Geschreven door:
Datum publicatie:
Social SEO is niet meer weg te denken uit een online zoekstrategie. SEO en social media, je zou denken wat hebben die met elkaar te maken? Toch blijkt dat ze een sterke relatie hebben. Door te begrijpen hoe ze elkaar beïnvloeden en versterken, kan je een passende social SEO-strategie opzetten. Ontdek praktische tips om je sociale media-activiteiten te optimaliseren voor betere zoekmachineprestaties.
Social media SEO is het optimaliseren van jouw socialmediakanalen en posts, zodat meer gebruikers jouw merk kunnen ontdekken in de zoekresultaten. Zowel binnen de zoekresultaten op social mediaplatformen als op zoekmachines. Social SEO kan bijvoorbeeld helpen om jouw video hoger te ranken in de YouTube resultaten.
Hoewel het beheren van socialmediaplatforms en SEO-optimalisaties vaak twee verschillende strategieën zijn, kunnen ze elkaar juist goed aanvullen en versterken. Wanneer beide kanalen worden ingezet, kun je uit verschillende bronnen verkeer naar de website genereren.
Via social media kunnen mensen nieuwe inhoud of merken ontdekken waar ze mogelijk in geïnteresseerd zijn. Het algoritme speelt hier een grote rol in. Met SEO kun je verkeer genereren van mensen die zoeken naar onderwerpen of vragen hebben over rond om jouw product, dienst en/of merk.
De prestaties van een socialmediakanaal zijn geen ranking factor voor Google. Er wordt door Google niet gekeken naar het aantal volgers en de interacties op jouw geplaatste content. Echter, als je jouw SEO wil verbeteren, kunnen social mediakanalen hier wel indirect bij helpen:
Het is dus de moeite waard om het beheren en social media mee te nemen in de SEO-strategie. Daarbij kan je de best practices toepassen op jouw sociale media-activiteiten.
Gen Z wil zo snel mogelijk visuele antwoorden hebben op hun vragen, met een sterke voorkeur voor video. Uit onderzoek van Google gebruikt bijna 40% van de 18-24 jarigen short-form video platforms als zoekmachine. Denk aan TikTok, YouTube (Shorts) en Instagram (Reels).
Niet alleen Gen Z zoekt informatie op social media. Het zoekgedrag van mensen uit alle leeftijdscategorieën verschuift naar social media. Dit betekent niet dat er niet meer wordt gezocht op Google. Zowel zoekmachines als socialmediaplatforms worden gebruikt om informatie te vergaren.
Volgens de resultaten uit een studie van Tint gebruikt ruim 75% van de consumenten social media om nieuwe merken te ontdekken. Daarbij deed 68% van de consumenten ook daadwerkelijk een aankoop van een product dat ze hadden gevonden via social media.
Social SEO is voornamelijk belangrijk in de bewustwordingsfase van de customer journey, de zogeheten See en Think fases. Je kunt social media gebruiken om je doelgroep te bereiken en te informeren over het product of de dienst. Je creëert hiermee online awareness. Echter, ieder online platform heeft zijn eigen functie en daarom zet je voor elke fase een ander platform in.
De SEO op de website is vooral gericht op het converteren van websitebezoekers naar klanten. Door social SEO en website SEO op elkaar af te stemmen en aan te laten sluiten blijft je zichtbaar in de volledige customer journey van jouw doelgroep.
TikTok
Grotendeels gebruikt Gen Z TikTok as een zoekmachine. Als je je richt op een jonger publiek, kan TikTok een waardevolle aanvulling zijn op jouw social media en SEO-strategie. Ga op zoek naar populaire hashtags, liedjes, makers en video’s in TikTok’s Creative Center. Deze inzichten kan je gebruiken voor het maken van je volgende video.
Het toevoegen van zoekwoorden aan de video wat ervoor kan zorgen dat TikTok begrijpt waar jouw video over gaat en koppelt dit aan relevante gebruikers.
YouTube
YouTube is één van de beste platforms voor Social media SEO, omdat YouTube video’s vaak ranken in Google’s zoekresultaten. Daarbij is de zoekfunctie van YouTube heel populair. Veel mensen zeggen dat YouTube de op één na grootste zoekmachine is op het internet.
YouTube is van Google, dus het is geen verrassing dat YouTube video’s vaak ranken in Google’s zoekresultaten pagina’s.
Onderzoek op welke woorden een hoog zoekvolume zit via een SEO-tool. Optimaliseer een video door zoekwoorden toe te voegen in de beschrijving. Hierdoor kan je hoger scoren in YouTube én Google.
In de tool SEMrush is het mogelijk om relevante zoekwoorden via de Keyword Magic Tool te vinden. Zoek op het onderwerp van de video en gebruik de geavanceerde filters ‘Video’, ‘Features video’ en ‘Video carrousel’.
Door video’s met deze zoekwoorden te optimaliseren kan het je helpen om hoger te ranken in YouTube en Google.
Instagram is een populair social mediaplatform om op te zoeken. Wanneer je SEO voor social media wil inzetten, kan Instagram een goede plek zijn om te starten. Om ervoor te zorgen dat jouw profiel goed vindbaar is, kies je een geschikte gebruikers- en profielnaam. Let op! Dit zijn twee verschillende onderdelen. Kies relevante zoekwoorden en locaties en neem ze op in de biografie.
Met het creëren van een bericht kan je zoekwoorden en hashtags toevoegen aan de caption. Het helpt niet om dit toe te voegen aan de comments.
Voeg een alternatieve tekst (alt tekst) toe aan je bericht zodat mensen met een visuele beperking deze afbeelding of video kunnen begrijpen. In deze tekst beschrijf je wat er te zien is op de afbeelding. Dit verbetert de toegankelijkheid en helpt bij image SEO.
Het is belangrijk om te weten dat Instagram jouw content vaker laat zien als een gebruiker al eerder interactie heeft gezocht met jouw account. Interactie op de content of met het account is daarom essentieel om gevonden te kunnen worden op Instagram. Dit geldt voor meerdere platforms dus experimenteer welke content jouw volgers het leukst vindt.
X (voorheen Twitter)
De zoekfunctie van X (Twitter) maakt het mogelijk voor gebruikers om berichten, profielen, foto’s en video’s te zoeken. Gebruikers kunnen ook trending topics ontdekken en volgen.
Hieronder een aantal SEO tips dat kan helpen om jouw profiel en berichten hoger te laten ranken in X:
LinkedIn is populair onder B2B content marketeers. Om het bereik van jouw bedrijfsprofiel via zoekopdrachten te verhogen, zorg dat er genoeg informatie over het bedrijf staat beschreven in het overzicht tekstvak.
LinkedIn heeft niet bevestigd dat zoekalgoritme werkt, maar volgens deze LinkedIn best practices helpt het om hoger te ranken:
Wanneer gebruikers zoeken op Facebook, zijn hun resultaten beïnvloed door hun activiteiten op het platform. Dit kan gefilterd worden door berichten, video’s, pagina’s, groepen et cetera.
Wanneer je bekend bent met de tools en indelingen van Facebook, kan je succes hebben in een vertoning in zoekresultaten. Daarnaast is de betrokkenheid onder je volgers niet geheel onbelangrijk.
Focus je op het opbouwen van vertrouwen bij je volgers. Facebook wil namelijk informatieve en nauwkeurige content verspreiden. Berichten die niet voldoen aan hun richtlijnen worden onderdrukt of zelfs verwijderd.
Elke maand gebruiker 465 miljoen mensen Pinterest om inspiratie te zoeken. Populaire onderwerpen gaan over fashion, interieur, eten, beauty en reizen. Op Pinterest Trends kan je populaire zoekwoorden vinden om toe te kunnen voegen aan je bericht.
Hieronder een aantal SEO-optimalisaties dat kan helpen om meer zichtbaar te zijn in zoekresultaten:
Nu je weet wat social SEO is, welke impact het kan maken en op welke platformen je dit kan toepassen zijn er ook handige tools die je kunt gebruiken. Social SEO werkt niet anders dan SEO in traditionele zoekmachines. Het begint allemaal met een zoekwoordonderzoek.
Wij leggen je uit hoe je de juiste zoekwoorden kunt vinden om te gebruiken op social media. In plaats van zelf te brainstormen over de zoekwoorden die jij zelf zou gebruiken, moet je weten welke zoekwoorden mensen daadwerkelijk gebruiken. Er is een aantal tools dat je hierbij kan helpen:
Social SEO is het verbeteren van de zichtbaarheid van op social media, maar ook de positie in de zoekmachines. Algoritmes van social media richten zich op het optimaliseren van de gebruikerservaring op de socialmediaplatformen zelf.
Met name bij branded zoekresultaten in Google zie je de socialmediaprofielen van het desbetreffende merk centraal staan. Om dit in te stellen voor jouw merk voeg je de socialmedia-accounts toe aan het Google My Business profiel. De SERP kan previews bevatten van de meest recente berichten op het platform X, maar ook Instagram, Facebook en LinkedIn-account worden weergegeven in de branded zoekresultaten. Daarbij is Facebook een potentiële goudmijn voor lokale bedrijven, omdat het platform recensies en potentiële verkoop genereert.
Door Google Analytics te gebruiken voor social media kun je meer weten over de inspanning op social media, de doelgroep en zoekoptimalisaties. De volgende informatie kan je achterhalen:
Met deze tips kan jij al een begin maken aan jouw social SEO strategie. Wil je dit liever uitbesteden? Neem dan contact met ons op!
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden | Privacy
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden