5 belangrijke SEO tools voor de beste online vindbaarheid

Geschreven door:

Demi Hirschfeld

Datum publicatie:

03/06/2020

Wist je dat ruim 70% van alle clicks in Google ontstaan door organische zoekresultaten? Een website wordt getoond op de zoekopdracht die te maken heeft met jouw product of dienst. Hoe sterker jouw SEO, hoe hoger jouw organische ranking op Google. Met een goede SEO aanpak zorg je ervoor dat jouw doelgroep op jouw website terecht komt en uiteindelijk jouw product aanschaft. In het volgende artikel delen we 5 handige en belangrijke SEO tools die jouw SEO aanpak naar een hoger niveau tillen.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization en is een verzamelnaam voor alle tools die er voor zorgen dat jouw webpagina’s hoog scoren in een zoekmachine. Door deze tools effectief in te zetten, zul je meer bezoekers naar de website trekken. De SEO technieken kan je zelf inzetten of je kan gebruiken maken van tools die het een stuk makkelijker voor je maken.

Waarom SEO tools belangrijk zijn voor jouw bedrijf

Als bedrijf wil je online gevonden worden. Door SEO tools (juist) in te zetten zorg je ervoor dat jouw doelgroep organisch wordt getrokken naar jouw webpagina’s. Dit doe je door relevante informatie voor hen te delen en uit te zoeken waar jouw doelgroep naar op zoek is om hierop in te spelen. Wil je opvallen tussen verschillende merken en bedrijven met hetzelfde doel? Dan is SEO de uitvinding om vindbaar te blijven en te laten zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied.

De 5 belangrijke SEO tools

We delen onze favoriete tools voor zoekmachine optimalisatie (SEO).

1. Sistrix

SISTRIX Visibility Index controleert wekelijks een ranglijst van meerdere trefwoorden in meer dan 12 landen. Aan de hand van deze trefwoorden kom je erachter hoe hoog een bepaald product scoort. Op deze manier kan je een zoekwoord vergelijken met andere zoekwoorden. De lijst met trefwoorden (zoekwoorden) geeft je inzicht in wat er nu trending is rondom een onderwerp. Dit maakt Sistrix een handig instrument om te vergelijken en voor benchmarking.

Wat kan je met Sistrix?

  • Zoekwoorden invoeren en zien wat deze opleveren qua zoekvolume
  • Zien hoe hoog jouw concurrent scoort op een bepaald zoekwoord
  • De ranking van zoekwoorden bijhouden
  • Inzicht krijgen in de zoekwoorden op jouw website en zien hoe deze ranken
  • Vergelijkbare zoekwoorden suggereren
  • Nagaan of de zoekwoorden waar je naar zoekt wel waarde hebben voor jouw SEO ranking

Waarom heb je Sistrix nodig?

Wil je jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen? Dan kan Sistrix jouw helpen bij het vinden van het juiste zoekwoord en je daar zelfs helpen bijsturen. Een sterke SEO begint bij het juiste zoekwoord. Daarom is het van belang om hier eerst even goed naar te zoeken.

2. SEMrush

SEMrush is een handige tool die perfect aansluit op de functies van Sistrix. SEM staat voor Search Engine Marketing. SEMrush is een handige tool waarmee je zoekwoorden kan checken en jouw website en die van concurrenten kan analyseren. Het is een uitgebreide tool waarmee je specifieke pagina’s kan checken op SEO stijl.

Wat kan je met SEMrush?

  • Zoekwoord en domeinnaam analyseren
  • Optimaliseren van jouw website aan de hand van gegeven SEO adviezen
  • Advertenties onderzoeken en het advertentieplatform bepalen
  • Backlinks controleren of deze wel kloppen
  • Suggesties krijgen om jouw webpagina’s te optimaliseren op schrijfwijze en inhoud

Waarom heb je SEMrush nodig?

SEMrush is een compleet SEO software systeem dat jouw volledig kan helpen bij het neerzetten van de juiste SEO. De tool helpt jou bij het optimaliseren van jouw webpagina’s en bied je suggesties en advies om jouw pagina te verbeteren. Dit gebeurt door middel van het analyseren van jouw concurrentie waardoor je ook weet hoe jouw concurrent scoort en hoe je jouw webpagina kan verbeteren zodat deze hoger rankt dan de concurrent.

3. Answer The Public

Nu je weet welke zoekwoorden hot zijn (or not) is het ook handig om te weten wat je over deze onderwerpen gaat schrijven. Daar is ‘Answer the public’ dé perfecte tool voor. Via deze tool kom je daar namelijk zo achter. Zoekopdrachten uit Google en Bing worden verzameld en gevisualiseerd in een handig overzicht. Pluspuntje: deze tool is helemaal gratis!

Wat kan je met Answer The Public en waarom heb je het nodig?

  • Je komt erachter wat jouw doelgroep wilt weten over een onderwerp
  • Hierdoor gebruik je ook weer de juiste zoekwoorden waardoor je webpagina hoger rankt
  • Het helpt je met de inhoud van jouw artikel bepalen
  • Je vult vragen en antwoorden voor jouw doelgroep in. Zo kan de doelgroep alle informatie over een een onderwerp op jouw webpagina vinden

4. Google Analytics – Google Search Console

“Google loves you when everyone loves you first” – Wendy Piersall. Google Analytics is dé tool die je kan helpen bij het optimaliseren van jouw website. Door statistieken te verzamelen en gedetailleerd weer te geven, kan je jouw website verbeteren. Met de tool krijg je een beter beeld van bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Aan de hand hiervan kunnen pagina’s of een specifieke pagina geoptimaliseerd worden aan het gedrag van jouw doelgroep.

Google Search Console is een tool van Google waarmee je prestaties en de positie van je website in Google kan checken. De tool controleert gelijk of er fouten op jouw webpagina te vinden zijn.

Wat kan je met Google Analytics?

  • Het aantal bezoekers monitoren
  • Paginaweergaves tonen
  • Bouncepercentage meten; monitoren hoe lang iemand op een pagina blijft
  • Gemiddelde tijd op een website tonen
  • De bezoekersstromen tonen; waar de bezoekers vandaan komen

Wat kan je met Google Search Console?

  • Zoekresultaten in Google bijhouden
  • Zoekresultaten controleren en verbeteren
  • Fouten checken die in url’s of teksten staan

Waarom heb je Google Analytics en Google Search Console nodig?

Google Analytics is een belangrijke tool om een webpagina te monitoren en te zien waar jouw doelgroep blijft hangen. Door gebruik te maken van de statistieken van Google Analytics en Google Search Console, kan je je webpagina optimaliseren naar de behoefte van de doelgroep.

5. Yoast – WordPress

Yoast is een plugin voor WordPress. Heb je een WordPress website dan raden we je zeker aan om deze tool te downloaden. Het helpt je namelijk diverse SEO punten te checken op jouw webpagina. Zo kom je erachter of je deze kan verbeteren en of je webpagina makkelijk te lezen of vinden is, zodat deze hoger rankt in de zoekmachines.

Wat kan je met Yoast?

  • Jouw zoekwoord checken in het artikel
  • De relevantie van jouw zoekwoord in de tekst controleren
  • Links naar je site of een andere site checken
  • De snelheid en structuur van de webpagina controleren
  • De meta title en meta description checken
  • De linkjes naar afbeeldingen in jouw tekst controleren

Waarom heb je Yoast nodig?

Het is een handige tool die je helpt bij de basis van een SEO tekst. Door middel van de verschillende punten aan te passen schrijf je een SEO proof tekst die makkelijk vindbaar is in Google en ook nog eens correct geschreven zodat deze hoger rankt.

SEO tools gebruiken

Wil je aan de slag met SEO of besteed je het liever uit? Dan kunnen onze experts uit het SEO team jou zeker een handje helpen. Wij zijn de E-commerce expert en kennen alle ins en outs van SEO. Kom een keertje koffie drinken en dan kunnen we al je mogelijkheden voor jouw website bespreken!

BLOGS

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Get in touch!