Een sterke social media strategie opstellen doe je zo

Geschreven door: 

Louèlle Stolk

Datum publicatie: 

10 juli 2024

Het bepalen van je social media strategie hangt van een aantal aspecten af. Lukraak afbeeldingen plaatsen, gaat je niet helpen om de juiste doelgroep te bereiken. Het is daarom verstandig om een weloverwogen social media strategie op te stellen, zodat je ook écht je doelen kunt bereiken. Wil je erachter komen wat er allemaal komt kijken bij het opstellen van een strategie? Wij leggen je stapsgewijs uit welk proces je moet doorlopen om tot een goede social media strategie te komen.

Bepaal het doel

Social media is meer dan alleen foto’s liken van je favoriete band of in contact blijven met vrienden en familie. Als merk zijnde kan je met social media namelijk daadwerkelijk iets bereiken. De social media kanalen bieden je een ‘virtuele etalage’ waar je je producten, diensten of projecten kan introduceren op een creatieve manier. Hierdoor kun je ook potentiële klanten voor je merk proberen te winnen. Hoe je deze etalage uiteindelijk inricht, hangt af van het doel en je merk. Dit verwerk je allemaal in je social media strategie.

Er zijn verschillende doelen die je kunt bereiken door middel van het inzetten van social media platformen. Je kunt ook meerdere doelen hebben en deze combineren in de strategie. Deze doelen kunnen zijn:

  1. naamsbekendheid vergoten;
  2. meer betrokkenheid met volgers;
  3. verkeer genereren naar je website;
  4. verkoop stimuleren.

Verken de doelgroep

Wanneer het doel van het inzetten van social media duidelijk is, is het belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Aan de hand van jouw doelgroep kies je het social media platform dat hier het beste bij past. Probeer je doelgroep zo specifiek mogelijk in kaart te brengen – bijvoorbeeld in een persona – om zo gericht mogelijk te kunnen werken. Dit kan ook goed van pas komen wanneer je social media advertising wil inzetten. Om erachter te komen wie jouw doelgroep precies is, kun je gebruik maken van Google Analytics.

Selecteer de juiste kanalen

Aan de hand van de doelgroep bepaal je vervolgens het juiste social media kanaal. Op welk kanaal is jouw doelgroep te vinden? YouTube, Facebook, TikTok, Instagram of misschien wel LinkedIn of Pinterest? Als je meerdere doelgroepen hanteert kun je verschillende platformen inzetten, zodat je boodschap via het juiste platform bij de juiste doelgroep terecht komt. Wil je meer weten over het social media-gebruik in Nederland? Ontdek dan in het Nationale Social Media Onderzoek, uitgevoerd door Newcom Research.

Leer van concurrenten

Een concurrentieanalyse is een essentieel onderdeel van een social media strategie, omdat het je helpt om te begrijpen wat werkt en wat niet werkt in jouw branche. Door het gedrag en de strategieën van je concurrenten te bestuderen, kun je waardevolle inzichten verkrijgen die je helpen om jouw eigen strategie te verfijnen en te verbeteren. Doorloop deze stappen:

  1. Breng de concurrenten in kaart.
  2. Analyseer hun social media activiteiten.
  3. Ontdek hun zwakke en sterkte punten.
  4. Creëer kansen voor jouw merk.

Met deze inzichten kun je beter inspelen op de behoeften van je doelgroep en effectiever concurreren in de markt.

Bepaal de contentstrategie

Wanneer de juiste gegevens zijn verzameld, stel je de contentstrategie op. Hierin staat welke content je gaat delen op welke kanalen en wanneer. Aan de hand van je doel kun je thema’s en rubrieken opstellen. Dit zijn terugkomende onderwerpen waarmee je jouw boodschap overbrengt naar de doelgroep. Voorbeelden van rubrieken zijn: vacatures, behind de scenes, tips & tricks, trends en ontwikkelingen. Aan deze standaard rubrieken kun je een eigen draai geven om unieke content te creëren.

De tijden en de frequentie van plaatsen is ook niet geheel onbelangrijk. Dit kun je bepalen aan de hand van bestaande analyses over het social media-gedrag op het desbetreffende platform. Zodra je zelf ook meer data hebt vergaard nadat je jouw social media strategie hebt uitgevoerd, kun je hier ook verdere conclusies uit trekken en de tijden en frequentie eventueel aanpassen.

Verwerk de huisstijl in je strategie

Het oog wil natuurlijk ook wat. Om een mooie en overzichtelijke feed te creëren, kun je de kleuren van jouw huisstijl verwerken in de visuals. Je bepaalt het lettertype en zorgt ervoor dat je feed een mooi geheel wordt. Dit zorgt ervoor dat je professioneel overkomt en dit geeft je volgers een vertrouwd gevoel.

Daarnaast draagt een unieke huisstijl bij aan de branding van je merk. Met visuals die bij jouw merk passen, zal je doelgroep de posts herkennen voordat ze zelfs jouw merknaam ziet.

Ontwikkel een contentkalender

De belangrijkste keuzes zijn gemaakt, dus kun je van start gaan met het daadwerkelijk uitvoeren van de strategie. Maak een contentkalender en werk minimaal een maand vooruit. Dit bespaart je veel tijd en zorgt ervoor dat je nooit een post mist. Ontwikkel een overzicht van de gehele maand waarin je de content op elkaar kan afstemmen. Maak gebruik van een planningstool om te voorkomen dat je het vergeet of geen tijd hebt om te plaatsen. Zo wordt de content consistent op dezelfde dag en tijd geplaatst, waardoor je bereik wordt vergoot.  

Versterk de strategie

Om de maximale online impact te kunnen maken rondom jouw merk en product/dienst, is het inzetten van social media advertising, social media organisch en influencer marketing een must. Social advertising stelt je in staat om gerichte advertenties te plaatsen die specifiek jouw doelgroep aanspreken, wat kan zorgen voor meer betrokkenheid en uiteindelijk ook voor hogere conversies. Influencer marketing benut de geloofwaardigheid en het bereik van invloedrijke personen in jouw niche. Deze influencers kunnen jouw merk op een authentieke manier promoten, waardoor je een groter en meer betrokken publiek bereikt. Door social advertising en influencer marketing te combineren met organische social media content, vergroot je de zichtbaarheid en impact van je social media activiteiten aanzienlijk.

Social media strategie opstellen met Wind Mee

Bij social media marketing komt dus toch meer kijken dan alleen berichten plaatsen op de social media platformen zonder achterliggende reden. Onze social media experts staan voor je klaar om je te helpen bij het opstellen, uitvoeren én updaten van een social media strategie. En onthoud: social media staan nooit stil. Hulp nodig? Neem contact met ons op.

Blogs

De belangrijkste content marketing trends voor 2025
Wees de menigte voor: zo haal je jouw voordelen uit podcast advertising
5 manieren van online adverteren waar je nog niet aan hebt gedacht

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op