Succesvol social media advertising inzetten

Geschreven door: 

Denise

Datum publicatie: 

29 oktober 2021

Tegenwoordig zijn er een hoop manieren om je doelgroep te bereiken. Eén van de goedkoopste manieren om dit te doen is door op social media advertenties in te zetten. Met de vele mogelijkheden kan je iedereen bereiken; van jong tot oud, van het noorden tot het zuiden. Maar met al deze mogelijkheden is het begrijpelijk als er ook vragen bij komen kijken. ‘Hoe kan ik nou succesvol social media advertising inzetten?’ Met deze tips kan jij het ook!

1. Bepaal je doelgroep

Allereerst is het belangrijk om te bepalen wie je wilt bereiken. Dit kan je onderverdelen in een paar groepen. Zo kan je de doelgroepen opdelen in leeftijd, geslacht, locaties en ook interesses. Het is daarbij echter niet noodzakelijk dat je je social media advertenties maar op één specifieke doelgroep inzet.

2. Stem je boodschap en doelstelling hierop af

Nadat je weet wie je doelgroepen zijn is het belangrijk om te bepalen waar je ze van op de hoogte wilt brengen. Is het een speciale actie of wil je graag dat men bekend wordt met wat jouw bedrijf doet? Op basis van de boodschap kan je bepalen wat de doelstelling van je campagne wordt. Dit kunnen we in drie thema’s verdelen: awareness, websiteverkeer of conversie. Tip: een veel voorkomende fout is dat er te snel voor de doelstelling conversie wordt gekozen, zonder dat er eerst focus werd gelegd op het creëren van awareness en websiteverkeer. Zorg er dus voor dat je ook aan deze twee doelstellingen genoeg aandacht besteedt.

3. Bepaal welke social media kanalen je hierbij gaat gebruiken

Nu je weet wat voor bericht je wilt overbrengen en aan wie, kan je gaan kijken welke kanalen je in kan zetten. Elk social media kanaal heeft zijn eigen kracht en heeft specifieke doelgroepen. Je kan adverteren via de volgende kanalen:

  • Facebook: Een kanaal wat je heel divers in kan zetten. Van consument gerichte boodschappen tot wervingscampagnes. Wel zien we dat de jongere generaties tegenwoordig minder actief zijn op Facebook.
  • Instagram: Op Instagram zijn vooral jongeren actief. Aangezien dit platform onder Meta valt (voormalig bekend als Facebook) kan je hier ook een grote groep diverse mensen bereiken met allerlei soorten campagnes.
  • Twitter: Twitter wordt tegenwoordig door veel mensen gebruikt als een platform om up-to-date te blijven van actualiteiten in de wereld. Daarnaast zien we dat de oudere doelgroepen hier actiever op zijn dan op andere kanalen.
  • LinkedIn: Wanneer je een zakelijke doelgroep wilt bereiken of nieuwe mensen zoekt, dan is dit het kanaal voor jou.
  • Snapchat: Snapchat wordt vooral door jongeren gebruikt en is ideaal om tegen lage kosten veel awareness en websiteverkeer te realiseren. Let er wel op dat door de manier hoe ads werken op dit kanaal, de kwaliteit van het websiteverkeer minder kwalitatief is dan bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn.
  • TikTok: Sinds kort kan je ook zelf je advertenties op TikTok opzetten. Net als Snapchat is dit platform een ideale manier om tegen lage kosten de jongeren te bereiken.
  • Pinterest: Tot slot is Pinterest ook een veelvoorkomend social media kanaal om op te adverteren. Hier zoeken mensen vooral naar inspiratie en daarom is dit kanaal een effectieve manier om awareness te creëren.

4. Stel de campagne in

Nu wordt het allemaal wat technischer, want het is tijd om de advertising campagnes op te zetten op de gekozen social media platformen. Om het overzicht te bewaren, raden wij aan om je doelgroepen te verdelen in advertentiesets. Zo kan je bijvoorbeeld één ad-set hebben voor mensen van 20 t/m 35 die interesse hebben in (voor jouw bedrijf) relevante activiteiten en een andere met een look-a-like doelgroep of 50+’ers.

5. Optimaliseren, optimaliseren en nog eens optimaliseren

Wanneer de campagne live staat, is het belangrijk om op dagelijkse basis bij te houden wat er gebeurt en bij te sturen om de beste resultaten te behalen. Om te bepalen wat werkt en niet werkt, kijken we voornamelijk naar de kosten en de CTR (doorklikratio) of VTR (uitkijkratio). Afhankelijk van de doelstelling van de campagne, kan je kiezen om meer budget te zetten op ad-sets met de laagste kosten, de targeting aanpassen op basis van locatie, of misschien de interesses verbreden/vernauwen. Zo kijk je bij de doelstelling awareness naar de laagste CPM (kosten per 1000 vertoningen), bij de doelstelling websiteverkeer naar de laagste CPC (kosten per klik) en bij de doelstelling conversies naar de laagste CPA (kosten per actie). Let daarbij ook goed op welke advertenties wel en welke niet werken. Een goede uiting kan een wereld van verschil maken.

6. Leer van je resultaten

Na afloop van je campagne is het belangrijk om te leren van je resultaten. Daarom is het handig om alle data te verzamelen en op basis daarvan te kijken hoe je de volgende campagne nog beter kan richten. Vind je het lastig om hier duidelijke mogelijkheden in te vinden? Of weet je niet goed aan de hand van welke KPI’s je moet meten? Dan kan het nuttig zijn om advies te vragen bij Wind Mee. Met jaren aan expertise, weet je zeker dat je het beste advies zal krijgen om jouw campagnes naar een volgend level te tillen!

Social media advertising door specialisten

Natuurlijk hoef je je social media advertising niet zelf te doen. Het kan handig zijn om specialisten op je account in te zetten die zich dagelijks bezighouden met het opzetten, beheren en optimaliseren van de social media campagnes voor jouw organisatie. Die zorgen ervoor dat je de best mogelijke resultaten behaalt. Bij Wind Mee kunnen we je ook makkelijk bijstaan wanneer je advertenties op social media wilt inzetten om je zichtbaarheid onder de doelgroep te vergroten. Neem contact met ons op om erachter te komen hoe we dit voor jou kunnen doen.

Blogs

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op