. TikTok kan deze informatie namelijk bekijken en op basis daarvan je For You feed vullen. Bekijk je een video met een bepaalde hashtag? Dan is de kans groot dat er in je For You feed meerdere video’s verschijnen met deze hashtag. 
  3. Apparaat en accountinstellingen: Dit punt is niet zo belangrijk als de bovenstaande factoren, maar het TikTok algoritme neemt wel mee in welke taal en in welk land je telefoon ingesteld staat. 

Naast het algoritme van TikTok, kan de gebruiker ook zelf bepalen wat zij of hij wil zien. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende interessegroepen aanklikken, maar je kunt juist ook aangeven als je niet geïnteresseerd bent in een bepaalde video. Het algoritme houdt dus ook rekening met persoonlijke keuzes.

TikTok gebruiken als zoekmachine

Toch zijn het vooral jongere mensen die TikTok specifiek als zoekmachine gebruiken. Volgens data van Google, gebruikt bijna 40% van Gen Z (de generatie die opgroeit mét internet) TikTok als zoekmachine. 

Dit komt doordat TikTok door de jongere generatie wordt gezien als een authentieke bron van informatie. Daarnaast toont TikTok content die goed ontvangen wordt door hun community. Deze community is opgebouwd uit mensen die over het algemeen hetzelfde denken. 

Dat is precies waar TikTok op inspeelt: ze creëren als het ware een nieuw platform voor digitale mond-tot-mond reclame. Zeker onder Gen Z heeft dit een grote invloed. Er liggen dus genoeg kansen open om met TikTok SEO hierop in te spelen. 

TikTok SEO voor bedrijven

Wil jij Gen Z bereiken? Dan kan TikTok SEO nuttig zijn om in te zetten. TikTok richt zich alleen op video en dat maakt de zoekintentie anders dan in andere zoekmachines. Gebruikers zoeken op een zoekwoord en willen in een video antwoord op hun vraag. Dat betekent dat je een SEO-strategie op moet zetten voor meerdere kanalen, dan alleen de ‘reguliere’ zoekmachines. 

TikTok SEO voor jouw bedrijf

In een aantal niches doet TikTok het heel goed zoals eten, reizen en tuinieren/huishoudelijk. Dit zijn ook onderwerpen waar gemakkelijk video’s over gemaakt kunnen worden. Volgens onderzoeken van TikTok en andere experts kunnen de volgende branches voordelen halen uit het gebruiken van TikTok SEO: 

  • Streamingsdiensten 
  • Entertainment 
  • Mode en cosmetica 
  • Restaurants 
  • Reisorganisaties 
  • Huis/tuin 
  • Doe-het-zelf bedrijven 

Het is natuurlijk niet gek om te bedenken dat TikTok trends in de loop van de jaren zullen veranderen. We zouden ons eigenlijk aan de volgende regel moeten houden: zit jouw doelgroep op TikTok? Dan jij ook! We helpen je graag met het bepalen van relevante content die jouw bedrijf op dit kanaal zou kunnen plaatsen.

De impact van TikTok SEO

Wordt TikTok SEO groter dan ‘normale’ SEO?

Het korte antwoord is: nee. Echter, TikTok wordt door een bepaalde doelgroep gebruikt als zoekmachine. We zouden als SEO-specialisten dus gek zijn als we deze nieuwe mogelijkheid niet zouden benutten. In vijf simpele stappen maken we jouw content klaar voor SEO via TikTok: 

  1. Ken de doelgroep en weet wat hun zoekintentie is. 
  2. Kies de juiste zoekwoorden voor de video’s 
  3. Zorg voor zoekwoorden in de videocontent. 
  4. Bepaal de hashtagstrategie. 
  5. Heb je al eerder video’s geplaatst? Deze kunnen we gebruiken om learnings uit te halen. 

SEO via TikTok uitbesteden

Benieuwd of we SEO via TikTok kunnen inzetten voor jouw bedrijf? Of heb je hulp nodig om TikTok te integreren in jouw SEO-strategie? Neem contact met ons op en we bekijken samen alle mogelijkheden! 

Blogs

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op