Snel en meer klanten bereiken met Google advertenties

Geschreven door: 

Jilske Dobbelstein

Datum publicatie: 

6 mei 2022

Adverteren via Google is onmisbaar in je marketingmix. Dagelijks gebruiken namelijk miljoenen mensen Google om informatie op te zoeken en laat Google nu net al deze informatie beschikbaar stellen om hiermee te adverteren. Wil jij weten hoe je een goed presterende advertentie draait? Wij leggen je precies uit welke stappen je moet doorlopen om tot een effectieve strategie te komen.

Wat is Google Ads?

Google Ads is het online advertentieplatform van Google. Misschien ken je het advertentieplatform onder de naam Adwords, want zo heeft het platform jarenlang geheten. In 2018 is de naam Adwords omgezet naar Ads.

Het grootste voordeel is dat je alleen betaalt voor resultaat. Voor het vertonen van advertenties betaal je helemaal niets, alleen voor de klikken naar de website. Het is zelfs mogelijk om campagnes te sturen op basis van conversies. Voor B2B-bedrijven kan dit bijvoorbeeld een whitepaper download zijn of het invullen van een contactformulier. Voor een webshop is een conversie vaak een aankoop.

De mogelijkheden met Google Ads

Via Google Ads kun je op verschillende manieren adverteren. Zo kan je zoekadvertenties inzetten maar ook display, shopping, video en bijvoorbeeld App campagnes om jouw applicatie in de Google Play store te promoten. Maar voor nu maken wij onderscheid tussen beeld- en tekstadvertenties.

Beeldadvertenties: worden meestal op het Google Display Netwerk (GDN) vertoond. Dit is een uitstekende manier om je boodschap visueel aantrekkelijk over te brengen. Via GDN kan je mensen bereiken terwijl ze surfen op websites, apps en andere eigendommen van Google (zoals Gmail en YouTube).

Tekstadvertenties: ga je adverteren in het Google zoeknetwerk dan is dit meestal met een tekstadvertentie. Deze tekstadvertenties staan boven de organische zoekresultaten. Ze komen naar voren als er een bepaalde zoekterm wordt ingetypt.

Wat is het doel van Google Ads?

Google Ads kan ingezet worden voor verschillende doeleinden:

  • Meer websitebezoekers realiseren
  • Online verkopen stimuleren maar ook boekingen en aanmeldingen
  • Meer telefoontjes van potentiële klanten genereren
  • En heb je een winkel? Dan kan je zelfs winkelbezoeken stimuleren door jouw bedrijf op Google Maps te plaatsen.

Welke afrekenmodellen zijn er?

Zoals in de introductie al werd benoemd bij Google Ads betaal je alleen voor resultaten zoals klikken naar je website of gerealiseerde conversies. Ook bepaal je zelf welk budget je wilt spenderen. Google Ads hanteert daarnaast verschillende afrekenmodellen en de keuze voor welke je het beste kunt kiezen hangt af van je doel:

  • Kosten per klik (CPC): betaal alleen als iemand op de advertentie klikt (dit is het meest gangbaar)
  • Kosten per actie/lead (CPA/CPL): betaal alleen voor een bepaalde actie of zelfs een daadwerkelijke verkoop

Hoe kies je de juiste zoekwoorden?

Ook hangt het succes van de campagne af van op welke zoekwoorden je gaat adverteren. Maar hoe kies je de juiste zoekwoorden? Allereerst is het van belang dat je je doelgroep leert kennen en erachter komt hoe en met welke woorden zij jouw product en/of merk opzoeken. Daarnaast is belangrijk om een gedegen zoekwoordonderzoek te doen om erachter te komen wat de beste zoekwoorden zijn voor jouw campagne. Zo’n onderzoek kan je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van de Google Ads zoekwoordplanner. Met deze tool kan je zoekwoorden en het bijbehorende zoekvolume vinden.

Hoe bepaalt Google de advertentiepositie?

Nu je weet welke afrekenmodellen er zijn en hoe je jouw zoekwoorden bepaalt is het belangrijk om te weten dat Google Ads eigenlijk een soort veiling is. Als iemand zoekt in Google op een zoekwoord waarop geadverteerd wordt, dan start de veiling. De veiling bepaalt vervolgens je advertentiepositie, maar ook je kosten. De veiling doorloopt de volgende stappen:

  1. Zoekopdracht vindt plaats: een gebruiker zoekt in Google op een zoekwoord waarop wordt geadverteerd.
  2. Geschikte advertenties worden gezocht: Google bepaalt of het zoekwoord aansluit bij jouw advertentie.
  3. Advertenties met een te lage kwaliteit worden verwijderd: Jouw advertentie moet voldoen aan bepaalde kwaliteitsvoorwaarden: de CTR moet hoog genoeg zijn en de bestemmingspagina moet een bepaalde kwaliteit hebben.
  4. Overgebleven advertenties worden gerangschikt: Rangschikking vindt plaats op basis van een combinatie van factoren, onder andere: jouw bod, de kwaliteitsscore van je advertentie en de context van de zoekopdracht.
  5. Advertentie wordt getoond

Wat is het verschil tussen Google Ads (SEA) en SEO?

Tot slot wordt ons vaak gevraagd wat het verschil is tussen zoekmachine-adverteren (SEA) en zoekmachine-optimalisatie (SEO) en wat de beste strategie is. Met SEO ben je in staat om op een duurzame manier potentiële klanten naar je website te trekken. Het grote voordeel is dat je hierbij niets betaalt aan Google. Het nadeel van SEO is echter dat het een langetermijnstrategie is, zeker voor nieuwe websites. Op de korte termijn behaal je er geen grote resultaten mee, omdat je o.a. domein autoriteit moet opbouwen door bijvoorbeeld het verkrijgen van links van andere websites.

Laat dit nu wel juist mogelijk zijn met Google Ads! Hiermee ben je in staat om op dezelfde dag nog resultaat te behalen. Advertenties staan snel live en leveren (indien juist opgezet) direct resultaat. Daarnaast kun je snel testen welke titels en beschrijvingen aanslaan bij je doelgroep.

Wat ons betreft is de mix van beide het krachtigst. Met Google Ads (SEA) ben je in staat om op korte termijn bezoekers binnen te halen op de zoekwoorden waarbij je dat nog niet lukt met SEO. SEO zet je vervolgens in om op lange termijn duurzame resultaten te behalen.

Hulp bij jouw Google strategie

Zoals je leest komt er toch iets meer bij kijken en daarom staan onze SEA en SEO experts voor je klaar om je te helpen bij het opstellen, uitvoeren én updaten van jouw strategie. En onthoud: Google staat nooit stil. Dus neem vooral contact met ons op en wij koppelen je aan de juiste specialist voor jouw merk.

Blogs

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Neem contact op