Google Tag Manager instellen voor beginners

Geschreven door: 

Gidon Swelheim

Datum publicatie: 

24 januari 2022

Tag Manager, het klinkt heel ingewikkeld maar als je eenmaal weet hoe het in elkaar steekt valt het reuze mee. Sterker nog, tag management wordt alleen maar makkelijker en sneller. Wanneer je Google Tag Manager (GTM) zelf kunt instellen is het helemaal niet meer nodig om allemaal losse pixels/codes naar een developer te sturen, je kunt dit gewoon helemaal zelf. Onze online marketeers maken dagelijks gebruik van deze pixels. Door Tag Manager te gebruiken, kunnen we namelijk onder meer pixels zelf plaatsen en een daarmee data meten. Daar kunnen vervolgens weer acties aan gekoppeld worden. Wij helpen je met het instellen van jouw GTM, ook als je nog een beginner bent.

Installeren van Tag Manager

Google Tag Manager instellen is de snelste manier om te werken. Wij helpen je hier natuurlijk bij. We lopen elke stap door mét afbeeldingen, zodat je precies weet hoe het werkt. We beginnen  met het plaatsen van de container. Zie dit als een kast met verschillende lades. In deze kast kan je alles opbergen. Het plaatsen van de container doe je in de (bron)code van de website. Om dit de doen maak je eerst je eigen account aan. Nadat je dit gedaan kom je op de overzichtspagina, dit kan je zien aan de rechterkant van je beeldscherm.

Google Tag Manager Werkruimte

Daarna op de blauwe GTM code:

Vervolgens krijg je het volgende scherm te zien:

Ga naar je websiteomgeving en volg de instructies. Je kunt er ook voor kiezen om een developer dit te laten doen of de code door te sturen aan je website beheerder. In principe is het makkelijk zelf uit te voeren aan de hand van de instructies die Google Tag Manager geeft. Is het je gelukt? Top! Dan kunnen we beginnen.

Tip 1: gebruik templates van de community

Waarom het moeilijk maken als het makkelijk kan? Wanneer je een pixel moet plaatsen kan je gebruik maken van een aangepaste html-tag of een template van de community. Door gebruik te maken van een template hoef je alleen je pixel ID’s in te vullen en vervolgens de juiste trigger te selecteren. Minder ruimte voor fouten dus! Er zijn verschillende templates die je in GTM kunt vinden en gebruiken.

Tip 2: begin met een plan

Beginnen met een plan maakt het werken met Google Tag Manager een stuk overzichtelijker. Stel jezelf een aantal vragen om ervoor te zorgen dat je tags goed worden ingesteld. Denk aan: ‘wat wil ik meten?’, ‘wanneer wil ik datgene meten?’, ‘door welk platform moet er gemeten worden?’ en ‘waar wil ik de meting controleren?’ (bijvoorbeeld door Google Analytics). Een goed plan minimaliseert de kans op fouten waarmee je het werk van je collega’s en jezelf leuker en makkelijker maakt. Daarnaast kan je eenvoudig achterhalen welke variabele je moet gebruiken om de juiste trigger te vinden.

Ga naar variabelen en klik op de configureren button:

Hierna krijg je een uitgebreide lijst met alle ingebouwde variabelen. In principe zitten de meestgebruikte variabelen hiertussen. Als dat niet zo is zou je ook zelf een variabele in kunnen stellen, maar daar gaan we in deze blog niet verder op in. Selecteer vervolgens alle variabelen onder pagina’s en klikken, deze ga je waarschijnlijk het meeste nodig hebben.

Google Tag Manager ingebouwde variabelen configureren
Klik daarna op de witte ‘voorbeeld’ button en ga naar de gewenste pagina. Voer de gewenste actie uit. In dit geval willen we een Tag maken om het aantal clicks te meten op de blog ‘succesvol social media advertising inzetten’ via de overzichtspagina van de blog. Klik vervolgens op de gekozen blog.

Als je eenmaal op de landingspagina bent geland ga je terug naar het tabblad ‘Tag Assistant’. Aan de linkerkant van het scherm zie je ‘Link Click’ en ‘Click’. Klik op 1 van deze twee en klik daarna op ‘Variables’. Wat je daarna ziet is de Click Text ‘Succesvol social media advertising inzetten’. Bij jou zie je natuurlijk de tekst die je hebt geselecteerd. Selecteer daarna de tekst binnen de aanhalingstekens en klik op kopiëren.

Ga terug naar het tabblad Google Tag manager en klik aan de linkerzijde op triggers.  Een trigger is de actie die uitgevoerd moet worden om de actie te voltooien. We gaan nu verder met het Google Tag Manager instellen van de triggers.
Google Tag Manager Triggers

Klik op de ‘Nieuw’ button en klik daarna op ‘Triggerconfiguratie’. Je zult een lange lijst te zien krijgen met verschillende soorten triggers. In dit geval willen we button clicks meten. Hiervoor moet je onder het kopje ‘Klik’ op alle elementen klikken.

Selecteer daarna het veld ‘Sommige klikken’.

Het is altijd handig om al je triggers een naam te geven. Als je een trigger dan aan wilt passen is deze weer makkelijk te vinden. Bedenk hier een logische structuur voor, zodat het voor jezelf duidelijk is waar de trigger voor is. Je kunt de trigger linksboven een naam geven. Wij noemen in dit geval de trigger “Click Tekst – kliks – Succesvol social media advertising inzetten”. Vergeet niet op opslaan te klikken, anders ben je je proces kwijt. Voila! Je trigger staat ingesteld.

We zijn nog niet helemaal klaar. Nu is het namelijk tijd om de tag aan te maken. Dat doe je door links op je scherm op ‘Tags’ te klikken. Klik vervolgens op ‘Nieuw’ om een nieuwe tag aan te maken.

Google Tag Manager instellen tags
Google Tag Manager Tags Wind Mee
Ook hierbij geldt weer: geef de Tag een duidelijke naam. Gebruik bijvoorbeeld de combinatie van de plek waarop gemeten moet worden en de naam van de trigger. In dit geval willen we Click Text clicks – Succesvol social media advertising inzetten meten op alle pagina’s van de website. Wij gebruiken dan de volgende benaming: “Click Text – Succesvol social media advertising inzetten – All pages”.

Om de resultaten te zien (hoe vaak er op de tekst geklikt wordt) gebruiken we Google Analytics. Om dat te doen moet je dit wel eerst bij Google Tag Manager aangeven. Dat doe je door te klikken op ‘Tagconfiguratie’. Selecteer vervolgens welke Google Analytics voor jou relevant is. Vervolgens stel je de tag in naar jouw wensen. Dit spreekt allemaal redelijk voor zich. Als laatste klik je op ‘Trigger’ en selecteer je de trigger die we zojuist hebben gemaakt en sla je op. Nu staat je GTM helemaal goed ingesteld en heb je je eerste tag aangemaakt! Dit doe je vervolgens voor alle tags die je wilt meten.

Tip 3: houd het overzichtelijk

Als online marketeers hebben we allemaal haast. We doen honderd verschillende dingen door elkaar te doen en hebben het altijd druk, druk, druk. Kan dus zijn dat je het Google Tag Manager instellen zo snel mogelijk wilt doen, maar het is toch echt belangrijk om een vaste structuur te gebruiken om het overzichtelijk te houden. Kies dus een naamgeving welke voor jou logisch is, bijvoorbeeld: platform – evenement – actie – naam trigger. Misschien kost het eventjes om een goede structuur te bedenken, maar zodra je deze hebt scheelt dit echt weer tijd in de toekomst!

Tip 4: Test je tags

Heb je je tags ingesteld? Dan is het tijd om te testen of alles goed gaat. Helemaal rechts bovenin staan twee knoppen: voorbeeld en verzenden. Klik op de voorbeeld knop en voer de URL van de gebeurtenis die je wil meten in. Voer de gebeurtenis uit en controleer of je tag verschijnt wanneer je pop-up venster/tabblad. Verschijnt je tag? Gefeliciteerd! Verschijnt je tag niet? Controleer je tagconfiguratie en je trigger(s), vaak is het een kleine fout die je hebt gemaakt en is deze weer makkelijk op te lossen.

Tip 5: gebruik Youtube

Omdat de online wereld continu veranderd is YouTube ideaal om je kennis te verbreden. Er zijn onwijs veel gratis video’s beschikbaar op YouTube waarin van alles wordt uitgelegd over Google Tag Manager en aanvullende tools. Daarnaast kan je ook gebruik maken van cursussen via bijvoorbeeld Skillshare of Udemy.

Geen idee waar je kunt beginnen? Wij hebben een aantal favoriete YouTube kanalen voor je neergezet die het waard zijn om naar te kijken:

Google Tag Manager instellen door experts

Dus, je Google Tag Manager instellen is je na onze blog hopelijk gelukt. Het kan zo zijn dat je hier nog vragen over hebt of dat je je GTM account het liefst volledig laat inrichten door experts. Bij Wind Mee helpen we je graag met tag management. Ook is het belangrijk om vervolgens iets met je data te gaan doen. Je meet het natuurlijk niet voor niks. Neem contact met ons op en onze specialisten kunnen je bijstaan met het uitwerken van een passende online marketing strategie.

Blogs

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op