De duurste zoekwoorden om op te adverteren

Geschreven door:

Lotte Kraaijeveld

Datum publicatie:

13/09/2022

Zoals je misschien wel weet bestaat de zoekresultatenpagina van Google deels uit organische resultaten en deels uit betaalde zoekresultaten. De betaalde zoekresultaten, onder marketeers beter bekend als de teskstadvertenties, zijn zoekresultaten die op basis van biedingen op zoekwoorden worden gerangschikt. De partij die het hoogste bod plaatst voor een specifiek zoekwoord komt bovenaan op de zoekresultatenpagina. Wordt er op de advertentie geklikt? Dan betaal je als adverteerder de kosten per klik.

De kosten van zoekwoorden

De kosten per klik (costs per click) van specifieke zoekwoorden zijn afhankelijk van de vraag, het zoekvolume en de concurrenten. Hoe meer er op gezocht wordt door zoekers, hoe meer vraag er naar het onderwerp is.

Hierdoor stijgt de prijs voor een zoekterm met veel volume harder dan de prijs voor een zoekterm met weinig zoekvolume. Zijn er ook nog eens veel concurrenten in de markt die ook willen adverteren? Dan wordt de prijs van de CPC nog verder omhoog gedreven. Concurrenten kunnen namelijk flink tegen elkaar opbieden in Google ads.

De duurste zoekwoorden om op te adverteren

De costs per click van zoektermen kunnen verschillen van een paar cent tot honderden euro’s. Uit onderzoek van Start24.nl, een ondernemersplatform, is gebleken dat zoektermen gerelateerd aan verzekeringen, hypotheken en leningen het meeste kosten. De zoekterm ‘verzekering oldtimer’ was het duurste zoekwoord om op te adverteren en had afgelopen jaar een gemiddelde CPC van ruim 800 euro.

Andere dure zoektermen voor SEA zijn bijvoorbeeld ‘avira phantom vpn pro crack’ met een CPCvan 434 euro en ‘docker cp from container to host’ met een CPC van 108 euro.

Moet je altijd maximaal bieden bij zoekwoord advertenties?

Je vraagt je misschien af of je nog kans maakt in de wereld van advertising zonder eindeloze budgetten. Goed nieuws, dat heb je zeker! Er zijn talloze mogelijkheden voor het adverteren met een klein budget, zo ook met SEA.

Een hoge cost per click op een specifieke zoekterm betekent niet direct dat je geen resultaat boekt als je lager biedt dan de huidige CPC. Het is mogelijk dat de werkelijke CPC lager uitvalt op specifieke tijdstippen dan de schattingen van Google. Het is daarom zeker waardevol om te testen en niet direct maximaal te bieden op zoektermen. Ook kan je in de zoekwoordplanner op zoek gaan naar alternatieve, goedkopere zoektermen.

Daarnaast is in Google Ads de relevantie van je website belangrijk en daalt de CPC bij een relevante pagina ook iets. Tot slot raden we je aan om altijd te kijken naar nichemarkten. Zo kan je een specifieke doelgroep aanspreken tegen lagere kosten. Grote kans dat hier uiteindelijk meer conversie uit komt.

Zoekmachine adverteren uitbesteden

Meer weten over de ideale zoekwoorden voor jouw zoekmachine campagnes? Neem dan contact op met één van onze SEA-specialisten. We helpen je graag!

Heb je helemaal geen budget voor advertising campagnes beschikbaar? Dan is zoekmachine optimalisatie (SEO) wellicht meer iets voor jullie. Met behulp van on- en off site optimalisaties verbeter je de website om organisch, dus zonder kosten per kliks, hoger in Google te komen. 

BLOGS

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Get in touch!