Goede SEO teksten schrijven met stappenplan en tips

Geschreven door:

Zoé Estourgie

Datum publicatie:

07/10/2021

Om goede SEO teksten te schrijven zijn er een aantal stappen om te doorlopen die je helpen bij het vindbaar maken van jouw geschreven teksten. Wij geven je daarom een compleet stappenplan en tips waarmee je meteen op weg kan, ook als je geen SEO specialist bent. Met dit stappenplan kan je ook voor je eigen merk beginnen met het schrijven van SEO teksten of je bestaande teksten verbeteren.

Wanneer je geen tijd of onvoldoende kennis hebt over het schrijven van goede, vindbare teksten kan een SEO specialist je helpen met zoekmachine optimalisatie.

Wat zijn goede SEO teksten?

Voordat we aan de slag kunnen met het schrijven van een goede SEO tekst is het belangrijk om te weten wát een tekst nou precies SEO proof maakt. In principe zou je kunnen zeggen dat een tekst die goed vindbaar is in de zoekmachines (of dit nou Google of Bing is) en dus hoge rankings behaalt een goede tekst is. Toch zijn er veel pagina’s die aan alle SEO voorwaarden voldoen, maar geen hoge rankings behalen. Dit komt doordat er bij het vindbaar maken van een specifieke tekst eigenlijk veel meer komt kijken dan alleen een goede tekst schrijven. Je hele website is van belang.

Ondanks dat, kan het ook zo zijn dat goede SEO teksten die op een niet SEO-proof website staan hoge rankings behalen. Het is daarom altijd belangrijk om rankings in het juiste perspectief te zien. Om goed te ranken moet je weten tegen wat voor concurrerende pagina’s je opbokst. Is de concurrentie erg hoog, dan zal het een stuk lastiger zijn om op een bepaald keyword hoog in de zoekresultaten te komen en heb je vaak meer nodig dan alleen een goede tekst. Is de concurrentie lager, dan is het makkelijker om goed gevonden te worden. Hierbij is het goed om te kijken wat een hoge en wat een lage concurrentie is voor jouw website.

In dit artikel gaan wij alleen uit van het schrijven van goede SEO teksten. We willen je wel meegeven dat dit dus geen zekerheid geeft op hoge rankings, om bovenstaande redenen. Wel ben je met dit stappenplan en deze tips een stuk dichterbij goede rankings. Ook omdat wanneer je steeds betere pagina’s schrijft, de SEO waarde van je gehele website verbetert.

Waar moeten SEO teksten aan voldoen?

Er zijn een aantal punten die van belang zijn bij het schrijven van goede SEO teksten. Zo moet je een focus keyword uitzoeken, verwerk je deze zoekwoorden in de tekst en schrijf je leesbare teksten die zowel interessant als begrijpelijk zijn voor de bezoeker als voor de zoekmachine. Daarbij zorg je voor een goede opbouw, voeg je relevante foto’s en links toe en schrijf je een goede meta title en description. Dit is in het kort wat een goede tekst inhoudt. Hoe je dit precies uitvoert hebben wij uitgewerkt in een stappenplan dat je makkelijk kunt volgen.

Hoe SEO teksten schrijven: stappenplan

Goede SEO teksten schrijven doe je niet zomaar. Er gaat best wat denkwerk aan vooraf. Zo moet je net dat relevante zoekwoord vinden dat past bij jouw website en moet je hier een passende, duidelijke tekst voor schrijven. Wij hebben in 5 stappen uitgewerkt hoe je jouw tekst het beste kunt schrijven.

Stap 1. Zoekwoord bepalen

Voor je enthousiast begint met het schrijven van je tekst, is het belangrijk om eerst een zoekwoord te bepalen. Je kunt een zoekwoord bepalen aan de hand van een vooraf bepaald onderwerp of blanco beginnen. Bij een categoriepagina heb je vaak al een onderwerp, terwijl je bij een blog weer wat vrijer bent in je keuze. Daar kan je dan veel breder kijken.

De keuze voor een zoekwoord bepaal je aan de hand van een aantal aspecten. Als eerste is het verstandig om te kiezen voor een onderwerp dat dicht bij je eigen website staat. Door steeds opnieuw voor onderwerpen te kiezen die bij het hoofdonderwerp van je website passen, begrijpen zoekmachines steeds beter waar je website over gaat. Bij het kiezen van een zoekwoord kijk je naar het zoekvolume (hoeveel mensen er naar het zoekwoord zoeken per maand) en naar de moeilijkheidsgraad (hoeveel concurrentie er is op het zoekwoord). Om een goed zoekwoord te kiezen kan je Google gebruiken, maar er zijn ook verschillende SEO tools zoals SEMrush, Ahrefs of Ubersuggest die je hierbij kunnen helpen.

Stap 2. Relevante zoektermen bepalen

Als je een zoekwoord hebt gekozen moet je ook kijken naar andere relevante zoektermen die aansluiten bij je gekozen keyword. Dit kunnen subonderwerpen zijn, maar ook synoniemen voor het woord.

Schrijf deze relevante zoektermen op en verwerk ze in je tekst. Je zult zien dat het verwerken van andere relevante zoektermen de tekst begrijpelijker maakt en zorgt voor een hogere ranking. Je zult hierdoor ook om méér zoekwoorden ranken dan alleen het focus keyword. Natuurlijk zijn deze woorden alleen bijvangst en is het hierbij wel heel belangrijk om niet van het focus keyword af te stappen. Dit is namelijk het belangrijkste woord van de tekst en hier focus je je op. De relevante zoektermen helpen je alleen om de tekst duidelijker te maken.

Stap 3. Schrijf je SEO teksten

Tijd om echt te beginnen met het schrijven van je SEO teksten. Het belangrijkste advies om mee te nemen is dat je altijd moet blijven schrijven voor de bezoeker en dus niet voor de zoekmachine. Je wilt namelijk dat de lezer wat met de tekst doet en zult zien dat pagina’s die specifiek voor Google zijn geschreven helemaal niet goed ranken. Dat komt doordat het algoritme van Google steeds meer rekening houdt met de bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan de bouncerate en de tijd die een bezoeker op de pagina doorbrengt. Goed geschreven SEO teksten zijn dus goed leesbaar en interessant.

Je start je tekst met een pakkende titel, intro, verschillende tussenkopjes met alinea’s en vervolgens een afsluitende alinea. Door een goede opbouw te gebruiken is het meteen duidelijk wat jouw tekst te bieden heeft. Gebruik daarom duidelijke tussenkopjes die aangeven wat er in de opvolgende alinea beschreven wordt. Ook is het verstandig om het belangrijkste van je tekst in de eerste paar alinea’s al weg te geven. Veel mensen komen namelijk niet tot het einde van je tekst, hoe SEO proof deze ook is.

Stap 4. Verwerk de zoekwoorden in de tekst

Bij het schrijven van je tekst zijn de zoekwoorden van belang, je hebt ze natuurlijk niet voor niks uitgekozen. Het focus keyword verwerk je op meerdere plekken in je tekst. De belangrijkste plekken waar je ze in de tekst moet verwerken zijn als volgt:

  • Begin van de titel
  • Intro
  • Tussenkopjes
  • Alt tags van de afbeeldingen
  • Laatste alinea

Het is wel goed om mee te nemen dat je het zoekwoord niet té vaak moet gebruiken. Dit noem je namelijk keyword stuffing en wordt afgestraft door Google. Vroeger was dit een goede tactiek doordat het algoritme nog niet zo vergevorderd was. Tegenwoordig is het algoritme van zoekmachines heel wat verbeterd en kijkt het niet alleen naar hoe vaak een zoekwoord voorkomt in de tekst.

In de tekst moet je dus het zoekwoorden verwerken, maar ook op een aantal andere plekken is het verstandig om het zoekwoord te gebruiken:

  • Meta title
  • Meta description
  • URL

Als je op al deze plekken het zoekwoord verwerkt verhoog je de kans om een hoge ranking te behalen op de term die jij hebt uitgekozen voor jouw SEO tekst.

Stap 5. Kijk naar het aantal woorden

De laatste stap is het checken van de lengte van de tekst die jij zojuist hebt geschreven. Vaak zorgen langere teksten voor een betere SEO ranking, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je niet alleen maar schrijft om het schrijven. Wij hebben een rijtje gemaakt met het aantal woorden van verschillende soorten pagina’s.

  • Categoriepagina: 300-1000 woorden
  • Productpagina: 150-300 woorden
  • Landingspagina: 500-1000 woorden
  • Blog: Minimaal 500 woorden

Waarom een SEO tekst schrijven?

De reden voor veel mensen om SEO teksten te schrijven is om beter gevonden te worden. Dit is vooral belangrijk voor websites die niet een grote naamsbekendheid hebben, maar natuurlijk ook voor websites die dit wel hebben. Het schrijven van geoptimaliseerde teksten kan ervoor zorgen dat je hoog in de zoekresultaten te vinden bent. Zoekers zullen sneller klikken op jouw pagina en worden een bezoeker. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat een bezoeker weer verder in zijn customer journey gaat en klant wordt. Conversie optimalisatie is een goede manier om een bezoeker een klant te laten worden.

Hoe vaker je pagina’s gevonden worden, hoe beter mensen je merk leren kennen. Goede SEO teksten kunnen dus ook bijstaan aan het vergroten van de naamsbekendheid van je merk. In principe wordt SEO en content vooral ingezet om beter vindbaar te worden in Google en meer bezoekers te krijgen. Dit zijn dus doelstellingen die je met het schrijven van geoptimaliseerde teksten kunt bereiken.

Tips voor vindbare websiteteksten

  1. De belangrijkste tip van dit rijtje: schrijf altijd voor de bezoeker en niet voor de zoekmachine
  2. Als je net begint met SEO, kies voor zoekwoorden met een lage moeilijkheidsgraad
  3. Google je zoekwoord om te kijken wat voor pagina’s hoog ranken
  4. Maak de pagina visueel met een goede opmaak en passende afbeeldingen
  5. Houd de URL zo kort mogelijk
  6. Lees je tekst nog eens na
  7. Analyseer je SEO tekst na ongeveer 3 maanden

SEO teksten laten schrijven

Het is niet makkelijk om goede SEO teksten te schrijven. Er komt heel wat bij kijken om hoge rankings te behalen op de juiste zoekwoorden. Vooral wanneer je op zoekwoorden wilt ranken die een hoog volume én een hoge moeilijkheidsgraad hebben heb je een echte strategie nodig. Wanneer je de kennis niet of niet genoeg in huis hebt kan het verstandig zijn om je SEO teksten te laten schrijven door een SEO specialist. Bij Wind Mee zorgen we voor een passende strategie om hoger in de zoekresultaten te komen zonder loze beloftes te doen. Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

 

BLOGS

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Get in touch!