Geschreven door:
Datum publicatie:
Eerst nog even terug naar Universal Analytics (UA). Dit is al jarenlang de tool voor online marketeers om websiteverkeer nauwkeurig te analyseren en rapporteren. Zoals we in een eerdere blog over de privacywetgeving al toelichtte, past de tool niet meer in het huidige digitale klimaat op het gebied van privacy.
Universal Analytics is namelijk sterk afhankelijk van third-party cookies. Tegenwoordig worden third-party cookies steeds vaker geblokkeerd door browsers en wordt er zelfs verwacht dat ook Chrome compleet zal stoppen met het opslaan van deze cookies.
Daarbij komt ook kijken dat Universal Analytics in de oorsprong gericht is op desktopverkeer. Dit maakte het lastig om data van verschillende platformen en apparaten in één werkomgeving te verzamelen. In een tijd waarin er veel verschillende apparaten gebruikt kunnen worden om een website of applicatie te gebruiken, is die optie eigenlijk onmisbaar.
In 2019 heeft Google een ‘web + app property’ toegevoegd waarmee het ineens wel mogelijk was om data van een website en applicatie te combineren in één werkomgeving. Met oog op striktere privacywetten en de behoefte aan gedetailleerde cross-platform analyses, is Google dit verder gaan ontwikkelen en legde daarmee het fundament van de opvolger: GA4.
Met GA4 heb je meer grip op de inkomende data en kun je de privacy van je websitebezoekers beter waarborgen. Naast dat de privacy beter wordt gewaarborgd, ben je met GA4 wel in staat de klantreis nog inzichtelijker te maken dan voorheen. Google Analytics 4 combineert namelijk de data van je website met de data vanuit je applicatie om zo een nog completer beeld te krijgen van je gebruikers en de reis die ze afleggen.
Aanvullend maakt GA4 ook gebruik van nieuwe machine learning technieken. Hierdoor kan GA4 voorspelling maken over bijvoorbeeld de kans op aankoop van je producten of zelfs de verwachtte opbrengst. Hoe dit precies werkt lees je hier.
Een ander groot verschil met UA, is de manier waarop data wordt getoond. In UA werd alles gepresenteerd op basis van pageviews en sessies. In GA4 zul je de term ‘events’ (of gebeurtenissen) vaak tegenkomen. Het gaat hier dan niet om evenementen, maar bepaalde handelingen die plaatsvinden op je website of app. Het laden van een pagina, dus een page view, wordt dus gezien als een event. Het klikken op een bepaalde knop, een download en bijvoorbeeld een aanmelding worden ook allemaal gezien als een event.
Goed om te weten, is dat niet alles automatisch gemeten wordt. Voor veel events dien je zelf nog een aantal stappen te ondernemen om ze mee te meten. Lees hier aan wat voor events je kunt denken. Met al deze extra data kun je nog gedetailleerder inzoomen op het gedrag van je websitebezoekers en applicatiegebruikers.
Het is belangrijk om te weten tot wanneer je de tijd hebt om over te stappen op Google Analytics 4. Universal Analytics zal actief zijn tot 1 juli 2023. Tot deze tijd kun je dus gebruik blijven maken van de tool als gewoonlijk.
Na deze datum zal de tool geen nieuwe activiteiten registreren. Echter, dit betekent niet dat alle data direct verloren gaat na 1 juli. Google geeft gebruikers de mogelijkheid om tenminste tot 6 maanden hierna, de data in te zien en te exporteren. Mocht je momenteel nog gebruik maken van Universal Analytics, raden we je aan om alvast te starten met exporteren van je data.
Universal Analytics heeft ook een betaalde variant, namelijk ‘Universal Analytics 360’. Voor deze variant gelde in eerste instantie dezelfde overgangsdata. Echter, Google maakte op 27 oktober 2022 bekend dat deze variant nog een jaar wordt uitgesteld omdat de gebruikers hiervan meer tijd nodig hebben.
Deze gebruikers zijn voornamelijk grootschalige bedrijven met geavanceerdere instellingen dan een lokaal MKB+ bedrijf of webshop zou hebben. De gemiddelde kosten voor een licentie kunnen namelijk oplopen tot €100.000 per jaar. Doordat er met de verlenging van Universal Analytics 360 wat verwarring is ontstaan: hier nog een keer de juiste data.
De gratis versie Universal Analytics stopt op 1 juli 2023 met het verzamelen van nieuwe gegevens. De betaalde versie, dus Universal Analytics 360, stopt 1 juli 2024 met het verzamelen van nieuwe gegevens.
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden | Privacy
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden