Universal Analytics maakt plaats voor Google Analytics 4
Geschreven door:
Datum publicatie:
Over Universal Analytics
Universal Analytics is namelijk sterk afhankelijk van third-party cookies. Tegenwoordig worden third-party cookies steeds vaker geblokkeerd door browsers en wordt er zelfs verwacht dat ook Chrome compleet zal stoppen met het opslaan van deze cookies.
Daarbij komt ook kijken dat Universal Analytics in de oorsprong gericht is op desktopverkeer. Dit maakte het lastig om data van verschillende platformen en apparaten in één werkomgeving te verzamelen. In een tijd waarin er veel verschillende apparaten gebruikt kunnen worden om een website of applicatie te gebruiken, is die optie eigenlijk onmisbaar.
In 2019 heeft Google een ‘web + app property’ toegevoegd waarmee het ineens wel mogelijk was om data van een website en applicatie te combineren in één werkomgeving. Met oog op striktere privacywetten en de behoefte aan gedetailleerde cross-platform analyses, is Google dit verder gaan ontwikkelen en legde daarmee het fundament van de opvolger: GA4.
Over Google Analytics 4
Aanvullend maakt GA4 ook gebruik van nieuwe machine learning technieken. Hierdoor kan GA4 voorspelling maken over bijvoorbeeld de kans op aankoop van je producten of zelfs de verwachtte opbrengst. Hoe dit precies werkt lees je hier.
Event-driven data
Goed om te weten, is dat niet alles automatisch gemeten wordt. Voor veel events dien je zelf nog een aantal stappen te ondernemen om ze mee te meten. Lees hier aan wat voor events je kunt denken. Met al deze extra data kun je nog gedetailleerder inzoomen op het gedrag van je websitebezoekers en applicatiegebruikers.
Overgang naar GA4
Na deze datum zal de tool geen nieuwe activiteiten registreren. Echter, dit betekent niet dat alle data direct verloren gaat na 1 juli. Google geeft gebruikers de mogelijkheid om tenminste tot 6 maanden hierna, de data in te zien en te exporteren. Mocht je momenteel nog gebruik maken van Universal Analytics, raden we je aan om alvast te starten met exporteren van je data.
Universal Analytics 360
Universal Analytics heeft ook een betaalde variant, namelijk ‘Universal Analytics 360’. Voor deze variant gelde in eerste instantie dezelfde overgangsdata. Echter, Google maakte op 27 oktober 2022 bekend dat deze variant nog een jaar wordt uitgesteld omdat de gebruikers hiervan meer tijd nodig hebben.
Deze gebruikers zijn voornamelijk grootschalige bedrijven met geavanceerdere instellingen dan een lokaal MKB+ bedrijf of webshop zou hebben. De gemiddelde kosten voor een licentie kunnen namelijk oplopen tot €100.000 per jaar. Doordat er met de verlenging van Universal Analytics 360 wat verwarring is ontstaan: hier nog een keer de juiste data.
De gratis versie Universal Analytics stopt op 1 juli 2023 met het verzamelen van nieuwe gegevens. De betaalde versie, dus Universal Analytics 360, stopt 1 juli 2024 met het verzamelen van nieuwe gegevens.
Starten met GA4
Ondanks dat het nog een paar maanden duurt voordat UA geen data meer verzameld, raden we het wel aan om zo snel mogelijk te starten met het verzamelen van gegevens in GA4 zodat jouw bedrijf klaar is voor de toekomst op het gebied van Analytics.