Terugkeer van contextual targeting: ‘Content is king, context is god’
Geschreven door:
Datum publicatie:
Wat is contextual targeting?
Adverteren in de juiste omgeving met relevante content is al jarenlang een methode om een doelgroep te bereiken. Met behulp van deze techniek wordt er geen gebruik gemaakt van cookies/persoonlijke data, maar wordt er gekeken naar de inhoud van de content en wie dat hoogstwaarschijnlijk leest. Wat leest een consument en waar kan een adverteerder zich op richten om de gewenste doelgroep te bereiken. Dit maakt contextual targeting een privacy-vriendelijke manier van adverteren.
Met contextual targeting is het mogelijk om advertenties te tonen die aansluiten bij de inhoud van een website en/of webpagina. De techniek zorgt ervoor dat de tekst wordt gescand op relevante zoekwoorden dcfvom vervolgens een banner te tonen die relevant is voor het merk/product. Het wordt steeds belangrijker om relevant te zijn aangezien een gemiddelde consument heel veel verschillende advertenties tegenkomt op een dag. Als je ervoor kan zorgen dat jouw advertentie zichtbaar is op het moment dat iemand een artikel leest vanwege bepaalde interesses voor het onderwerp, zorg je voor relevantie. Dffcse kans dat iemand vervolgens op jouw banner klikt en de website bezoekt wordt hierdoor groter. Wie wil dat nou niet!
Doorontwikkelde technologie
In het verleden was contextual targeting heel erg gericht op keyword targeting. Hierbij werd er gekeken naar een keyword en als deze overeenkwam met de interesse van de gewenste doelgroep werd hierop ingespeeld. Alleen wanneer je één keyword uit een tekst haalt en markeert als relevant, vervalt eigenlijk de waarde van de tekst en de inhoud. Een voorbeeld hiervan is: als je je als adverteerder richt op het keyword ‘uitlaten’ kan dit keyword terug te vinden zijn in content over het uitlaten van een hond, maar ook in content over uitlaten van een auto. Hierdoor is het lastig om de relevantie te bepalen of jouw banner binnen de juiste context wordt weergegeven.
De techniek achter contextual targeting is al veel verder. Met behulp van technologieën wordt de hele content geanalyseerd waardoor dit wordt ondervangen. Ook kan er onderscheid worden gemaakt tussen positieve en negatieve content waardoor brand safety gegarandeerd wordt. Content is king, context is god!
Doorontwikkelde technologie
Waarom zet je contextual targeting in?
Starten met contextual targeting
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van contextual targeting voor jouw merk? Onze experts helpen je graag! Neem contact op om te sparren over mogelijkheden om op een privacy-vriendelijke manier te adverteren.