Community management
Relaties aangaan en een band opbouwen met je doelgroep
Ook zorg je door goed en regelmatig contact dat mensen fan worden van je merk. Ambassadeurs, die (onbewust) je merk promoten. Wat weer zorgt voor meer bereik en meer verkoop. Interessant, nietwaar?
Wat is community management?
Community management is online contact leggen en een band opbouwen met je volgers, fans en geïnteresseerden. Dit is mogelijk via een eigen platform of bijvoorbeeld in de vorm van een forum of groep in een chat-app. Maar vaak gebeurt community management (ook) via social media, zoals Instagram, LinkedIn of Facebook. Hier komen vragen, feedback of klachten over je producten of diensten tenslotte automatisch samen.
Als merk actief de interactie aangaan, daar draait community management om. Dit houdt in dat je alle reacties op berichten en uitingen van je merk leest en hierop reageert. Bijvoorbeeld onder posts, of via directe berichten. Maar het betekent ook dat je actief het contact met je doelgroep levendig houdt. Bijvoorbeeld door wedstrijden, prijsvragen, enquêtes of polls in te zetten. Niet alleen reactief, meer zeker ook proactief contact is dus belangrijk.
Community management gaat daardoor een stap verder dan social media marketing. Omdat dit laatste vooral inhoudt dat je als merk berichten bedenkt, creëert en post op social media. Bij community management heb je als doel verbinding zoeken met je doelgroep, en deze versterken en behouden. We gaan hierbij strategisch te werk, om concrete doelstellingen daadwerkelijk te realiseren.
Waarom is community management belangrijk?
En denk ook aan het effect van niet of te laat reageren op vragen en klachten. Dit kan je organisatie schaden. Door het snelle tempo van het internet verwachten veel klanten snelle antwoorden en oplossingen. Door veel en blijvend het contact met je doelgroep aan te gaan, groeit je community. En daarmee je bereik, je naamsbekendheid en de waardering voor je merk.
Voordelen van community management
- Meer loyale klanten
- Langdurige klantrelaties
- Feedback uit de eerste hand
- Je creëert ambassadeurs en daarmee een groter bereik
- Ook negatieve comments zijn goed bruikbaar voor je marketing
Strategie opzetten
We starten bij community management altijd met een strategie. Samen kijken we naar de juiste doelgroep, hun verwachtingen en realistische doelstellingen. Ook stellen we een plan op voor continue interactie. Om nieuwe fans aan te blijven trekken en bestaande leden geactiveerd te houden. Uiteraard is het ook van belang om te kunnen monitoren en de resultaten te meten. Wij zorgen ervoor dat je zicht hebt op prestaties en mogelijke optimalisaties.
Zijn er vragen die vaak terugkeren, over je organisatie, diensten of producten bijvoorbeeld? Dan is het slim om die te ondervangen in een FAQ, waar naartoe verwezen kan worden. Ook bij het opstellen van een FAQ helpen we je graag. De tijd die je hiermee bespaart is mooi weer in te zetten voor complexere vragen of feedback, waarmee je echt verschil maakt.
Meer fans? Start met een community management plan
Wil je van jouw klanten fans maken, door goede community management? Een slimme zet, weten wij! We horen dan ook graag van je. Wie weet starten we binnenkort met jouw community management plan. Neem contact met ons op.