Wat is social media en hoe zet je het in voor je bedrijf?

Geschreven door:

Demi Hirschfeld

Datum publicatie:

11/01/2021

Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We zijn constant bezig met het scrollen, liken, reageren, taggen en delen op onze social media kanalen. Want wat zouden we zonder social media eigenlijk moeten? We gebruiken het niet meer als een dumpkanaal, maar als een medium om nieuws te lezen, up-to-date te blijven van de laatste trends en we gebruiken het als consument om producten aan te schaffen.

Als bedrijf is het daarom goed om te kijken hoe je dit kan omdraaien en social media in kan zetten om jouw product en merk sterker op de markt te zetten. Zo zal jouw doelgroep je makkelijker herkennen, vinden en uiteindelijk jouw product of dienst willen aanschaffen. Er zijn voorlopers, zoals KLM, CoolBlue, bol.com en Kruidvat die social media inzetten om op te vallen en herkenbaar zijn voor de Nederlandse markt. Toch hebben niet alle bedrijven de middelen of kennis om social media op de juiste manier te gebruiken. Hoe kun je nu als bedrijf goed communiceren via social media en hoe voorkom je imago- of reputatieschade? In dit artikel gaan we dieper in op de kracht van social media en bieden we je wat tips om zelf van start te gaan

Wat is social media marketing?

Social Media Marketing (SMM) is een manier waarop je social media inzet om je bedrijf of merk zichtbaar te maken op de markt. Het uiteindelijke doel is jouw product of dienst hiermee te verkopen. Echter vinden wij het belangrijk om je merk eerst zichtbaar te maken voor jouw doelgroep. Je kunt een social media kanaal opzetten en direct posten, maar het is eerst belangrijk om te kijken waarom jij zichtbaar wil zijn op social media en of het past bij deze doelgroep. Ook kun je adverteren op verschillende social media. Door advertenties aan te zetten op de kanalen die je beheert, zal je makkelijker en sneller bij je doelgroep terecht komen. Je advertenties kan je zelfs zo inzetten dat je een product verkoopt, zorgt voor interactie of een nog groter bereik.

Hoe werkt social media marketing?

Bij social media marketing denk je strategisch na over wat en waarom je iets op jouw social media kanalen wil plaatsen. Je kunt een bericht bijvoorbeeld inzetten om het gesprek met je doelgroep aan te gaan of je kiest ervoor om jouw merk onder ogen van de (potentiele) doelgroep te brengen. Ga je toch liever voor harde sales? Dan kan je ervoor kiezen om een post in te zetten op verkeer naar de website of kliks. Op die manier komt de doelgroep online bij jouw bedrijf terecht. Tegelijkertijd bied je de ruimte aan je doelgroep om vragen te stellen over jouw product of dienst.

Je social media kanalen kun je dus inzetten voor naamsbekendheid, verkeer naar je website, het creëren van fans en een manier om het gesprek aan te gaan met elkaar. Hoe meer je inspeelt op de behoeften en wensen van je doelgroep, hoe meer je doelgroep zich betrokken voelt bij jouw merk. Social media is daar een handige tool voor!

Waarom gebruiken bedrijven social media?

Bedrijven gebruiken social media om zichtbaar en herkenbaar te zijn voor de doelgroep. 96% van de Nederlanders is actief op social media en dat gemiddeld 98 minuten per dag. Waarom zou je als bedrijf daar geen gebruik van maken? We zetten een aantal redenen waarom je social media moet gebruiken op een rijtje:

  • Je zorgt voor naamsbekendheid en zichtbaarheid
  • Je gaat het gesprek aan met de doelgroep
  • Je zorgt voor vindbaarheid
  • Je creëert gemakkelijk fans en volgers
  • Je bent eerder op de hoogte van wat de behoefte van je doelgroep is
  • Je zorgt ervoor dat mensen makkelijker naar je website gaan en uiteindelijk overgaan op conversie
  • Je laat zien dat je makkelijk bereikbaar bent voor je doelgroep
  • Je kan makkelijker laten zien waar je mee bezig bent
  • Je kan meer in de tone-of-voice van je doelgroep communiceren
  • Je bouwt een imago op

Welke social media kanalen gebruiken bedrijven?

Wil je aan de slag met social media? Dan is het eerst belangrijk om na te denken over welke kanalen passen bij jouw werk en bij jouw doelgroep. Ook kun je er over nadenken of het relevant is voor jouw bedrijf. Natuurlijk kun je ook uitproberen om erachter te komen of social media voor jou werkt. We hebben een aantal kanalen op een rijtje gezet.

Instagram

Instagram wordt als social media kanaal steeds groter en steeds meer gebruikt door de Nederlandse consument. Het is meer een kanaal om foto’s op te plaatsen. Het is ook een medium om makkelijk en snel de interactie aan te gaan. Bovendien wordt het kanaal steeds meer gebruikt voor influencer marketing. Hierbij zet je als bedrijf een persoon in met veel volgers om jouw product of dienst zichtbaar te maken onder deze volgers. Dit werkt uitsluitend wanneer jouw doelgroep en die van de influencer overeen komen. Door gebruik te maken van hashtags (#) en tags (@) maak je makkelijker contact met de doelgroep en zullen ze jouw bedrijf makkelijker vinden. Instagram wordt momenteel heeft meest gebruikt door mensen tussen de 15 en 39 jaar. Manieren om Instagram in te zetten zijn: sfeerbeelden, quotes, video’s, IGTV, Reels en story’s.

Facebook

Ondanks Facebook steeds minder wordt gebruikt, blijft het toch het grootste social media kanaal van allemaal. De gemiddelde leeftijd van de gebruikers ligt tussen de 20 en 80 jaar. Opvallend is dat de doelgroep op Facebook steeds ouder wordt en ook het gebruik van het kanaal verandert. Voor jouw bedrijf is het daarom goed om na te denken over jouw doelgroep en of Facebook wel het juiste kanaal is om hen aan te spreken. Facebook wordt momenteel vooral ingezet voor: Berichten, quotes, polls, video’s en story’s.

Snapchat

Snapchat is een medium dat veel wordt gebruikt door jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Het kanaal dient voor snelle, interactieve en korte content dat vaak niet langer zichtbaar blijft dan 24 uur. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om gericht te adverteren op deze jonge doelgroep. Belangrijk is om hierbij te communiceren met het zelfde doel; kort, snel en interactief. Een nadeel van deze app is dat ouder publiek er bijna geen gebruik maakt. Daarom moet je ook bij dit social media kanaal nadenken of jouw doelgroep en merk er wel bij passen. Het kanaal wordt gebruikt voor: Sfeerbeelden, korte video’s en filters.

Pinterest

Pinterest is een groeiend platform dat gebruikt wordt als visueel alternatief voor Google. Je vindt hier veel inspirerende afbeeldingen, quotes en do-it-yourselfs. Het is een handige manier om snel en makkelijk zichtbaar te worden bij je doelgroep door afbeeldingen te linken naar jouw website. Gebruikers slaan deze afbeeldingen op en zo wordt jouw afbeelding weer meer zichtbaar bij andere gebruikers. Het is belangrijk dat bij dit platform jouw content interessant, aantrekkelijk of behulpzaam is. Voorbeelden van content zijn: Sfeerbeelden, infographics en quotes.

LinkedIn

LinkedIn is een kanaal dat bedoeld is om zakelijke contacten te vinden en onderhouden. Het kanaal helpt je bij het vinden van zakelijke relaties, collega’s en bedrijven. Ben je een bedrijf dat zich vooral richt op B2B dan kan LinkedIn een handig kanaal zijn om jouw bedrijf op te promoten. Door middel van je connecties blijf je zichtbaar. Hoe meer mensen je bericht zien en liken, hoe zichtbaarder je wordt. Je kunt LinkedIn gebruiken voor: professionele sfeervideo’s, nieuwsberichten delen, infographics en het verbreden van je netwerk.

YouTube

YouTube bestaat al heel erg lang maar wordt steeds meer ingezet voor social media marketing. Het is een kanaal dat zich vooral richt op video’s. Als bedrijf kun je ervoor kiezen om doelgerichte video’s te plaatsen op jouw kanaal of je kunt ervoor kiezen om alleen te adverteren. Zodat jouw advertenties zichtbaar worden bij de onderwerpen en video’s die jouw doelgroep interessant vindt. YouTube kan een handige tool zijn om extra insights te bieden van jouw bedrijf.

Social media tips

Wees menselijk

Social Media betekent media die sociale relaties versterkt. Een klant kan daarbij geen sociale relatie hebben met een bedrijf. Wel met een personificatie van een bedrijf of werknemers van het bedrijf. Het is daarom belangrijk om op social media je menselijke kant te tonen en liefst te reageren als persoon.

Een veelgebruikte methode is het noemen van de initialen van de persoon die op twitter/facebook reageert. Zo heeft iemand persoonlijk contact en het gevoel dat er iemand van de klantenservice direct aan het helpen is.

Wees snel

In de huidige maatschappij is communiceren via social media een 24/7 activiteit. Mensen verwachten inmiddels dat iedereen continu online is, ook webshops en andere bedrijven. Waar je vroeger een week kon doen over het beantwoorden van mails en bij overheidsinstanties het nog wel paar weken kan duren, willen mensen tegenwoordig binnen het uur antwoord hebben.

Hier kun je op verschillende manieren mee omgaan. Als je dedicated klantenservice hebt, kunnen deze mensen ingezet worden om social media qua urgentie voorrang te geven. Het voordeel is dat de ‘gewone’ klantenservice via telefoon en mail veel minder wordt.

Ben je een MKB’er of heb je geen dedicated klantenservice team, dan volstaat het om binnen een uur te antwoorden dat je het uitzoekt en er dan zo spoedig mogelijk op terug te komen of te vragen te mailen. Mensen zullen alleen al een antwoord als zeer positief ervaren.

Wees inhoudelijk

Veel bedrijven hebben wel hele snelle en duidelijke klantenservice via social media, maar bieden niet de antwoorden die mensen willen hebben. Voor een klant is het het belangrijkste om geholpen te worden met zijn of haar klantvraag. Leid de klanten naar het juiste kanaal en vraag via privé berichten om meer informatie. Beantwoord vervolgens net als je een mail of telefoontje zou beantwoorden.

Ga niet publiekelijk in discussie

Veel kanalen op social media zijn echte ventilatiekanalen. Het is voor mensen zeer makkelijk om destructieve en imagobrekende kritiek te uiten en volgers tegen je bedrijf op te zetten. Er is veel geschreven over wat je hiertegen kunt doen. De belangrijkste regels zijn:

  • Haal de angel uit het gesprek door te luisteren
  • Haal het gesprek naar privé
  • Probeer te begrijpen waar de frustratie ligt
  • Los het goed op, je klant zal dat óók delen
  • Wees duidelijk/eerlijk over wat je wel en niet kunt betekenen
  • Vergeet daarbij niet dat geduld een schone zaak is en dat álles wat je online schrijft voor eeuwig in de historie van het internet blijft staan.

Gebruik humor

Wees niet te jolig, maar bij menselijkheid hoort ook humor. Je kunt op deze manier makkelijk de angel uit een gesprek halen en relativeren. De manier van communiceren en de manier waarop je reageert geeft mensen een beeld over het type bedrijf waar ze mee te maken hebben. Sla uiteraard ook niet door in grappen; mensen benaderen je als professionele instelling en verwachten dat je ook serieus kunt reageren.

Bouw een relatie op

Naast klantenservice, is social media een geweldige manier om te laten zien wie je bent en volgers mee te nemen in je verhaal. Post daarom geregeld nieuwe content (minimaal één keer per week), geef mensen een kijkje in de keuken en gebruik uiteraard mooie visuals (vooral op Instagram) om je passie uit te stralen.

Door een goede relatie met je (potentiële) klanten op te bouwen, zorg je voor schare trouwe volgers die goud zullen zijn voor je bedrijf!

Social media uitbesteden?

Voordat je aan de slag gaat met het inzetten van social media marketing is het dus belangrijk om na te denken over de juiste kanalen, doelgroep en boodschap. Je kunt ervoor kiezen om dit zelf te doen of je besteedt het uit. Wij bij Wind Mee zijn experts in het creëren van de juiste social strategie voor jouw bedrijf. We kijken op strategische wijze naar je merk, je kanalen en je doelgroep. Op deze manier kun we in kaart brengen wat er te winnen valt en hoe je je het best profileert op de juiste kanalen.

Benieuwd naar onze expertise? Wind Mee houdt de nieuwste social media marketing technieken in de gaten, om gelijk kansen te benutten. Wij zorgen voor up-to-date social media kanalen. Helpen je de juiste doelgroep te bereiken en bouwen funnels die ze converteren naar betalende klanten. We zijn expert in het bouwen van converterende funnels op Facebook of Instagram advertenties die perfect aansluiten bij jouw doelgroep.

BLOGS

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Get in touch!