Wat is een infographic en waarom zet je het in?

Geschreven door:

Liam Borg

Datum publicatie:

19/04/2022

In het huidige landschap, met de invoer van big data, gaan infographics viraal. Uit onderzoek blijkt dat feiten en cijfers veel beter blijven hangen als ze visueel gepresenteerd worden. Het is daarom de ideale manier om complexe informatie eenvoudig over te brengen. En als een beeld al meer zegt dan duizend woorden, hoeveel is dan een infographic wel niet waard?

Wat is een infographic?

Een infographic is een visuele weergave van informatie of gegevens, met bijvoorbeeld grafieken en diagrammen. Infographics brengen het beste van data en beelden samen om een samenhangend verhaal over te brengen. Door deze twee te combineren, kun je informatie opvallender en toegankelijker maken. Daarnaast kun je deze type content op meerdere plekken delen. Niet alleen in blogs, maar bijvoorbeeld ook op social media of in nieuwsbrieven.

Hoe zijn infographics ontstaan?

De eerste infographic werd al in 1626 gebruikt om de rotatiepatronen van de zon weer te geven. In 1786 (160 jaar later) werden infographics gebruikt om statistische grafieken te presenteren, waarbij de allereerste cirkeldiagram ter wereld werd geïntroduceerd. In het Victoriaanse Engeland gebruikte een verpleegster informatiegrafieken om de koningin ervan te overtuigen om de omstandigheden in militaire ziekenhuizen te verbeteren. Maar als we het hebben over informatiegrafieken zoals we die nu kennen, moeten we Edward Tufte bedanken. Hij staat bekend als pionier op het gebied van datavisualisatie, vaak de Da Vinci van data genoemd. Zijn ontwerpprincipes, theorieën en goede datavisualisatie zijn te zien op veel websites, tijdschriften en prints die we tegenwoordig gebruiken. Infographics worden dus al honderden jaren gebruikt, maar waarom gebruiken we ze en zijn ze nu zo populair?

Hoe werken infographics?

Menselijke hersenen zijn ‘visually wired’. Dat houdt in dat bijna 50% van je hersenen betrokken is bij visuele verwerkingen en dat 70% van al je zintuiglijke receptoren zich bevinden in je ogen. Het kost ons in wezen slechts 10 milliseconden om de waargenomen visuele scène te begrijpen versus de 150 milliseconden om een ​​symbool te verwerken plus nog eens 100 milliseconden om er betekenis aan toe te kennen. Het visuele systeem van ons brein stelt ons in staat om trends en patronen te identificeren in de informatie die we waarnemen. In het tijdperk waar we spreken van informatie-overload, zoeken onze hersenen naar snelle oplossingen en begrip van de wereld om ons heen. Zo ontvangen we vijf keer zoveel informatie als in 1986. De hoeveelheid gevisualiseerde informatie en literatuur is sinds de jaren negentig met 400% toegenomen, in combinatie met een gigantische toename van 9900% van het aantal beelden op internet sinds 2007. Infographics gaan deze overbelasting tegen en helpen om informatie makkelijker te verwerken. Personen die bijvoorbeeld aanwijzingen met illustraties en tekst volgen, begrijpen deze beter dan degenen die alleen tekst volgen. Ook helpt het ons om informatie beter te onthouden. Je onthoudt namelijk 10% van wat je hoort, 20% van wat je leest en 80% van wat je ziet en doet. Tenslotte verhoogt het gebruik van kleurenbeelden de leesbereidheid met 80%.

Waarom infographics gebruiken?

Infographics kunnen op verschillende manier ingezet worden. Bijvoorbeeld voor het presenteren van flowcharts of het vergelijken van gegevens. Volgens een onderzoek van de Wharton School of Business is slechts de helft van een publiek overtuigd na een puur verbale presentatie. Maar zodra er visuals worden toegevoegd, is maar liefst 67% overtuigd.

In de kern moet een infographic een snelle en gemakkelijke manier zijn om informatie over te brengen. Het moet visueel aantrekkelijk en relevant zijn voor de doelgroep. Infographics onderscheiden zich van traditionele content zoals een standaard webtekst of blogartikel. Zo gebruiken verslaggevers ze om hun verhaal te versterken. 17% van de media maakt al gebruik van extern geproduceerde infographics. Dit komt doordat foto’s, video’s en andere media (waaronder infographics) leiden tot 77% meer online weergaven. Zo bieden ze een wereldwijde dekking die lokale gedrukte media niet konden bereiken.

Zelf infographics maken of uitbesteden?

De mogelijkheden met infographics zijn dus eindeloos. Je kunt er alle kanten mee op. Wil jij ook een unieke vorm van content aanbieden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Onze ervaren content specialisten kunnen je adviseren over de beste visuals!

BLOGS

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Get in touch!