Handleiding zoekwoordonderzoek, inclusief tips

Geschreven door:

Louèlle Stolk

Datum publicatie:

15/08/2022
De eerste stap van zoekmachine-optimalisatie is een zoekwoordonderzoek. Hiermee krijg je inzicht in het zoekgedrag van de doelgroep en bepaal je welke zoekwoorden het relevantst voor jouw merk zijn. Maar hoe voer je zo’n precies uit? In deze blog vertel ik welke stappen je moet doorlopen, welke tools je hiervoor kan gebruiken en benoem ik een aantal handige tips uit eigen ervaring.

Wat is een zoekwoordonderzoek?

Een zoekwoordonderzoek is het proces van het zoeken naar zoektermen die mensen gebruiken om een merk, product of dienst te vinden in zoekmachines. Deze termen vertellen je waar je doelgroep naar op zoek is en laten kansen zien die je wellicht nu nog niet benut. Een keyword research is onder andere essentieel voor een SEO- en SEA-strategie. Voordat je begint met bijvoorbeeld het schrijven van website content of het optimaliseren hiervan, doe je eerst een SEO zoekwoordonderzoek. Het doel van dit onderzoek is het vinden van de juiste zoekwoorden (keywords) waar je website op gevonden kan worden in zoekmachines. Daarnaast kun je op deze zoekwoorden adverteren met Google Ads.

Hoe doe je zoekwoordonderzoek?

Hieronder leg ik uit welke belangrijke stappen je moet doorlopen om je te helpen bij een zoekwoordonderzoek. We beginnen bij de tools die je kunt gebruiken en vervolgens wordt er stapsgewijs uitgelegd wat het proces is.

Zoekwoordonderzoek tools

Het onderzoek voer je uit met behulp van tools. Er zijn tegenwoordig tientallen zoekwoordonderzoek tools, maar wij vertellen je onze favoriete en maken onderscheid in betaald en onbetaald. Als onbetaalde versie raden wij Ubersuggest aan. Met deze tool kun je niet alleen onderzoek doen naar zoektermen, maar ook je concurrenten in de gaten houden. Een andere onbetaalde tool die je kunt gebruiken is Answer The Public. Deze tool geeft je veel zoektermsuggesties die gesorteerd zijn op type zoektermen zoals vragen, met voorzetsels en verwante zoektermen. Het nadeel hiervan is dat er geen zoekvolumes bij staan, maar wel groene bolletjes van licht naar fel. Een fel groen bolletje geeft aan dat er veel zoekvolume op zit. Op zoekopdrachten met een lichtgroen bolletje zit er minder zoekvolume.

Een betaalde tool voor keyword onderzoek is: Semrush. Dit is één van de grootste SEO-tools die je helpt bij alle aspecten van het optimaliseren van je zoekmachine positie. Er zijn diverse mogelijkheden om concurrenten te vergelijken, nieuwe zoekwoorden te vinden en zoekvolumes te achterhalen. Wanneer je een tool hebt gekozen kan het onderzoek beginnen!

Zoekwoordonderzoek stappenplan

Door middel van een stappenplan neem ik je mee in het proces van het zoekwoorden onderzoek. Per stap leg ik uit wat je kunt doen en geef ik je een aantal handige tips.

  • Bepaal de eerste onderwerpen en zoektermen
  • Doe een concurrentieanalyse om meer zoektermen te vinden
  • Verzamel de data
  • Bepaal de strategie

1. Bepaal de eerste onderwerpen en zoektermen

Je legt zelf de basis voor je zoekwoordenonderzoek. Als het jouw merk of organisatie is ken jij als beste de hoofdonderwerpen. Of je nu het onderzoek wil uitbesteden of het zelf wilt doen, het is aan jou om eerst een lijstje te maken met zoektermen. Verplaats je in je doelgroep en bedenk hoe jij jouw product of dienst zou zoeken in zoekmachines. Vraag ook vrienden, familie of klanten waar ze op zouden zoeken. Niets is waardevoller dan informatie van buitenstaanders bij dit soort situaties.

Tip: Vooral bij een dienstverlening is je doelgroep op zoek naar een oplossing voor een
probleem en weet daarbij niet altijd de juiste benaming voor een oplossing. Formuleer daarom de vraag die de doelgroep zou kunnen hebben of het probleem zelf.

2. Doe een concurrentieanalyse om meer zoektermen te vinden

Welke zoekwoorden gebruikt mijn concurrent? Het is belangrijk om je concurrenten in de gaten te houden en inzicht te krijgen in hun zoektermen en posities. Zo kun je de kunst afkijken en je slag slaan! Voornamelijk betaalde tools ondersteunen deze functie. Wanneer je geen toegang hebt tot deze tools kun je een proefperiode starten of een professional inschakelen.

3. Verzamel en categoriseer de data

Wanneer je een betaalde tool hebt gebruikt, beschik je al over de zoekvolumes. Mocht je een gratis tool hebben gebruikt dan is het belangrijk om data te verzamelen om je inzicht te geven in de relevantie van de zoektermen. Zodra je alle data hebt verzameld, voeg je ze samen in één bestand en filter je op relevantie.

Tip: verzamel niet alleen zoekvolumes, maar let ook op de keyword difficulty. Dit geeft de moeilijkheidsgraad aan om op het zoekwoord te ranken.

4. Bepaal de strategie

Nu de zoekwoorden bekend zijn kun je de strategie bepalen: welke zoekwoorden ga je gebruiken en op welke pagina’s. Houd hierbij rekening met de zoekintentie en de concurrentieanalyse. Houd ook in het achterhoofd dat je met één pagina op meerdere zoektermen gevonden kan worden en ranken in Google.

Tip: Verdeel de zoekwoorden onder de pagina’s waarop je wil ranken met je website. Door bijvoorbeeld een spreadsheet te gebruiken kun je door middel van tabbladen per hoofdzoekterm alles uitwerken.

Zoekwoordonderzoek uitbesteden

Er zit wel even wat tijd in een zoekwoordonderzoek, maar het levert ook weer waardevolle informatie op. Met bovenstaande stappen en tips zou je zelf aan de slag kunnen met een zoekwoordonderzoek. Wil je dit toch liever overlaten aan een specialist? Neem dan contact op met een van onze zoekmachine-optimalisatie specialisten.

BLOGS

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Get in touch!