Programmatic
advertising

Geautomatiseerd de beste advertentieruimte inkopen

Programmatic advertising is een geavanceerde manier van adverteren, waarbij je geautomatiseerd en gepersonaliseerd adverteert. Dit soort advertenties worden gericht ingekocht via een online veilingmodel. Dit stelt je in staat om jouw boodschap aan de juiste persoon, op het juiste moment te tonen. Dat is voordelig voor de ontvanger – die relevante content te zien krijgt –  maar ook voor jou, omdat jouw merkbeleving een boost krijgt.

Programmatic advertising is onmisbaar

Het is mogelijk om programmatic te adverteren via online veilingen met het gebruik van online banners, online video, online audiospots en native advertising. Nieuwe mogelijkheden volgen zich in rap tempo op en breiden zich ook uit op offline kanalen. Zo zijn er al mogelijkheden om out-of-home programmatic in te kopen. Ook voor radio en televisie liggen er volop kansen. Je merkt het al, programmatic advertising is onmisbaar.

Hoe werkt programmatic advertising?

Programmatic advertising begint bij algoritmes. Die analyseren via cookies (met toestemming) het gedrag van online gebruikers, om hier relevante advertenties bij te selecteren. De advertentieruimte wordt ingekocht via een online veilingmodel. Ook wel bekend als Real Time Bidding. De hoogste bieder met de meest relevante advertentie wint de veiling en daarmee de advertentieruimte. Het algoritme leert door steeds verdere optimalisatie welke doelgroepen het beste aansluiten bij je aanbod. Daardoor maximaliseert het effect van je advertentie en stijgt het aantal conversies.

De voordelen van programmatic advertising

Gespecialiseerd in programmatic advertising

De technologie en systemen voor programmatic advertising zijn geavanceerder en complexer dan bijvoorbeeld de advertentiesystemen van social media. De grootste DSP’s (de tools waarmee je programmatic kan inkopen) die wij bij Wind Mee in huis hebben zijn DV360 en Adform. Er is gespecialiseerde kennis nodig om daadwerkelijk de beste resultaten te behalen. Zoals voor het benutten van de geavanceerde targetingopties, het uitsluiten van websites en testen welke advertentieformaten het beste werken. Maar ook voor de technische instellingen vooraf om de prestaties te kunnen doormeten, zoals het plaatsen van meetpixels en het inrichten van analytics. 

Bij Wind Mee investeren we in deze specialistische kennis. We blijven continu experimenteren, zitten bovenop de nieuwste ontwikkelingen en leiden collega’s op tot programmatic specialisten.

Hoe verder zonder cookies?

Sinds 2023 hebben we te maken met een aantal uitdagingen. Met name de aangescherpte privacyregels en het blokkeren van third-party cookies door browsers, zijn belangrijke ontwikkelingen. Met de afschaffing van third-party cookies verlies je gemiddeld 80% van je marketingdata, die we gebruiken om gericht te targeten. Third-party data zijn gegevens die van derde partijen afkomstig zijn, zoals van Facebook en Google.

Bij Wind Mee treffen we de nodige voorbereidingen om ook zonder cookies effectief te adverteren. Er zijn al verschillende oplossingen in ontwikkeling. Zo is er een verschuiving gaande van third-party data naar first-party data. Dit betekent dat we jouw eigen klantdata meer en beter gaan gebruiken. Uiteraard op een AVG-proof manier. Daarnaast is contextual targeting weer terug van weggeweest. We zetten weer meer in op targetingmogelijkheden op basis van context en semantiek, in plaats van op gebruikersdata.

Volgens de privacyregels

Als online marketingbureau zijn wij ons bewust van het negatieve gevoel dat rondom het volgen van doelgroepen hangt. Daarom besteden wij hier uitgebreid aandacht aan. We verdiepen ons uitvoerig in alle regels en nieuwe wetgevingen rondom privacy en waarborgen deze. Vanuit onze kennis over de privacyregels, weten we exact welke data verwerkt mag worden. Dit geeft zekerheid voor jouw bedrijf.

Meer uit je advertenties halen met programmatic advertising

Onze specialisten bespreken graag de mogelijkheden voor jouw organisatie. Daarnaast staan zij klaar om al jouw vragen rondom programmatic advertising te beantwoorden. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op