Technische
seo
Waarom technische SEO zó belangrijk is
Technische SEO is één van de onderdelen die SEO maakt of breekt. Wanneer je hoger in de zoekresultaten in Google wil komen, is technische SEO een onmisbaar onderdeel. Wil je een hogere zoekwoordpositie én een gebruiksvriendelijke website? Neem contact met ons op over de mogelijkheden.
Wat is technische SEO?
Naast content en autoriteit, is techniek één van de pijlers waar SEO op berust. SEO-geoptimaliseerde content betekent niet automatisch dat je op nummer één staat in Google. Zeker wanneer de technische zijde niet in orde is.
Crawlen, indexatie, URL-structuur, taxonomie en gebruikerservaring, het zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat je website voldoet aan de vereisten van de huidige zoekmachines. Elke zoekmachine heeft bepaalde crawlbots die jouw website moeten kunnen vinden. Dit gaat niet alleen om je homepage, maar ook alle product- of dienstpagina’s die op jouw webshop/website staan.
Navigeert jouw website/webshop moeilijk of krijg je feedback dat bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken? Of is de laadtijd van je website erg lang? Deze factoren zijn van invloed op de gebruikerservaring van een websitebezoeker. Dit is een belangrijk onderdeel van technische SEO, waar websites op worden beoordeeld en waarmee rankings worden bepaald.
Het belang van technische SEO
Met technische SEO zorg je ervoor dat je website of webshop optimaal presteert voor zoekmachines én bezoekers. Voor Google zijn websites die geschreven zijn voor bezoekers belangrijker dan websites die geschreven zijn voor zoekmachines. Een pagina moet gemaakt zijn om een bezoeker te helpen, wanneer die niet zo is, is de gebruikerservaring slecht en is het mogelijk dat je niet goed scoort.
Onderdelen technische SEO
Onder technische SEO verstaan we verschillende onderdelen, waaronder:
- Sitemaps
- Dubbele content
- SEO-titels
- Meta omschrijvingen
- Structured data
- Websitesnelheid
- Mobielvriendelijkheid
- URL-structuur
- Interne linkstructuur
- Hreflang
Wanneer onze experts jouw SEO-strategie opzetten, is technische SEO hierin een belangrijk onderdeel. SEO bestaat uit drie pilaren: , autoriteit én techniek. Goede zoekwoordposities hangen dus samen met deze factoren.
Gebruik van tools en data
Om erachter te komen hoe jouw website presteert op basis van techniek, gebruiken wij verschillende tools. Dit zijn bijvoorbeeld Semrush, Google Page Speed Insights, Screaming Frog en Google Search Console. Deze tools kijken onder andere naar:
Veiligheid
Tegenwoordig zie je bijna geen http-websites meer. Alle websites moeten namelijk een https verbinding hebben om veiligheid te garanderen. Deze https-verbinding krijg je door een SSL-certificaat af te nemen bij jouw hostingpartij.
Gebruiksvriendelijkheid
De gebruiksvriendelijkheid wordt aan de hand van de Core Web Vitals beoordeeld. Als jouw website laag scoort in de Core Web Vitals, is het belangrijk om hierin een verbeterslag te maken om beter te scoren in de zoekmachines. Eén van de meest bekende voorbeelden hiervan zijn afbeeldingen: hoe groter de afbeeldingen, hoe langer de laadtijd.
Structured data
Door middel van structured data kan een zoekmachine jouw website nóg beter lezen en begrijpen. Met deze stukjes code kunnen we enorm veel. Zo bestaat er structured data voor tabellen, personen, recepten, producten, diensten, evenementen, trainingen, vacatures en nog veel meer.
Crawlibility en indexatie
Dit heeft te maken met het feit of zoekmachines jouw website überhaupt kunnen vinden. Je wil namelijk dat jouw website wordt opgenomen in de index van een zoekmachine. Vanuit die index wordt een pagina gekoppeld aan een zoekopdracht van de gebruiker. Wanneer een zoekmachine jouw pagina's niet kan vinden, kan je dus ook niet scoren op een bepaald zoekwoord. Zonde!
Snelheid
Verschillende onderdelen zijn van invloed op de laadtijd van je website. Afbeeldingen is daar één van, maar denk bijvoorbeeld ook aan (in het geval van WordPress) veel plugins, zowel actieve als non-actieve plugins. In de code van je website of webshop zijn plugins aanwezig en ze worden dus ook elke keer opnieuw geladen wanneer de website opgestart wordt.
Technische SEO-issues oplossen
Wanneer je bij Wind Mee een SEO-traject start, maken onze experts een analyse op basis van content, autoriteit en techniek. Middels deze analyse krijgen we inzicht in de technische SEO-issues. Deze issues worden opgedeeld in fouten, waarschuwingen en notities. Onder fouten verstaan we kritieke fouten die op korte termijn opgelost moeten worden om zichtbare verbeteringen te zien.
Een groot aantal technische fouten kan ook wijzen op een fout in de code van de website of een verouderd CMS. Dit is waar onze development collega’s van Modern Minds mee aan de slag gaan.
Aan de hand van de technische SEO-issues maken we een plan om jouw website optimaal te laten presteren en ranken in de zoekmachines.
Technische SEO uitbesteden?
Beschik je niet over de juiste tools en data om inzicht te krijgen in jouw technische SEO? Heeft jouw website technische fouten of wil je inzichtelijk wat deze fouten zijn? Neem contact op met onze experts, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.