Programmatic
advertising
Geautomatiseerd de beste advertentieruimte inkopen
Programmatic advertising is een geautomatiseerde, zeer gepersonaliseerde manier van adverteren. Het draait tegenwoordig niet meer om een heel groot bereik, maar des te meer om relevantie. Want dat is bepalend voor de effectiviteit. Via een online veilingmodel koop je heel gericht advertentieruimte in, wat je in staat stelt jouw boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment te tonen. Dat is positief voor je ontvanger, die relevante content gepresenteerd krijgt. Maar dus ook voor jou. Aangezien je merkbeleving een boost krijgt.
Programmatic advertising is onmisbaar geworden
Dit geautomatiseerde adverteren begon met display, banners dus. Inmiddels is het ook gangbaar om online video en branded content (native) op deze manier in te kopen. De nieuwe mogelijkheden volgen zich in rap tempo op en breiden zich ook uit op offline kanalen. Zo zijn er al mogelijkheden om out-of-home programmatic in te kopen. En ook voor radio en televisie liggen er volop kansen. Programmatic advertising is onmisbaar. Het bepaalt de toekomst van advertising, geloven wij. Als bureau bouwen we daarom op dit vlak veel expertise op. Zodat jij profiteert van alle voordelen van programmatic advertising.
Hoe werkt programmatic advertising?
Programmatic advertising begint allemaal bij algoritmes. Die analyseren via cookies het gedrag van online gebruikers, om hier relevante advertenties bij te selecteren. De advertentieruimte wordt ingekocht via een online veilingmodel. Ook wel bekend als Real Time Bidding. De hoogste bieder met de meest relevante advertentie wint de veiling en daarmee de advertentieruimte. Het algoritme leert door steeds verdere optimalisatie welke doelgroepen het beste aansluiten bij je aanbod, waardoor het effect van je advertentie maximaliseert. En het aantal conversies dus stijgt.
De voordelen van programmatic advertising
- Je hebt altijd grip op je advertentiecampagne, doordat je zelf bepaalt waar, wanneer en hoe vaak je zichtbaar wil zijn.
- Doordat het mogelijk is om continu te optimaliseren, verbetert het resultaat. Optimaal effect uit je budget dus.
- Programmatic advertising is door het geautomatiseerd bieden (de beste biedingen op het juiste moment) erg kostenefficiënt. Voordeliger vaak dan directe inkoop, vanwege lagere kosten per click.
- Met programmatic advertising ben je in staat heel gericht je boodschap te zenden, voor elke fase in de klantreis. Je vergroot daarmee de relevantie en dus succes van je advertenties.
- Omdat programmatic advertising mogelijk is bij een ruim aanbod aan media en platformen, is het de moeite waard voor elke digitale strategie. Met onder andere display, video, digital audio en digital out-of-home, zijn er ontelbaar veel opties voor zowel grote als kleine budgetten.
- Je vermijdt irritaties en vergroot je klanttevredenheid. Aangezien een relevante, interessante en op het individu afgestemde marketingboodschap vaak wel gewaardeerd wordt.
Gespecialiseerde kennis voor programmatic advertising in huis
De technologie en systemen voor programmatic advertising zijn geavanceerder en complexer dan bijvoorbeeld de advertentiesystemen van social media. De technologie (DSP’s) waar we bij Wind Mee mee werken zijn DV360 van Google en Adform. Er is gespecialiseerde kennis nodig, om daadwerkelijk de beste resultaten te behalen. Zoals voor het benutten van de geavanceerde targetingopties, het uitsluiten van websites en testen welke advertentieformaten het beste werken. Maar ook voor de technische instellingen vooraf om de prestaties te kunnen doormeten, zoals het plaatsen van meetpixels en het inrichten van analytics. Bij Wind Mee investeren we in deze specialistische kennis. We blijven continu experimenteren, zitten bovenop de nieuwste ontwikkelingen en leiden mensen op tot programmatic specialisten.
Hoe verder zonder cookies?
Vanaf 2023 krijgen we te maken met een aantal uitdagingen. Met name de aangescherpte privacyregels en het blokkeren van third-party cookies door browsers, zijn belangrijke ontwikkelingen. Wat dit precies inhoudt? Alle third-party cookies in browsers worden vanaf 2023 onbruikbaar. Je verliest hierdoor gemiddeld 80% van je marketingdata, die we gebruiken om gericht te targeten. Third-party data is data dat van derde partijen afkomstig is, zoals van Facebook en Google.
Hoe dan verder? Een belangrijke vraag om te beantwoorden. Bij Wind Mee treffen we de nodige voorbereidingen, om ook zonder cookies effectief te adverteren. Er zijn al verschillende oplossingen in ontwikkeling als reactie hierop. Zo is er een verschuiving gaande van third-party data naar first-party data. Dit betekent dus dat we jouw eigen klantdata meer en beter gaan gebruiken. En contextual targeting is weer terug van weggeweest. We zetten weer meer in op targetingmogelijkheden op basis van context en semantiek, in plaats van op gebruikersdata.
Alles volgens de privacyregels, uiteraard
Wij zijn ons als bureau bewust van het negatieve gevoel dat rondom het ‘volgen’ van doelgroepen hangt. Daarom besteden wij hier uitgebreid aandacht aan. Zo verdiepen we ons uitvoerig in alle regels rondom privacy en nemen we jou hier als organisatie in mee. Omdat we het belangrijk vinden om persoonsgegevens te beschermen. Vanuit onze kennis over de privacyregels, weten we precies welke data verwerkt mag worden. Zekerheid voor jou dus, dat netjes aan alle regels wordt voldaan.
Meer halen uit je advertenties door programmatic advertising?
Slim! Door onze kennis en dagelijkse werkzaamheden in social media marketing weten we precies hoe we jouw ideale Laten we dan samen de mogelijkheden van programmatic advertising bespreken voor jouw organisatie. Je enthousiasme zal groot zijn, verwachten we. Ook je vragen beantwoorden we graag. Neem dus gerust contact met ons op! bereiken. Jou kost dit zo geen extra tijd, terwijl het je wel veel nieuw bereik oplevert. Maak een vrijblijvende afspraak.