Technische
seo

Waarom technische SEO zó belangrijk is

Technische SEO is één van de onderdelen die SEO maakt of breekt. Wanneer je hoger in de zoekresultaten in Google wil komen, is technische SEO een onmisbaar onderdeel. Wil je een hogere zoekwoordpositie én een gebruiksvriendelijke website? Neem contact met ons op over de mogelijkheden. 

Wat is technische SEO?

Naast content en autoriteit, is techniek één van de pijlers waar SEO op berust. SEO-geoptimaliseerde content betekent niet automatisch dat je op nummer één staat in Google. Zeker wanneer de technische zijde niet in orde is.

Crawlen, indexatie, URL-structuur, taxonomie en gebruikerservaring, het zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat je website voldoet aan de vereisten van de huidige zoekmachines. Elke zoekmachine heeft bepaalde crawlbots die jouw website moeten kunnen vinden. Dit gaat niet alleen om je homepage, maar ook alle product- of dienstpagina’s die op jouw webshop/website staan.

Navigeert jouw website/webshop moeilijk of krijg je feedback dat bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken? Of is de laadtijd van je website erg lang? Deze factoren zijn van invloed op de gebruikerservaring van een websitebezoeker. Dit is een belangrijk onderdeel van technische SEO, waar websites op worden beoordeeld en waarmee rankings worden bepaald.

Het belang van technische SEO

Met technische SEO zorg je ervoor dat je website of webshop optimaal presteert voor zoekmachines én bezoekers. Voor Google zijn websites die geschreven zijn voor bezoekers belangrijker dan websites die geschreven zijn voor zoekmachines. Een pagina moet gemaakt zijn om een bezoeker te helpen, wanneer die niet zo is, is de gebruikerservaring slecht en is het mogelijk dat je niet goed scoort. 

Onderdelen technische SEO

Onder technische SEO verstaan we verschillende onderdelen, waaronder:

  • Sitemaps
  • Dubbele content
  • SEO-titels
  • Meta omschrijvingen
  • Structured data
  • Websitesnelheid
  • Mobielvriendelijkheid
  • URL-structuur
  • Interne linkstructuur
  • Hreflang

Wanneer onze experts jouw SEO-strategie opzetten, is technische SEO hierin een belangrijk onderdeel. SEO bestaat uit drie pilaren:  , autoriteit  én techniek. Goede zoekwoordposities hangen dus samen met deze factoren.

Gebruik van tools en data

Om erachter te komen hoe jouw website presteert op basis van techniek, gebruiken wij verschillende tools. Dit zijn bijvoorbeeld Semrush, Google Page Speed Insights, Screaming Frog en Google Search Console. Deze tools kijken onder andere naar:

Technische SEO-issues oplossen

Wanneer je bij Wind Mee een SEO-traject start, maken onze experts een analyse op basis van content, autoriteit en techniek. Middels deze analyse krijgen we inzicht in de technische SEO-issues. Deze issues worden opgedeeld in fouten, waarschuwingen en notities. Onder fouten verstaan we kritieke fouten die op korte termijn opgelost moeten worden om zichtbare verbeteringen te zien.

Een groot aantal technische fouten kan ook wijzen op een fout in de code van de website of een verouderd CMS. Dit is waar onze development collega’s van Modern Minds  mee aan de slag gaan.

Aan de hand van de technische SEO-issues maken we een plan om jouw website optimaal te laten presteren en ranken in de zoekmachines.

Technische SEO uitbesteden?

Beschik je niet over de juiste tools en data om inzicht te krijgen in jouw technische SEO? Heeft jouw website technische fouten of wil je inzichtelijk wat deze fouten zijn? Neem contact op met onze experts, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op

"*" geeft vereiste velden aan