Extra reclameregels voor grote influencers per juli 2022

Geschreven door: 

Demi Hirschfeld

Datum publicatie: 

25 mei 2022

Vanaf 1 juli vallen influencers met meer dan 500.000 volgers onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Dit schrijft bvA, netwerk van merkleiders, op hun website. Deze influencers met een grote follower base hebben te maken met een aantal extra reclameregels in de Mediawet. Voor influencers, (reclame)bureau’s en adverteerders betekent dit meer duidelijkheid.

Waar kan je informatie over de influencer wetgeving vinden?

Verschillende instanties hebben de voorlichtingswebsite influencerregels gerealiseerd waarop allerlei informatie te vinden is over de huidige wetgeving voor zowel kleine als grote influencers. Sinds 1 november 2020 is de nieuwe Mediawet van start gegaan waarin is vastgesteld dat influencers zich moeten houden aan een aantal regels om misleiding te voorkomen. Zo moeten influencers transparant zijn over betaalde samenwerkingen door bijvoorbeeld bepaalde hashtags toe te voegen aan een post of door duidelijk vermelden te dat het om een samenwerking gaat.

Wat betekent deze nieuwe wetgeving voor influencer marketing?

De regels omtrent influencer marketing zijn sinds kort duidelijk gemaakt. Influencers die meer dan 500.000 volgers of abonnees hebben, een kvk-inschrijving hebben, meer dan 24 video’s per jaar publiceren op YouTube, TikTok of Instagram en hier geld aan verdienen, komen automatisch onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Voor deze content creators gelden er andere reclameregels. Lees hier alles over de Mediawet voor grote influencers:

  1. Er gelden aanvullende reclameregels
  2. Je moet jezelf aanmelden
  3. Gebruik Kijkwijzer icoontjes
  4. Maak kenbaar wie je bent
  5. Je kan boetes krijgen

Nieuwe Mediawet voor grote en kleine influencers

Niet alleen grote influencers zullen verschil merken van de veranderingen in de nieuwe wet. Ook kleine(re) influencers moeten rekening houden met een aantal zaken. Zo maakt de wet nu onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing met bijbehorende verschillende vermeldingen. Influencers mogen bijvoorbeeld niet meer pontificaal een product promoten. Daarnaast is productplaatsing niet meer toegestaan in kinderprogramma’s. Bepaalde hashtags als #collab worden niet meer gebruikt, maar je mag dan wel weer gebruik maken van #ad of #advertentie. Indien een influencer met meer dan 500.000 volgers de wetten overtreedt, kan deze persoon een boete ontvangen.

Uiteindelijk zullen de nieuwe regels ervoor moeten zorgen dat er weer mooie en duidelijke samenwerkingen aangegaan kunnen worden tussen influencers, bureau’s en adverteerders. Wind Mee is in ieder geval heel blij met de nieuwe regels.

Influencer marketing voor jouw merk

“Influencers moeten transparant zijn als het gaat om betaalde samenwerkingen. Hierin moeten volgers waaronder minderjarigen specifiek beschermd worden. De regels passen binnen het medialandschap van nu en juist dat maakt dit een mooie stap naar toekomst met nieuwe influencer marketing”, aldus Demi Hirschfeld, content marketeer bij Wind Mee. Benieuwd naar hoe Wind Mee de nieuwe wetgeving toepast op influencer marketing? Of benieuwd naar de mogelijkheden om influencers in te zetten voor jouw merk? Neem dan vrijblijvend contact op met onze social specialisten!

Blogs

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op