Social media kanalen voor bedrijven: dit is de top 5

Geschreven door: 

Floris Kreuk

Datum publicatie: 

6 november 2023

Binnen het digitale tijdperk waarin we ons bevinden, zien we een grote groei in het gebruik van social media kanalen. Het kiezen van het juiste kanaal is essentieel voor je marketingstrategie. Elk kanaal heeft een eigen functie en eigen manier van targeting. Wees als merk aanwezig op het kanaal waar jouw doelgroep zich bevindt. Benieuwd naar welk kanaal relevant is voor jouw bedrijf? Ontdek de top 5 social media kanalen! 

1. Communicatie medium WhatsApp

Het meest gebruikte platform is nog steeds WhatsApp, onderdeel van Facebook, met 13,3 miljoen Nederlandse gebruikers. Dit is een ander gebruikersplatform dan de andere social media kanalen. Het is namelijk een platform bedoeld als communicatiemedium. Tóch heeft ook dit platform een toegevoegde waarde voor adverteerders.  Je kunt op andere websites en platformen een WhatsApp advertentie plaatsen waardoor de gebruiker naar een chat met jouw onderneming wordt gestuurd. Daardoor heeft de klant meteen persoonlijk contact met jouw bedrijf, wat consumenten vaak erg op prijs stellen. Business WhatsApp wordt hierdoor steeds aantrekkelijker voor adverteerders. 

2. Video advertising op YouTube

Na WhatsApp komt YouTube als grootste social media kanaal naar voren, met meer dan 9,9 miljoen Nederlandse gebruikers. Dit platform wordt voornamelijk gebruikt als videoplatform waarbij vlogs, productvideo’s en andere videocontent worden geplaatst om de doelgroep te amuseren.  

YouTube heeft een groot bereik en is onderdeel van Google. YouTube wordt ook veel gebruikt als zoekmachine, wat het een geschikte plek maakt om vragen te beantwoorden en te laten zien hoe dingen binnen jouw bedrijf werken. Dat maakt het platform interessant voor video advertising. Tevens zijn YouTubers/influencers erg relevant om in te zetten om veel verkeer en/of bekendheid op te leveren voor jouw bedrijf. Daarnaast zijn video’s makkelijk te delen via andere social media kanalen, wat je bereik alleen nog maar meer kan vergroten. Benieuwd hoe wij YouTube inzetten? Bekijk eens het YouTube kanaal van Zuiver Media. 

3. Doelgericht benaderen via Facebook

Op de derde plek komt Facebook. Dit platform heeft, net als YouTube, bijna 10 miljoen Nederlandse gebruikers. Hoewel we zien dat dit platform niet meer de grootste groei doormaakt, zien we wel dat dit platform in staat is om de gebruikers te behouden. Dit komt doordat dit platform veel mogelijkheden heeft, zowel voor adverteerders als voor de gebruikers. Facebook weet veel over haar gebruikers, waardoor het publiek heel doelgericht benaderd kan worden met zowel visuele als tekstuele content, organisch en gesponsord. Facebook is een must voor elk bedrijf, en zal dat voorlopig nog wel even blijven.  

Bekijk de adviesmogelijkheden van Wind Mee om te ontdekken of Facebook ook geschikt is voor jouw bedrijf. 

4. Instagram als inspiratieplatform

Instagram is vooral populair onder jongeren en heeft bijna 8 miljoen gebruikers. Dit platform is, net als WhatsApp, onderdeel van Facebook. Instagram wordt voornamelijk gebruikt voor inspiratie waarbij je makkelijk producten kunt vertonen. Dit kan zowel in de vorm van een post of een story. Voor adverteerders kan er vanuit Facebook worden geadverteerd op Instagram met vrijwel dezelfde advertentiemogelijkheden. Dat zijn dus erg veel mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. 

5. Zakelijke social media: LinkedIn

LinkedIn is ooit begonnen als platform om vacatures op te plaatsen, maar is ondertussen uitgegroeid tot een uitstekend social media kanaal voor zakelijke doeleinden. Dit medium heeft 5 miljoen gebruikers.  

Het is één van de social media kanalen dat vooral professionaliteit uitstraalt. Je kunt dan ook gemakkelijk op functietitels, senioriteitsniveau’s en bedrijfsgroottes targeten. Zo kun je de CEO’s van bedrijven benaderen die op andere platformen juist lastig te bereiken zijn. Dat maakt LinkedIn een ideaal platform voor B2B marketing of voor bedrijven met een zakelijke doelgroep. 

Grootst groeiende social media kanalen

Deze 5 social media kanalen zijn wel het grootst, maar niet het snelst groeiend. Naast deze interessante kanalen is er ook nog TikTok, wat je als bedrijf in kunt zetten. TikTok is één van de snelst groeiende sociale netwerken van dit moment. Dit medium is vooral onder de jongere doelgroep bekend, waarvoor het delen van korte filmpjes centraal staat. Adverteerders maken vooral gebruik van dit medium om de doelgroep uit generatie Z aan te spreken.  

Benieuwd of de top 5 social media kanalen of het snel groeiende kanaal TikTok bruikbaar zijn voor jouw bedrijf? Ontdek onze social media marketing of neem contact op om de mogelijkheden te bespreken. 

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op