In het huidige landschap moet je als merk online aanwezig zijn. Doelgroepen willen laagdrempelig contact met je kunnen hebben. Met community management bied je deze mogelijkheid. Je monitort online gesprekken om veel relevante informatie op te doen, waar je vervolgens strategische keuzes op kunt baseren. Ontdek bijvoorbeeld wat klanten waarderen aan jouw producten of diensten. Of wat juist niet en waar nog behoefte aan is.
Fans creëren? Ook dat doe je met goed en regelmatig contact. Ambassadeurs, die jouw merk (onbewust) promoten, zorgen voor meer bereik en verkoop. Interessant, niet waar?
Community management is online contact onderhouden en een band opbouwen met je volgers, fans en geïnteresseerden. Dit is mogelijk via een eigen platform of bijvoorbeeld in de vorm van een forum of groep in een chat-app. Maar vaak gebeurt community management via social media, zoals Instagram, LinkedIn of Facebook. Hier komen vragen, feedback of klachten over je producten of diensten tenslotte automatisch samen.
Community management draait om actief de interactie aangaan. Dit houdt in dat je alle reacties op berichten en uitingen van je merk monitort, leest en hierop reageert. Bijvoorbeeld onder posts of via directe berichten. Maar het betekent ook dat je het contact met je doelgroep levendig houdt. Bijvoorbeeld door wedstrijden, prijsvragen, enquêtes of polls in te zetten. Proactief contact leggen is key.
Community management gaat daardoor een stap verder dan social media marketing. Omdat dit laatste vooral inhoudt dat je als merk berichten bedenkt, creëert en post op social media. Bij community management heb je als doel om verbinding te zoeken met je doelgroep, en deze te versterken en behouden. We gaan hierbij strategisch te werk, om concrete doelstellingen daadwerkelijk te realiseren.
Waarom is direct contact met je doelgroep zo belangrijk? Heel simpel; het levert je veel waardevolle informatie op. En biedt je kansen voor extra bereik en meer fans. Zelfs ontevreden of negatieve mensen kun je weer voor je winnen. Bijvoorbeeld door snel (maar met zorg) op hun berichten te reageren, oprecht te zijn en oplossingen te bieden. Jouw doelgroep wil zich gehoord voelen.
En denk ook aan het effect van niet of te laat reageren op vragen en klachten. Dit kan je organisatie schaden. Door het snelle tempo van het internet verwachten veel klanten ook snelle antwoorden en oplossingen. Door veel en blijvend het contact met je doelgroep te onderhouden, groeit je community. En daarmee ook je bereik, je naamsbekendheid en de waardering voor je merk.
Aan de slag met je community? Slim! Maar het is niet iets wat je er zomaar even bij doet. Wij helpen je graag bij het opbouwen en onderhouden van je community. Onze specialisten zorgen ervoor dat het bereik van je community groeit. En dat bestaande volgers (willen) blijven, doordat we de community actief en levendig houden.
We starten bij community management altijd met een strategie. Samen kijken we naar de juiste doelgroep, hun verwachtingen en realistische doelstellingen. Ook stellen we een plan op voor continue interactie en om nieuwe fans aan te blijven trekken en bestaande leden geactiveerd te houden. Uiteraard is het ook van belang om gesprekken te kunnen monitoren en de resultaten te meten. Wij zorgen ervoor dat je zicht hebt op de prestaties en mogelijke optimalisaties.
Zijn er vragen die vaak terugkeren? Over je organisatie, diensten of producten bijvoorbeeld. Dan is het slim om die te ondervangen in een FAQ, waar naartoe verwezen kan worden. Ook bij het opstellen van een FAQ helpen we je graag. De tijd die je hiermee bespaart is ideaal om in te zetten voor complexere vragen of feedback, waarmee je echt verschil maakt.
Wil je van jouw klanten fans maken, door goede community management? Een slimme zet, weten wij! Neem contact met ons op. Wie weet starten we binnenkort met jouw community management plan.
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden | Privacy
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden