Dit zijn de duurste zoekwoorden om op te adverteren

Geschreven door: 

Lotte Kraaijeveld

Datum publicatie: 

19 november 2023

De zoekresultatenpagina van Google bestaat deels uit organische resultaten en deels uit betaalde. De betaalde zoekresultaten – ook wel tekstadvertenties – zijn zoekresultaten die op basis van biedingen op zoekwoorden worden gerangschikt. De partij die het hoogste bod plaatst voor een specifiek zoekwoord, komt bovenaan te staan op de zoekresultatenpagina. Wordt er op de advertentie geklikt? Dan betaal je als adverteerder de kosten per klik. Klinkt dit interessant voor jouw merk? Dan zijn dit de duurste zoekwoorden om op te adverteren. 

De kosten van zoekwoorden

De kosten per klik (costs per click) van specifieke zoekwoorden zijn afhankelijk van de vraag, het zoekvolume en de concurrenten. Hoe meer erop gezocht wordt door zoekers, hoe meer vraag er naar het onderwerp is. 

Hierdoor stijgt de prijs voor een zoekterm met veel volume harder dan de prijs voor een zoekterm met een laag zoekvolume. Zijn er ook nog eens veel concurrenten in de markt die ook willen adverteren? Dan wordt de prijs van de CPC nog verder omhooggedreven. Concurrenten kunnen namelijk flink tegen elkaar opbieden in Google Ads. 

De duurste zoekwoorden om op te adverteren

De costs per click (CPC) van zoektermen kunnen verschillen van een paar cent tot honderden euro’s. Uit onderzoek van Start24.nl is gebleken dat zoektermen gerelateerd aan verzekeringen, hypotheken en leningen het meest kosten. De zoekterm ‘verzekering oldtimer’ was in 2022 het duurste zoekwoord om op te adverteren en had in dat jaar een gemiddelde CPC van ruim 800 euro. 

Andere dure zoektermen voor SEA zijn bijvoorbeeld ‘avira phantom vpn pro crack’ met een CPC van 434 euro en ‘docker cp from container to host’ met een CPC van 108 euro. 

Maximaal bieden

Je vraagt je misschien af of je nog kans maakt in de wereld van advertising zonder eindeloze budgetten. Goed nieuws, dat heb je zeker! Er zijn talloze mogelijkheden voor het adverteren met een klein budget, zo ook met Search Engine Advertising (SEA). 

Een hoge cost per click op een specifieke zoekterm betekent niet direct dat je geen resultaat boekt als je lager biedt dan de huidige CPC. Het is mogelijk dat de werkelijke CPC lager uitvalt op specifieke tijdstippen dan de schattingen van Google. Het is daarom waardevol om dit te testen en niet direct maximaal te bieden op zoektermen. Ook kan je in een zoekwoordplanner op zoek gaan naar alternatieve, goedkopere zoektermen. 

Daarnaast is de relevantie van je website belangrijk in Google Ads en daalt de CPC bij een relevante pagina ook iets. Tot slot raden we je aan om altijd te kijken naar nichemarkten. Zo kan je een specifieke doelgroep aanspreken tegen lagere kosten. Grote kans dat hier uiteindelijk meer conversie uit komt. 

SEA uitbesteden

Meer weten over de ideale zoekwoorden voor jouw zoekmachine campagnes? Neem dan contact op met één van onze SEA-specialisten. We helpen je graag! 

Heb je helemaal geen budget voor advertising campagnes beschikbaar? Dan is zoekmachine optimalisatie (SEO) wellicht meer iets voor jou. Met behulp van on- en offsite optimalisaties verbeter je de website om organisch, dus zonder kosten per kliks, hoger in Google te komen. 

Blogs

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op