Native advertising

Volledig aansluiten bij je doelgroep en toch opvallen

Native advertising is een vorm van adverteren die niet overkomt als adverteren. ‘Verborgen’ adverteren eigenlijk, omdat de content lijkt op die van de websitezelf. Wij onderzoeken graag welke platformen interessant zijn voor jouw organisatie en helpen je om met deze native advertenties gezien te worden.

Wat is native advertising?

Native advertising is een vorm van adverteren die bij gebruikers niet overkomt als adverteren. De advertenties bootsen namelijk de look en feel na van de sites of apps waarop ze worden ingezet. Zowel qua design, maar ook inhoud. Het wordt ingezet om producten te promoten op een natuurlijke en niet storende manier. Het woord ‘native’ verwijst dan ook naar de coherentie van de inhoud op het ingezette platform.

Soorten native advertising

Native advertenties komen voor in verschillende vormen. Bijvoorbeeld als gesponsord artikel of advertorial in een magazine, content op een website of product placement in een video of film.

Advertorial

Een advertorial is een advertentie, vermomd als redactionele content. Het wordt vaak gebruikt in tijdschriften, kranten en op websites. Lezers geloven dat ze reguliere content lezen, terwijl het eigenlijk wordt geschreven door een adverteerder.

Gesponsord artikel

Een gesponsord artikel is geschreven content waarvoor een adverteerder de uitgever betaalt. De inhoud wordt door de uitgever geschreven, namens de adverteerder. Dat duidt het verschil aan tussen een advertorial en gesponsord artikel. De adverteerder betaalt voor de creatie en zichtbaarheid van het artikel.

Programmatic native advertising

Programmatic advertising vindt plaats op basis van algoritmes. De advertentieruimte wordt ingekocht via een online veilingmodel. De hoogste bieder met de meest relevante advertentie wint de veiling. Inmiddels zijn native advertenties ook op deze manier in te kopen. Doordat het mogelijk is om continu te optimaliseren, verbetert het resultaat. Hierdoor wordt het optimale uit jouw mediabudget gehaald.

De voordelen van native advertising

Native advertising brengt veel voordelen met zich mee. Wil je weten waarom native advertising de perfecte uitkomst voor jouw bedrijf kan zijn? Wij zetten het op een rij.

  • Gunstige resultaten
    Native advertising leidt tot een verbeterde gebruikerservaring en vergrote naamsbekendheid op niet storende manier.
  • Hoge attentiewaarde
    Consumenten kiezen bewust voor een bepaald platform en zijn oprecht geïnteresseerd in de inhoud. Daarnaast bepalen lezers hun eigen tempo. Daardoor hebben native advertenties een hoge attentiewaarde.
  • Meer engagement vanwege de relevantie
    De inhoud van de advertentie wordt volledig afgestemd op het platform waarom het wordt ingezet. Daarnaast kan via nauwkeurige targeting een specifieke doelgroep aangetrokken worden. Dit maakt de advertentie relevant en zorgt voor meer engagement.
  • Minder storend dan andere advertenties
    Bij native advertising is het niet meteen duidelijk dat er sprake is van reclame. Dit maakt deze vorm van adverteren minder storend dan andere advertenties. Daarnaast worden native ads als betrouwbaarder ervaren.

Relevant en interessant voor je doelgroep

Het advertentieaanbod groeit en tegelijkertijd ergeren steeds meer personen zich aan advertenties. Daar komt bij dat personen ze meer en meer negeren. Dat wordt ook wel bannerblindheid genoemd. Met native advertising voorkom je dit fenomeen. Hoewel er vermeld wordt dat het om een advertentie of gesponsorde content gaat, ervaart de doelgroep dit niet duidelijk.

De advertentie is relevant en interessant, omdat je kunt inspelen op het platform waarop de advertentie zichtbaar is. Zo kun je bijvoorbeeld inspelen op de context van een website, waardoor de advertentie aansluit op de content. Wanneer je de doelgroep weet te boeien, zorg je met native advertising voor een grotere engagement dan bij andere advertentievormen. Mede omdat de advertentie niet als storend wordt ervaren.

Native advertising werkt

Valt het dan wel voldoende op, zo’n verborgen advertentie? Zeker weten! Native advertising en programmatic advertising groeien. We realiseren meetbaar meer effect dan bij andere advertentiesoorten. Ideaal dus, aangezien personen advertentie-moe zijn geworden en we op zoek moeten gaan naar nieuwe mogelijkheden. Native advertising kan zeer kansrijk zijn voor jouw bedrijf.

Native advertising met Wind Mee

Er valt veel uit native advertising te halen. Wil je hierin als organisatie begeleid worden of eens aanhoren wat native advertenties doen voor jouw online resultaten? Maak een vrijblijvende afspraak. Onze specialisten denken graag met je mee!

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op