Geschreven door:
Datum publicatie:
Branding, iedereen kent het woord, maar wat houdt het nou eigenlijk precies is? Branding heeft als doel de bekendheid van je merk te vergroten. Hierdoor kun je jouw product, dienst of organisatie onderscheiden van concurrenten. Lees hier alles over het belang van branding voor jouw merk en ontdek hoe je een betere merkbeleving creëert met behulp van verschillende mediakanalen.
“Branding staat voor wat ze over je zeggen wanneer je niet in de kamer aanwezig bent” – Jeff Bezoz, CEO Amazon. Met deze quote omschrijven we de kern van het concept branding; alles en iedereen kan een merk zijn in de breedste zin van het woord. Branding, een woord dat is ontstaan uit de Engelse vertaling van het woord ‘merk’, draait namelijk om het creëren van een gevoel en een associatie dat een merk oproept wanneer het publiek er mee in aanraking komt.
Binnen branding staat het omzetten van kernwaarden van een bedrijf naar een visuele en niet-visuele identiteit centraal. Hierdoor wordt het DNA van een bedrijf bij het publiek bekend. Juist de kernwaarden die een merk vormen, komen bij sterke branding terug in de uitingen en communicatie. Hier komt echter meer bij kijken dan enkel het logo en de huisstijl, al dragen deze wel bij aan de branding van een bedrijf.
Mooie voorbeelden van sterke branding strategieën kunnen worden gevonden bij bedrijven zoals Apple, waarbij er een associatie ligt met innovatie. Maar ook de magie die terugkomt in de branding strategie van Disney is een sprekend voorbeeld. Of de associatie met Kerst in de branding van Coca Cola rondom de feestdagen.
Dat men deze merken op deze manier ervaart komt onder andere door de merkwaarden die terugkomen in de gehele branding strategie. Deze strategie wordt binnen alle (communicatie)kanalen doorgevoerd. Zo vormt de branding de vertaling naar de uitstraling van de advertenties die worden ingezet voor de marketing, de inrichting van de social media kanalen, de e-mails die worden verstuurd, de visuele identiteit (zoals het logo, de huisstijl, het visitekaartje, de typografie), de toon van communiceren, de vorm van advertising die wordt gebruikt, maar ook de producten en service die worden verleend. Al deze onderdelen apart leveren de klant een ervaring op waarmee het merk zich kan onderscheiden van de concurrent en dragen bij aan de merkbeleving bij de klant.
Juist in deze tijd, waar de consument op zoek is naar ervaringen, en niet enkel een goed product, speelt goede branding een steeds belangrijkere rol voor het succes van een bedrijf. Door een sterke branding strategie kan een bedrijf zichzelf onderscheiden van concurrenten. Essentieel bij branding is daarom om te ambiëren bewust een cluster van onderscheidende associaties te creëren bij de relevante doelgroep.
Idealiter vertaalt de branding strategie zich naar een gunstige positie ten opzichte van concurrentie. Herkenbaarheid en positionering spelen daarbij een belangrijke rol. Daarnaast is het essentieel om in de eerste instantie bekendheid te realiseren onder de doelgroep. Vanuit naamsbekendheid kan de doelgroep verder worden opgewarmd voor eventuele verdere conversie en op lange termijn zelfs loyaliteit. Hierbij zijn continuïteit en synergie tussen de verschillende kanalen en binnen de verschillende fases van de customer journey essentieel. Denk hierbij aan dezelfde branding op de website, in de winkel, organisch op social media en ook binnen de inzet van betaalde media. Wanneer branding binnen al deze facetten op een continue manier is doorgevoerd, ontstaat er een uniek klantbeleving ten opzichte van de concurrent. Hierdoor wordt herkenbaarheid en loyaliteit gerealiseerd.
Om naamsbekendheid en awareness te realiseren onder de doelgroep speelt de inzet van organische en betaalde content een belangrijke rol. Een betaalde mediacampagne kan bijdragen aan de introductie van een nieuw product of merk en het realiseren van meerdere contactmomenten en zichtbaarheid. Inzet van massamedia, zoals televisie en radio, maar ook slimme online media, zoals online video en display advertising, kunnen goed bijdragen aan en optimaliseren richting naamsbekendheid. Deze campagnes hebben als uiteindelijk doel om een top-of-mind positie te verkrijgen bij de doelgroep. Goed om in het achterhoofd te houden, is dat de inzet van betaalde media enkel een klein deel van de branding strategie vormt.
Binnen Zuiver Media kunnen wij je adviseren over de inzet van betaalde media, als onderdeel van de branding strategie. Onze content- en SEO specialisten denken ook graag mee over het belang van de organische kanalen en de vindbaarheid van je website. Onze development specialisten van Modern Minds kunnen meedenken over de vertaling van de merkbeleving op jouw website of app. Neem vrijblijvend contact met ons op en we denken graag met je mee!
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden | Privacy
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden