Een sterke social media strategie opstellen doe je zo

Geschreven door:

Louèlle Stolk

Datum publicatie:

11/03/2022

Het bepalen van je social media strategie hangt van een aantal aspecten af. Lukraak afbeeldingen plaatsen gaat je weinig helpen om de juiste doelgroep te bereiken. Het is daarom verstandig om een weloverwogen social media strategie op te stellen, zodat je ook écht je doelen kunt bereiken. Wil je erachter komen wat er allemaal komt kijken bij het opstellen van een strategie? Wij leggen je stapsgewijs uit welke proces je moet doorlopen om tot een goede social media strategie te komen.

Wat is het doel in je social media strategie?

Social media is meer dan alleen foto’s liken van je favoriete band of in contact blijven met vrienden en familie. Als merk zijnde kan je namelijk met social media daadwerkelijk iets bereiken. De social media kanalen bieden je een ‘etalage’ waar je je producten, diensten of projecten kan introduceren op een creatieve manier. Hierdoor kun je ook potentiële klanten voor je merk proberen te winnen. Hoe je deze etalage uiteindelijk inricht hangt af van het doel en je merk. Dit verwerk je allemaal in je social media strategie.

Er zijn drie verschillende doelen die je kunt bereiken door middel van het inzetten van social media platformen. Je kunt meerdere doelen hebben en dit combineren in je strategie. Deze doelen kunnen zijn:

  1. Naamsbekendheid vergoten
  2. Meer betrokkenheid met volgers
  3. Verkeer genereren naar je website
  4. Verkoop stimuleren

Wie is de doelgroep?

Wanneer het doel van het inzetten van social media duidelijk is, is het belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Aan de hand van jouw doelgroep kies je het social media platform dat hier het beste bij past. Probeer je doelgroep zo specifiek mogelijk te formuleren om zo gericht mogelijk te kunnen werken. Dit kan ook goed van pas komen wanneer je social media advertising wil inzetten. Om erachter te komen wie je doelgroep precies is, kun je gebruik maken van Google Analytics.

Selecteer het juiste kanaal

Aan de hand van de doelgroep bepaal je het juiste social media kanaal. Op welk kanaal is jouw doelgroep te vinden? YouTube, Facebook, TikTok, Instagram of misschien wel LinkedIn of Pinterest? Als je meerdere doelgroepen hanteert kun je verschillende platformen inzetten, zodat je boodschap met het juiste platform bij je doelgroep terecht komt. Wil je meer weten over het social media-gebruik in Nederland? Ontdek dan in het Nationale Social Media Onderzoek, uitgevoerd door Newcom Research, de trends van 2022.

Welke content strategie pas je toe?

Wanneer de juiste gegevens zijn verzameld, stel je de content strategie op. Hierin staat welke content je gaat delen op welke kanalen en wanneer. Aan de hand van je doel kun je thema’s en rubrieken opstellen. Dit zijn terugkomende onderwerpen waarmee je jouw boodschap overbrengt naar de doelgroep. Voorbeeld van rubrieken zijn: vacatures, behind de scenes, tips & tricks, trends en ontwikkelingen. Aan deze standaard rubrieken kan je een eigen draai geven om uiteindelijk unieke content te creëren.

De tijden en de frequentie van plaatsen is ook niet geheel onbelangrijk. Dit kun je bepalen aan de hand van bestaande analyses over het social media-gedrag op het desbetreffende platform. Zodra je zelf ook meer data hebt vergaard nadat je jouw social media strategie hebt uitgevoerd, kan je hier ook zelf conclusies uit trekken.

Verwerk de huisstijl in je social media strategie

Het oog wil natuurlijk ook wat. Om een mooie, overzichtelijke feed te creëren, kun je bijvoorbeeld de kleuren van je huidige huisstijl verwerken in je visuals. Je bepaalt het lettertype en zorgt dat je feed een mooi geheel wordt. Dit zorgt ervoor dat je professioneel overkomt en dit geeft je volgers een vertrouwd gevoel.

Daarnaast draagt een unieke huisstijl bij aan de branding van je merk. Met visuals die bij je merk passen zullen mensen posts herkennen voordat ze zelfs de merknaam zien.

Ga aan de slag met een contentkalender

De belangrijkste keuzes zijn gemaakt! Tijd om dus van start te gaan met het daadwerkelijk uitvoeren van de social media strategie. Maak een contentkalender en werk een maand vooruit. Dit bespaart je veel tijd in plaats van last minute content te creëren. Ontwikkel een overzicht van de gehele maand waarin je de content op elkaar kan afstemmen. Maak gebruik van een planningstool om te voorkomen dat je het vergeet of geen tijd hebt om te plaatsen. Zo wordt je content consistent op dezelfde dag en tijd geplaatst, waardoor het bereik wordt vergoot.

Wij kunnen je helpen met jouw social media strategie

Zoals je leest komt er toch iets meer bij kijken dan alleen berichten plaatsen op de social media platformen zonder achterliggende reden. Onze social media experts staan voor je klaar om je te helpen bij het opstellen, uitvoeren én updaten van een social media strategie. En onthoud: social media staat nooit stil. Hulp nodig? Neem vooral contact met ons op en wij koppelen je aan de juiste social media specialist voor jouw merk.

BLOGS

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Get in touch!