De belangrijkste content marketing trends voor 2025
Geschreven door:
Datum publicatie:
We staan aan het begin van een nieuw jaar. Als marketeer vraag je je af wat het vakgebied ons gaat brengen. Waar moeten we dit jaar rekening mee houden? En waar liggen de kansen voor jouw merk? Wij zetten de grootste trends op een rij. Ga succesvol het nieuwe jaar in met de content marketing trends voor 2025.
1. Authentieke content is een must
Content hoeft niet meer gelikt te zijn. Gebruikers willen zichzelf met jouw content kunnen identificeren. Dat betekent iets minder templates in jouw huisstijl en professioneel bewerkte TikToks, en meer rauwe beelden in jouw persoonlijke stijl.
Of jouw business nu B2B of B2C georiënteerd is, merken die transparant en authentiek zijn, worden over het algemeen meer vertrouwd. Richt jouw strategie dit jaar dus op het delen van échte verhalen.
2. Meer zero-click content
Bij zero-click content wordt informatie rechtstreeks in zoekmachines getoond, zonder dat een gebruiker hoeft door te klikken naar de website. Bekende voorbeelden hiervan zijn de Google-samenvattingen, LinkedIn carrousels en YouTube Shorts.
Deze contentvorm wordt steeds populairder, omdat de algoritmen van verschillende social media kanalen externe links minder prioriteit geven. Om bereik te behouden, worden merken genoodzaakt om informatie rechtstreeks op het kanaal te delen, in plaats van door te linken naar hun eigen website.
Daarnaast vinden gebruikers het fijn om direct en snel informatie te nuttigen, zonder door te hoeven klikken. De samenvattingen zijn extra handig voor gebruikers van mobiele apparaten en spraakopdrachten.
3. Content shock groeit nog harder
Misschien heb je het al gemerkt; het wordt steeds moeilijker om een groot bereik te creëren met content. Dit heeft te maken met de content shock. Mark Schaefer introduceerde dit fenomeen. Hij stelt dat de hoeveelheid content zó snel toeneemt en jouw content met zoveel andere content concurreert, dat het steeds moeilijker wordt om je te onderscheiden.
Ontwikkel een sterke contentstrategie waarin je op zoek gaat naar manieren om jouw merk te onderscheiden in die zee aan concurrerende content. Speel in op trends, wees authentiek en test verschillende typen content.
Wist je dat: er in 2014 12,5 ZB (zetabyte) aan informatie op het internet stond en dit in 2024 is geschat op zo’n 147 ZB? Er worden per dag ongeveer 4,6 miljard stukken content gepubliceerd.
4. Short form video
Short form video heeft de manier waarop we content consumeren, maken en delen veranderd. Het biedt verschillende mogelijkheden om jouw verhalen uit te dragen, viral te gaan en anderen te inspireren. De video’s duren gemiddeld 20 seconden tot een minuut en zijn ontworpen om snel te consumeren en vaak te delen, wat perfect aansluit bij de korte aandachtsspanne van vandaag de dag.
Platforms zoals TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts ondersteunen deze contentvorm al langer, maar ook LinkedIn voegt zich nu bij dat rijtje. Het platform merkt dat gebruikers 34 procent meer video’s uploaden ten opzichte van een jaar geleden. En daarom lanceert LinkedIn de Video Tab, een waardevolle toevoeging die short form video’s op het platform stimuleert.
Steek je handen uit de mouwen en ga aan de slag met de creatie van short form video. Vergroot je zichtbaarheid en interactie op platforms waarop jouw doelgroep aanwezig is. Onze collega’s van Studio Bravoure denken graag met je mee over authentieke content en nemen de creatie voor je uit handen!
5. Overal vindbaar zijn
Social SEO verwijst naar de strategieën en tactieken die worden gebruikt om de zichtbaarheid van een website of merk te verbeteren door middel van sociale media en zoekmachine optimalisatie.
Personen zoeken tegenwoordig niet meer alleen via zoekmachines, maar gebruiken steeds meer platforms als TikTok, YouTube, Pinterest en Instagram als zoekmachine. Met name Gen Z wil zo snel mogelijk visuele antwoorden hebben, met een sterke voorkeur voor short form video. Speel op deze trend in door SEO-proof social content te creëren.
Wil je weten hoe je dit aan kunt pakken? Of wil je meer lezen over social SEO? Lees onze blog Social SEO onderdeel van zoekstrategie.
6. Zero party data
De wetgeving rondom privacy wordt steeds meer aangescherpt, waardoor het steeds moeilijker wordt om kwalitatieve data te verzamelen. Met zero party data verzamel je data op een AVG-proof manier, omdat klanten er zelf voor kiezen om data te delen.
Er zijn verschillende manieren om data te verzamelen, namelijk via:
- Zero party data: data die klanten bewust delen met een merk.
- First party data: die een bedrijf rechtstreeks verzamelt via zijn eigen kanalen en bronnen.
- Second party data: gekochte data van een ander bedrijf.
- Third party data: data verzameld uit meerdere bronnen en verkocht door een bedrijf dat de gegevens niet zelf heeft verzameld. Vaak via een uitwisselingsplatform.
Je kunt zero party data op verschillende manieren verzamelen, bijvoorbeeld met enquêtes, winacties, loyaltyprogramma’s en klantpanels. Bouw een relatie op met jouw klanten en leer ze steeds beter kennen, ten behoeve van jouw marketingcampagnes.
Let op: klanten moeten zich ervan bewust zijn dat ze data met jouw bedrijf delen.
7. Van influencer naar niche expert
Ook het landschap van influencers verandert. Er is een opkomst van gespecialiseerde creators; influencers die zich richten op een bepaalde niche. Deze groep wordt door volgers als geloofwaardig en authentiek ervaren. Hun content voelt meer als persoonlijke aanbevelingen dan als reclame, waardoor deze influencers meer impact kunnen maken.
Hoewel de doelgroep van micro-influencers vaak kleiner is dan die van traditionele influencers, is hun doelgroep vaak meer betrokken. De creators hebben een sterke en persoonlijke band met hun volgers, wat leidt tot een hogere interactie. Daarnaast opereren micro-influencers vaak binnen een specifieke niche, zoals fitness, duurzaamheid of wonen. Dit maakt hen waardevol voor bedrijven die een specifieke doelgroep willen bereiken.
8. Contentcreatie met AI
AI kan ons steeds beter helpen bij contentcreatie en het wordt dan ook op veel verschillende manieren gebruikt, van inspiratiebron voor contentideeën tot hulpmiddel om (SEO) blogposts en websiteteksten te schrijven of video’s te genereren. AI tools maken het mogelijk om ideeën om te zetten in aantrekkelijke content.
Bedenk goed hoe je AI voor jouw merk wilt inzetten. Wees je ervan bewust dat tools als ChatGPT leren van bestaande informatie en daardoor geen unieke content genereren. Blijf authentiek door zelf (of samen met AI) content te creëren die jouw merk uitdraagt.
Zet de trends om in actie!
Met deze acht trends heb je een goede basis om in jouw merk naar een hoger niveau te tillen. Of je nu authentieke content creëert, short form video’s maakt of de voordelen van AI benut, de kracht ligt in het inspelen op de behoeften van jouw doelgroep. Wil je hulp bij het implementeren van deze trends? Of ben je op zoek naar advies op maat? Ons team van specialisten staat voor je klaar.