Geschreven door:
Datum publicatie:
Lokale SEO wordt dus steeds belangrijker voor de zoekmachines én de consument. Maar wat is lokale SEO en hoe optimaliseer je jouw lokale zichtbaarheid? En wat is de rol van een goed ingericht Google Business Profile (voorheen Google My Business)? Ik leg het uit!
Het doel van zoekmachines zoals Google is dat de gebruiker relevante resultaten te zien krijgt bij het invoeren van een zoekopdracht. Met ontwikkelingen zoals EEAT, helpful content en SGE zet Google een stap extra in de goede richting. Daarnaast legt Google ook steeds meer de focus op lokale zoekresultaten, want ook dit is uiterst relevant voor de gebruiker.
Behalve Google, hechten consumenten ook steeds meer waarde aan lokale oplossingen. 87% van de consumenten gebruikt Google om lokale ondernemingen te evalueren in 2023, wat een groei is van 81% ten opzichte van het jaar ervoor.* Daarnaast zijn zoekopdrachten met ‘winkel in de buurt’ wereldwijd gegroeid met meer dan 100% in 2023 en zoekopdrachten met ‘waar te kopen’+ ‘in de buurt/dichtbij’ met meer dan 200%.*
Lokale SEO is een marketingtechniek dat bedrijven met fysieke locaties of vestigingen helpt om meer zichtbaarheid te genereren in Google’s lokale zoekresultaten, met onder andere je Google Business Profile. Voorbeelden van lokale zoekresultaten vind je in de zogenoemde Local Map Pack, de Local 3 Pack, of de Local Finder.
Door jouw lokale listings, zoals de Google Mijn Bedrijf profielen én de vestigingspagina’s op jouw website te optimaliseren kun je meer zichtbaarheid creëren voor jouw bedrijf, meer websiteverkeer genereren en meer bezoekers naar je winkel trekken. Meer dan 50% van de lokale ondernemers heeft hun Google Business Profielen niet goed ingericht (bron: 2023 Local SEO Benchmark Rapport). Jouw kans dus om hierop in te spelen!
Als lokale onderneming kan het lastig zijn om online op te boksen tegen online giganten als bol.com en Amazon, of grote ketens als Kruitvat, Albert Heijn en Zara. Heb je geen fysieke winkel maar wel lokale vestigingen, zoals bijvoorbeeld tankstations? Dan is lokale SEO ook zeker nuttig.
Door lokale SEO in te zetten kun je een stuk makkelijker op tegen grote ketens. Dit komt doordat ook andere factoren een grote rol spelen bij de rankings, zoals afstand tot de locatie en de reviews.
Daarnaast leiden 78% van de lokale zoekopdrachten leiden tot een aankoop in een fysieke winkel. Nog een bonus: de lokale zoekopdrachten (de Google bedrijfsprofielen) worden nog boven de reguliere organische resultaten getoond, wat maakt dat je meer ruimte inneemt binnen Google.
Dit alles maakt dat lokale SEO een groot aantal voordelen heeft:
Er is een aantal factoren dat meespeelt bij het vergroten van jouw lokale zichtbaarheid binnen de local map pack. De belangrijkste hiervan zijn relevantie, afstand en prominentie.
De factor die hier het belangrijkst voor is, is een goede inrichting van de eigen Google Business Profiles. Wanneer je deze goed en volledig inricht (met de juiste lokale zoekwoorden) en actief onderhoudt op de juiste manier zal je beloond worden met meer zichtbaarheid in de local map pack. Ook reviews en on-page optimalisaties van je lokale pagina’s op je website dragen hieraan bij en in mindere mate backlinks, gedrag (zoals locatie), citaties van jouw bedrijf op externe websites en personalisatie.
Aangezien Google Mijn Bedrijf de belangrijkste factor is om te ranken in de lokale map pack, is het belangrijk dat deze op de juiste manier is ingericht en geoptimaliseerd. Maar hoe begin je en waar moet je op letten?
Ik help je verder!
1. Voeg jouw bedrijf toe aan Google Maps & Google mijn Bedrijf
Logischerwijs moet je een Google Bedrijfsprofiel hebben om zichtbaar te zijn binnen Google Maps. Typ jouw bedrijf in, in de Google Maps zoekbalk. Is jouw bedrijf niet aanwezig binnen de Google mijn Bedrijf sectie? Voeg deze dan toe. Vul hier de bedrijfsinformatie aan, waaronder de naam, het adres, de openingstijden en het telefoonnummer. Claim jouw bedrijf vervolgens in Google Maps en vul alle details in binnen het profiel over jouw bedrijf. Vervolgens dien je jouw account te verifiëren. De basis staat!
2. Bepaal je doel
Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat je doel is. Wil je mensen naar je winkel trekken, zoals Action? Wil je mensen een ervaring laten beleven, zoals bij de Miele Experience Centers? Of wil je men al kennis laten maken met je collectie en maakt het niet uit of ze dit in de winkel of online aanschaffen? Deze insteek heb je nodig om te bepalen waar je de focus op wilt leggen binnen je Google Bedrijfsprofielen.
3. Doe een lokaal zoekwoordonderzoek
Het is belangrijk om te achterhalen waar consumenten op zoeken met betrekking tot jouw services of producten. Daarom is een lokaal zoekwoordonderzoek essentieel. Zoeken mensen op jouw belangrijkste services en producten in combinatie met de bedrijfsnaam en/of stad? Om dit inzichtelijk te krijgen heb je een tool nodig als SEMrush. Gebruik hier de Keyword Magic Tool en vul hier de belangrijkste service of productcategorie in. Bij ‘include keywords’ vul je vervolgens de steden waarin jouw bedrijven gevestigd zijn + de bedrijfsnaam in.
Let op: klik hier ‘Any keywords’ aan, anders zullen er weinig uitkomsten te zien zijn. Filter eventueel de lage zoekvolumes eruit en exporteer de lijst. Herhaal dit voor elke belangrijke service of productcategorie en voeg de resultaten samen. Voilá, je hebt een lijst met de belangrijkste zoekwoorden die je kunt gebruiken ter optimalisatie van je Google Bedrijfsprofielen en je lokale landingspagina’s.
4. Doe een concurrentieonderzoek
Door middel van een concurrentieonderzoek kun je inzicht krijgen in hoe de concurrentie ervoor staat met betrekking tot lokale SEO en kun je vanuit daar zelf inspiratie opdoen. Bekijk de kwaliteit van de foto’s, of de omschrijving SEO-geoptimaliseerd is en of er producten, diensten en Google Business Posts zijn toegevoegd. Met de Chrome Extensie GMB Audit – Local SEO Tool kun je daarnaast zien welke categorieën de concurrenten hebben opgegeven, zodat ook jij deze kunt aanvullen (mits relevant). Handig!
5. Doe een analyse van je eigen GMB-profielen
Mocht je al langere tijd Google Bedrijfsprofielen hebben opgezet, dan is het goed om hier een kritische analyse op los te laten. Waar zijn er verbeteringen te vinden? Om het makkelijk te maken geven we je een complete checklist waar je jouw listings op kunt beoordelen:
Link | Source | Campaign Medium | Campaign Name | Content |
Belangrijkste link in GBP | organic | gbp-listing | Locatie | |
‘maak afspraak button’ | organic | gbp-appt | Locatie | |
Menu link in GBP | organic | gbp-menu | Locatie | |
Google Post (what’s new) | organic | gbp-whats-new-post | Locatie | |
Google Post (event) | organic | gbp-event-post | Locatie | |
Google Post (offer) | organic | gbp-offer-post | Locatie | |
Producten | organic | gbp-products | Locatie
|
6. Pas de learnings toe in je GMB-profielen en vestigingspagina’s
Nu het lokale zoekwoordonderzoek, het concurrentieonderzoek en de analyse zijn gedaan van de eigen Google Bedrijfsprofielen is het tijd om alle learnings te verzamelen en dit door te voeren voor alle bedrijfsprofielen.
Zoals eerder besproken zijn reviews een belangrijk onderdeel van je lokale succes binnen zoekmachines. Het is dus belangrijk om een focus te hebben op het verzamelen van reviews. Hoe meer reviews, des te meer kans dat er zoekwoorden gebruikt worden waar jij als bedrijf lokaal op gevonden wilt worden. En vergeet ook niet te reageren op elke review, zowel positief als negatief.
Behalve Google Mijn Bedrijf zijn de lokale landingspagina’s ook enorm belangrijk. Je wilt immers niet alleen ranken met je local map pack, maar ook als eerste organische resultaat. Zo willen wij ranken op ‘online marketingbureau Rotterdam’, ‘marketingbureau rotterdam’, of ‘mediabureau rotterdam’. Door onder andere een lokale landingspagina te creëren en/of te optimaliseren verhoog je de kans om op deze zoekwoorden te ranken. Maar hoe doe je dit?
Lokale SEO is van cruciaal belang voor bedrijven met fysieke locaties om meer zichtbaarheid te genereren in lokale zoekresultaten van Google, met name via Google Mijn Bedrijf (Google Business Profile). Doe dit op de volgende manier:
1. Strategie en analyses
2. Optimalisatie van Google Bedrijfsprofielen:
3. Verzamelen en beheren van reviews:
4. Lokale landingspagina’s optimaliseren:
Door deze toepassingen effectief toe te passen, kan een bedrijf zijn online zichtbaarheid in lokale zoekresultaten vergroten, meer verkeer naar de website trekken, en uiteindelijk meer klanten naar de fysieke winkel leiden. Dit biedt een concurrentievoordeel ten opzichte van zowel lokale als grotere nationale spelers.
Met deze tips kan jij al een begin maken aan jouw lokale SEO strategie. Wil je dit liever uitbesteden? Neem dan contact met me op!
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden | Privacy
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden