TikTok slim inzetten voor SEO

Geschreven door: 

Roos van Pelt

Datum publicatie: 

24 november 2022
Je zou het niet verwachten, maar tegenwoordig wordt social mediaplatform TikTok steeds vaker gebruikt als zoekmachine. Hoewel het bedrijf zelf aangeeft dat ze een entertainment platform zijn en geen zoekmachine, wordt het door de gebruikers wel als een zoekmachine gebruikt. Wat voor invloed heeft dit dan op bestaande zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo? En hoe kun je TikTok slim inzetten voor jouw SEO-strategie? Kom alles te weten over TikTok SEO in dit blog.

De start van TikTok

Sinds de lancering van TikTok in 2020 is het marktaandeel enorm toegenomen. Met meer dan een miljard gebruikers wereldwijd is TikTok niet meer weg te denken van onze smartphones. TikTok werd eerst gezien als social mediaplatform voor kinderen, maar niets is minder waar. TikTok is populair bij alle leeftijdsgroepen. Er heeft ook een grote verandering plaatsgevonden, want we zien nu niet alleen meer dansende tieners. Het platform heeft door middel van influencers en andere invloedrijke personen ook heel veel invloed op ons onlinegedrag.

Doelgroep TikTok

Zoals gezegd is TikTok niet alleen meer populair bij de jongere doelgroep. Steeds meer gebruikers van alle leeftijden zitten op TikTok. De verdeling van de gebruikers van TikTok is ongeveer:

  • leeftijdsgroep 18-25 jaar: 35%
  • leeftijdsgroep 13-17 jaar: 28%
  • leeftijdsgroep 25-34 jaar: 22%

De overige 15% is jonger dan 13 jaar of juist ouder van 34, deze groep is het kleinst. Van de gebruikers is ongeveer 57% vrouw en 43% man. 

Het algoritme van TikTok

Net als ieder ander platform, kanaal of website maakt TikTok gebruik van een algoritme. En ookal weet niemand precies wat zo’n algoritme doet, we kunnen een hoop onderdelen achterhalen. Op basis van deze informatie beoordeelt TikTok je content:

  1. Gebruikersinteractie: één van de meest voor de hand liggende factoren is wel de gebruikersinteractie. Dit zijn je likes, shares, reacties, welke accounts je volgt en welke video’s je zelf maakt. 
  2. Informatie over de video: dit zijn de captions, het geluid en de hashtags van de video. TikTok kan deze informatie namelijk bekijken en op basis daarvan je For You feed vullen. Bekijk je een video met een bepaalde hashtag? Dan is de kans groot dat in je For You feed meerdere video’s verschijnen met deze hashtag.
  3. Apparaat en accountinstellingen: Deze is niet zo belangrijk als de bovenstaande factoren, maar het TikTok algoritme neemt wel mee in welke taal en in welk land je telefoon staat ingesteld. 

Naast het algoritme van TikTok, kan de gebruiker ook zelf bepalen wat zij of hij wil zien. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende interessegroepen aanklikken. Maar je kunt juist ook aangeven als je niet geïnteresseerd bent in een bepaalde video. Het algoritme houdt dus ook rekening met persoonlijke keuzes. 

TikTok gebruiken als zoekmachine

Toch zijn het vooral jongere mensen die TikTok steeds meer als zoekmachine gaat gebruiken. Volgens data van Google, gebruikt bijna 40% van Gen Z (de generatie die opgroeit mét internet) TikTok als zoekmachine.

Dit komt doordat TikTok door de jongere generatie wordt gezien als een authentieke bron van informatie. Daarnaast toont TikTok content die goed ontvangen wordt door hun community. Deze community is opgebouwd uit mensen die over het algemeen hetzelfde denken en op dezelfde manier iets naar kijken.

En dat is precies waar TikTok op inspeelt. Ze creëren als het ware een nieuw platform voor digitale mond-tot-mond reclame. En zeker onder Gen Z heeft dit een grote invloed. Er liggen dus genoeg kansen om met TikTok SEO hierop in te spelen.

TikTok SEO voor bedrijven

Zoals gezegd gebruikt vooral Gen Z TikTok als zoekmachine. Dat houdt in dat TikTok SEO nuttig voor jouw bedrijf kan zijn als Gen Z onder jouw doelgroep valt. Hierbij is het wel goed om te weten dat TikTok zich alleen op video focust. Het is een video-only platform. En dat is precies waar Google zich onderscheidt van TikTok. Ze bedienen beide een andere zoekintentie. Zorgen dat de juiste content bij de juiste doelgroep terecht komt is wat SEO-bedrijven elke dag doen. Als de verschuiving betekent dat mensen ook informatie zoeken via TikTok dan moeten we daar uiteraard op inspelen. Dat betekent dat je een SEO-strategie op moet zetten voor meerdere kanalen, dan de zoekmachines alleen.

Voor welke bedrijven is TikTok SEO geschikt?

In een aantal niches doet TikTok het heel goed zoals eten, reizen en tuinieren/huishoudelijk. Dit zijn ook onderwerpen waar gemakkelijk video’s over gemaakt kunnen worden. Volgens onderzoeken van TikTok en andere experts kunnen de volgende branches voordelen halen uit het gebruiken van TikTok SEO:

  • Streamingsdiensten
  • Entertainment
  • Mode en cosmetica
  • Restaurants
  • Reisorganisaties
  • Huis/tuin
  • Doe-het-zelf bedrijven

Betekent dit het einde van SEO via Google?

Het korte antwoord is: nee. Echter, TikTok wordt door een bepaalde doelgroep gebruikt als zoekmachine. We zouden dus als SEO-specialisten gek zijn als we deze nieuwe mogelijkheid niet zouden benutten. In vijf simpele stappen maken we jouw content klaar voor SEO via TikTok:
  1. Ken de doelgroep en weet wat hun zoekintentie is.
  2. Kies de juiste zoekwoorden voor de video’s
  3. Zorg voor zoekwoorden in de videocontent.
  4. Bepaal de hashtagstrategie.
  5. Heb je al eerder video’s geplaatst? Deze kunnen we gebruiken om learnings uit te halen.

SEO via TikTok uitbesteden?

Benieuwd of we SEO via TikTok kunnen inzetten voor jouw bedrijf? Heb je hulp nodig om TikTok te integreren in jouw SEO-strategie? Neem contact met ons op en we bekijken samen alle mogelijkheden.

Blogs

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op