Handleiding zoekwoordonderzoek inclusief tips

Geschreven door: 

Roos van Pelt

Datum publicatie: 

29 juli 2024

De eerste stap van zoekmachine optimalisatie (SEO) is een zoekwoordonderzoek. Hiermee krijg je inzicht in het zoekgedrag van de doelgroep en bepaal je welke zoekwoorden het relevantst voor jouw merk zijn. Maar hoe ziet een zoekwoordenonderzoek er anno 2024 uit? Wat is de invloed van EEAT, andere Google updates en ChatGPT op het doen van zoekwoordonderzoek? In deze blog plus handleiding leg ik het uit!

Wat is een zoekwoordonderzoek?

Een zoekwoordonderzoek is een proces waarbij we zoekwoorden verzamelen. Dit zijn de woorden die mensen gebruiken om een merk, product of dienst te vinden in zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Deze woorden vertellen je waar je doelgroep naar op zoek is en welke problemen ze hebben. Het doen van keyword research is essentieel voor een SEO- en SEA-strategie. 

Voordat je begint met het creëren of optimaliseren van content doe je eerst een SEO-zoekwoordonderzoek. Hiermee bedoelen we content in de breedste zin van het woord: tekst, beeld en geluid. Het doel van dit onderzoek is het vinden van de juiste zoekwoorden (keywords) waar je website op gevonden kan worden in zoekmachines. Daarnaast kun je op deze zoekwoorden adverteren met Google Ads.

Zoekwoordenonderzoek doen in 2024

Anno 2024 is het niet meer voldoende om alleen een zoekwoordenonderzoek te doen en teksten te schrijven en dan  ‘hopen’ dat je gaat ranken. In 2014 heeft Google voor het eerst een EAT-update uitgerold, dit stond voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Vanaf dat moment werd het nog belangrijker om een expert te zijn in jouw branche of niche. Autoriteit kon gekocht worden door middel van linkbuilding, dus veel bedrijven zetten daarop in. 

Met de komst van AI, groeiende linkbuilding tactieken en een overload aan ‘slechte’ content, moest Google (de grootste zoekmachine) hier natuurlijk wel op inspelen. In december 2022 voegde ze nog een E toe aan EAT. Deze eerste E staat voor Experience. Wil je een autoriteit of expert op een gebied zijn? Dan moet je hier ook ervaring in hebben en dit kunnen aantonen. Dit is als het ware een kwaliteitscontrole die Google uitvoert om haar gebruikers van de beste resultaten te voorzien.

Later in dit artikel vertel ik je stap voor stap hoe je een zoekwoordenonderzoek moet uitvoeren en EEAT kan toepassen. Eerst natuurlijk nog wat praktische zaken, zoals tools en termen.

Zoekwoordenonderzoek tools

Het onderzoek voer je uit met behulp van zoekwoordtools. Er zijn tientallen tools, maar ik vertel je mijn favorieten. Daarbij maak ik natuurlijk onderscheid in betaalde en onbetaalde tools. 

Gratis zoekwoordonderzoektools

  1. Ubersuggest
  2. Ahrefs 
  3. MOZ
  4. Semrush
  5. AnswerThePublic

Gebruik (gratis) tools voor het doen van zoekwoordenonderzoek

Met deze gratis zoekwoordtools heb je beperkte toegang. Zo zie je bij de meeste tools geen zoekvolume, maar wel een moeilijkheidsgraad. Of van een paar zoekwoorden wel de volumes, maar van het grootste deel niet. Start je net met SEO en heb je een klein bedrijf? Dan zijn deze gratis tools vaak voldoende om een start te maken. Zodra je gaat groeien en meer aandacht wil besteden aan zoekmachine marketing, dan bieden deze gratis tools onvoldoende handvaten. Overweeg een betaald account of kies ervoor om je marketingactiviteiten uit te besteden. 

Betaalde zoekwoordtools

Alle bovenstaande tools bieden ook betaalde versies. De prijs hangt vaak af van je onderdelen die je nodig hebt, hoeveel websites je toe wil voegen en hoeveel medewerkers er moeten kunnen inloggen. Semrush en Ahrefs zijn de grootste SEO-tools op dit moment. Met deze tools kan je ook informatie verzamelen over bijvoorbeeld concurrenten. Waar scoren zij bijvoorbeeld op, waar jij nog niet op rankt? Welke backlinks krijgen de concurrenten en op hoeveel zoekwoorden scoren ze in totaal?  

Daarnaast kan je ook de Keyword Planner van Google Ads gebruiken. Deze tool is in principe gratis, maar je moet wel een account aanmaken om deze tool te kunnen gebruiken. Bij het aanmaken van een Google Ads account moet je betalingsgegevens toevoegen en een campagne aanmaken. Zonder deze informatie kan je geen gebruik maken van de Keyword Planner. Wanneer je (nog) geen geld uit wil geven aan advertenties, dan kan je jouw campagnes pauzeren. In dit geval kan je wel gebruikmaken van deze zoekwoordtool.

Termen met betrekking tot zoekwoorden

Bij het doen van zoekwoordenonderzoek kom je verschillende termen tegen. Hieronder leg ik je uit wat deze zes betekenen:

  1. Zoekvolume
  2. SERP
  3. Shorttail zoekwoorden
  4. Longtail zoekwoorden
  5. Keyword Difficulty (KD)
  6. Zoekintentie

Zoekvolume

Dat is één van de belangrijkste termen. Het zoekvolume is namelijk het aantal mensen dat maandelijks op een bepaald woord zoekt. Zoekwoorden zoals laptop kopen, laptop bestellen en laptop online kopen, zijn drie verschillende zoekwoorden met elk hun eigen zoekvolume. Combineer je dit op één pagina, dan kan je dus ook de volumes bij elkaar optellen. Zijn dit in totaal 4.500 mensen?  Dan zijn dat 4.500 mensen die jaar naar jouw website kan trekken door middel van goede SEO-content!

SERP

Dit staat voor Search Engine Results Page. Dit is de overzichtspagina die verschijnt als je een zoekopdracht hebt ingevuld. De meeste zoekmachines hanteren tien organische posities per overzichtspagina. De overige resultaten zijn vaak gesponsord (advertenties), afbeeldingen, video’s of meest gestelde vragen. Afbeeldingen, video’s en veelgestelde vragen zijn voorbeelden van SERP-features. 

SERP en SERP features

Shorttail zoekwoorden

Shorttail zoekwoorden zijn algemene, generieke zoektermen die uit één of twee woorden bestaan. Vaak hebben deze een hoog zoekvolume met meer concurrentie, wat betekent dat er veel op deze zoektermen wordt gezocht. Een voorbeeld van een shorttail keyword is “online marketing”.

Longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn specifieke zoektermen die uit drie of meer woorden bestaan. Mensen die specifiek op zoek zijn naar iets, zullen dit als zoekopdracht invullen. Deze specifieke zoekwoorden hebben vaak een laag volume, maar dat betekent vaak ook minder concurrentie. Hoe gerichter iemand zoekt, hoe groter de koopintentie is van een persoon. Een voorbeeld van een longtail keyword is “effectieve strategieën voor social media”. De zoekopdracht laat heel duidelijk zien waar iemand naar op zoek is.

Keyword Difficulty

Dit wordt ook wel aangeduid met KD. Dit wordt gezien als de moeilijkheidsgraad van een zoekwoorden. Semrush en Ahrefs hanteren bijvoorbeeld een schaal van 0 tot 100.  Andere tools en soms ook de gratis tools, maken gebruik van een kleurenschaal van groen tot rood. Waarbij 100 of rood betekent dat de concurrentie extreem hoog is. Voor webshops kan je hierbij denken aan bol.com of amazon.nl als concurrentie. Bij informatieve kan je denken aan milieucentraal.nl of consumentenbond.nl als concurrent. 

Zoekintentie

De zoekintentie houdt in: de intentie van de zoeker. Hierbij kennen we verschillende intenties zoals commercieel of informatief. Dit moet je altijd in je achterhoofd houden bij het doen van zoekwoordenonderzoek. Tools zoals Semrush geven de intentie van het zoekwoord aan in hun overzicht. 

Je vraagt je misschien af waarom het belangrijk is om dit te weten. Stel je verkoopt laptops via een webshop. Je maakt een categoriepagina over het kopen van laptops, je voegt producten toe, indexeert de pagina en vervolgens gebeurt er niets. De pagina rankt niet of blijft steken rond plek 20. Vaak houdt dit in dat de content okee is, maar niet perfect. De zoekintentie kan hier een grote rol in spelen. Is de zoekintentie van een woord bijvoorbeeld informatief, maar heb jij een commerciële pagina gemaakt? Dan match de pagina dus niet met de zoekintentie van het woord. Zoekmachines zijn inmiddels erg slim, dus wanneer jouw pagina niet matcht, zal deze niet hoog kunnen ranken. 

Geeft jouw zoekwoordtool geen zoekintentie aan. Dan zou je dit handmatig kunnen doen. In dit geval kijk je naar wat voor resultaten er op dit moment scoren op een zoekwoord. Is het informatie in de vorm van een blog? Of zie je alleen maar producten?

Mooi meegenomen: Sommige tools, zoals Semrush, laten door middel van tekstballoontjes zien wat bepaalde termen betekenen. Ik kan me voorstellen dat je niet helemaal terug wilt komen naar dit blog om te weten wat een term betekent. 

Termen in een zoekwoordenonderzoek

Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek? - Handleiding

Door middel van een stappenplan neem ik je mee in het proces van het zoekwoordenonderzoek. Per stap leg ik uit wat je kunt doen en geef ik je een aantal handige tips mee.

  1. Brainstorm over de eerste onderwerpen.
  2. Zet de onderwerpen om naar zoekwoorden.
  3. Doe ideeën op bij de concurrentie.
  4. Categoriseer en bepaal huidige posities.
  5. Bepaal de contentstrategie.

1. Brainstorm over de eerste onderwerpen

Je legt zelf de basis voor je zoekwoordenonderzoek. Jij kent de hoofdonderwerpen van jouw merk of organisatie het beste. Of je nu het onderzoek wil uitbesteden of het zelf wil doen, het is aan jou om eerst een lijst te maken met potentiële zoekwoorden. Verplaats je in jouw doelgroep en bedenk hoe jij jouw product of dienst zou zoeken in zoekmachines. Vraag ook vrienden, familie of klanten waar ze op zouden zoeken. Niets is waardevoller dan informatie van buitenstaanders bij dit soort situaties. Want jij kent jouw business misschien door en door, maar potentiële klanten waarschijnlijk niet.

Tip: Vooral bij een dienstverlening is je doelgroep op zoek naar een oplossing voor een probleem en weet daarbij niet altijd de juiste benaming voor een oplossing. Formuleer daarom de vraag die de doelgroep zou kunnen hebben of het probleem zelf.

Nog een tip: Bij Wind Mee werken we vanuit de See, Think, Do en Care fases. In elke fase gebruiken mensen andere woorden om een oplossing voor hun probleem te vinden. Is dit ook toe te passen op jouw bedrijf? Dit valt ook redelijk samen met de zoekintentie. 

Dit is de eerste stap, de volgende stap is natuurlijk jouw ideeën omzetten naar echte zoekwoorden.

2. Zet onderwerpen om naar zoekwoorden

Heb je lijsten met ideeën of blijft het bij een paar punten? Kijk in beide gevallen naar synoniemen of zoek eens op wat woorden in een willekeurige zoekmachine. Wat wordt er geassocieerd met deze woorden? Heb je die al op je lijst(je) staan? Vul je Excel-lijst aan. 

Een zoekwoordtool kan hierbij helpen. Vul één term in en krijg er meerdere voor terug. De tool gaat op zoek naar soortgelijke termen, bijvoorbeeld met ongeveer dezelfde woorden. Wanneer je een tool gebruikt, zul je gelijk andere informatie zien zoals het volume, de KD of de intentie. Bespaar jezelf dubbel werk en kopieer deze informatie ook vast mee naar je Excel-lijst. 

Dan is het nu zaak om te kijken of er zoekvolume zit op de woorden die je in de eerst instantie hebt opgeschreven. Voeg ook deze zoekwoorden toe in de tool. Kopieer vervolgens de bruikbare ideeën (die met zoekvolume) naar je Excel-bestand. 

Als het goed is, heb je nu een hele lijst met zoekwoorden en extra informatie. Maar we zijn nog niet klaar met zoekwoorden verzamelen. We moeten namelijk ook nog naar de concurrentie kijken. 

3. Doe ideeën op bij de concurrentie

Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Jouw online concurrenten scoren niet voor niets al op een bepaald zoekwoord. Gebruik je een betaalde zoekwoordtool? Dan kun je ook de zoekwoorden van concurrerende websites inzien. Kopieer simpelweg de url (hele domein of bepaalde pagina) en bekijk op welke zoekwoorden de concurrent scoort.

In Semrush kun je bijvoorbeeld het Keyword Gap onderzoeken (alleen bij de betaalde versie) tussen jou en concurrenten. Je kan wel vier online concurrenten toevoegen om te zien wat de verhoudingen zijn. 

Vind zoekwoordideeën bij de concurrenten

Zitten hier nog woorden tussen die je hebt gemist? Voeg deze dan ook toe aan je Excel-bestand. 

 

4. Categoriseer en bepaal de huidige posities

Om het zoekwoordenonderzoek meer vorm te geven, hebben we natuurlijk structuur nodig. Dat begint bij het categoriseren van de door jou gevonden zoekwoorden. Dit is ook essentieel voor het bepalen van de websitestructuur. 

Verkoop je sportartikelen? Dan verkoop je waarschijnlijk meer dan alleen voetbalschoenen, tennisrokjes of hockeysticks. Maak in dit geval de categorieën voetbal, tennis en hockey. Binnen deze categorieën, kun je ook weer subcategorieën toekennen, zoals kleding, sticks of schoenen. Op deze manier ga je alle zoekwoorden af. 

Heb je alle zoekwoorden een categorie kunnen geven? Dan gaan we nu checken of jouw website al scoort op bepaalde zoekwoorden. Scoort jouw website? Zet er dan ook bij met welke pagina.

Tip: Een beetje marketeer is ook wel wegwijs in Excel. Zorg dat je je lijst opmaakt als tabel. Dit zorgt voor een filter die nog meer overzicht biedt. 

Zorg voor een handige filterfuncties voor jouw zoekwoordonderzoek

5. Bepaal de contentstrategie

Goed, je hebt nu je zoekwoorden, het zoekvolume, de keyword difficulty, je categorieën en je huidige posities. Dan is het nu tijd om te bepalen welke vormen van content je in gaat zetten. Dit noemen we een 360 graden strategie en dit is ook waar EEAT weer terugkomt. SEO is simpelweg niet meer alleen op jouw eigen website. Je moet op meerdere kanalen aanwezig zijn om jouw autoriteit, expertise en bovenal jouw ervaring aan te kunnen tonen. 

Kost dat veel tijd en/of geld? Jazeker voor beide, maar we kunnen je vast verklappen: het is het absoluut waard.  

Om weer terug te keren naar de contentstrategie. Aan de hand van de zoekintentie kan je zien wat voor content mensen hier verwachten. Is deze informatief? Dan is een coole infographic of een duidelijke video een goed idee. De infographic kan je gebruiken voor op de website of de social mediakanalen. Voor een video geldt hetzelfde, plus dat deze ook op YouTube geplaatst kan worden. Wanneer je dit toepast, ben je dus al op drie kanalen aanwezig:

  • jouw eigen website;
  • social media;
  • en YouTube.

Je zou hier zelfs een vierde van kunnen maken door de video op te nemen als podcast. 

Is de zoekintentie commercieel, bedenk dan dat mensen een hogere intentie hebben om iets te gaan kopen. Het is belangrijk dat ze hier dus alle handvaten voor krijgen. Logischerwijs zijn dit categoriepagina’s en productpagina’s voor webshops. Heb je geen webshop? Zorg dan voor duidelijke contact- of offertemogelijkheden op jouw website. 

Met de 360 graden contentstrategie zetten we verschillende typen van (online) marketing in:

  • Zoekmachine marketing (SEO en SEA).
  • Content (tekst, beeld, video en audio).
  • Social media (organisch en betaald).

Online staat hier tussen haakjes, omdat de 360 graden strategie doorgetrokken kan worden naar traditionele ‘offline’ media zoals radio, televisie en out of home. Zo creëren we één boodschap, één beeld voor uniformiteit. En dat is weer de specialiteit van onze collega’s van Zuiver Media. Deze strategie ziet er ongeveer zo uit:

Maak een 360 graden contenstrategie vanuit het zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek en Google updates

Gedurende het jaar rolt Google (de grootste zoekmachine) allerlei updates uit. Eén van deze updates was de HCU in oktober 2023. HCU staat voor Helpful Content Update. Dit was het antwoord van Google op slechte,AI-gegenereerde content. Door het aanscherpen van kwaliteitsregels omtrent content, verloren veel websites hun posities. Dit betekent niet automatisch dat al deze bedrijven alleen maar content maakten met ChatGPT (of een andere AI-tool). Het betekent simpelweg dat de content door Google niet beschouwd wordt als behulpzaam.

Daarom is het superbelangrijk dat je ALTIJD de zoekintentie van een zoekwoord meeneemt tijdens je onderzoek. Daarnaast creëer je helpful content door EEAT toe te passen. En je weet pas waar je EEAT kan toepassen als je jouw zoekwoorden weet (over 360 graden gesproken).

AI gebruiken bij zoekwoordenonderzoek

Uiteraard heeft ook AI een rol bij het maken van een zoekwoordonderzoek. Je kan ChatGPT, maar waarschijnlijk ook andere tools, inzetten om:

  • Ideeën voor zoekwoorden te genereren: ChatGPT is een fijne brainstormpartner.
  • Gerelateerde zoekwoorden te vinden: Op basis van een hoofdzoekwoord, kan AI suggesties doen voor gerelateerde zoekwoorden en longtail zoekwoorden.
  • Suggesties voor structuur: dit is iets minder voor de handliggend, maar ChatGPT kan ook helpen om structuur aan te brengen in de door jou gevonden zoekwoorden. 
  • Een basisanalyse uit te voeren: ChatGPT is geen zoekwoordtool, dus het heeft geen toegang tot zoekvolumes of gegevens van concurrenten. Maar voor een basisanalyse is ChatGPT voldoende, het kan bijvoorbeeld suggesties bieden over hoe je verschillende zoekwoorden kunt beoordelen en prioriteren.

Zoekwoordenonderzoek uitbesteden?

Het stappenplan geeft je een overzicht hoe je te werk moet gaan om een zoekwoordenonderzoek te doen. Dit kan aan de hand van gratis zoekwoordtools. Wil je meer informatie over bijvoorbeeld concurrenten of heb je simpelweg geen tijd voor een uitgebreid zoekwoordenonderzoek? Uitbesteden kan natuurlijk ook. De SEO-specialisten van Wind Mee kunnen zoekwoordenonderzoeken dromen. 

We nemen graag het werk uit handen en dan kunnen we natuurlijk meteen sparren over een eventueel vervolgsamenwerking. Meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op!

Blogs

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op