Succesvolle Google Ads campagne opzetten in 6 stappen

Geschreven door:

Denise Crooij

Datum publicatie:

26/08/2020

Wil je meer bezoekers op je websites of op bepaalde pagina’s? Dan biedt SEA voor jou zeker uitkomst. Onze SEA Specialisten hebben voor jou 6 stappen op een rijtje gezet voor het opzetten van een Google Ads campagne voor jouw bedrijf. Zo weet je precies waar je op moet letten wanneer je zelf een online campagne wilt starten.

Wat is SEA?

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising en is een verzamelnaam voor het adverteren in zoekmachines. Er zijn verschillende vormen van adverteren die onder SEA vallen: Search Advertising, Shopping Advertising, Display Advertising en Video Advertising.

Search- en Shopping zijn een vorm van pull-marketing. Hierbij zijn klanten op het moment dat de advertentie wordt vertoond aan het zoeken naar diensten of producten zoals dat van jouw bedrijf. Als bedrijf haal jij de gebruikers op dit moment binnen naar jouw website. Display- en Video Advertising zijn een vorm van push marketing. Op het moment dat de advertentie wordt vertoond zijn gebruikers met iets bezig op het internet en op dat moment breng jij de boodschap van jouw bedrijf over aan de doelgroep. Welke vormen van adverteren je het beste kan gebruiken is afhankelijk van jouw doelstellingen.

Waarom is SEA belangrijk voor jouw bedrijf?

Binnen de marketingwereld is de quote; “The best place to hide a dead body is page two of Google” niet voor niks een bekend gezegde. Dankzij SEA sta je bovenaan de zoekresultaten, vol in de spotlights van het internet. SEA kan ervoor zorgen dat jouw website meer zichtbaarheid krijgt in zoekmachines tegen betaling. Wanneer je alleen focust op SEO en het organisch binnenhalen van verkeer zal je veel potentiële klanten missen. Je advertenties worden bovenin de zoekmachine vertoond wanneer je de benodigde biedingen instelt bij de zoekwoorden en ze kunnen aan de juiste mensen worden vertoond op andere websites.

Search Advertising

Tekstadvertenties verschijnen in de zoekresultaten van de zoekmachine nadat een gebruiker een zoekopdracht heeft ingevuld waar een adverteerder advertenties op vertoont. Je kunt advertenties specifieker matchen door te targeten op locaties, doelgroepen, remarketing (iemand die je website al eerder bezocht heeft), demografie, apparaten of specifieke dagen en tijden. Het voordeel van search advertising is dat de doelgroep actief op zoek is naar een product en sneller een koopintentie zal hebben. Dit maakt SEA ook een perfect kanaal om online verkopen te stimuleren.

Shopping Advertising

Wanneer je een webwinkel hebt en producten online verkoopt kan Shopping een interessant kanaal zijn om in te adverteren. Vooral wanneer je concurrerende prijzen hanteert is dit een interessant kanaal, omdat bij Shopping advertenties meteen de prijzen bij de productfoto’s worden weergegeven. Bij deze vorm van adverteren geef je een feed op met al jouw producten en deze worden gematcht aan zoekopdrachten van gebruikers. Het voordeel van Shopping is dat gebruikers al sneller een aankoopintentie hebben. Daarbij zien ze ook gelijk de productfoto’s.

Display Advertising

Display advertenties verschijnen op websites van derden. Ook kunnen advertenties op YouTube of in apps worden vertoond. Welke bezoekers jouw advertenties zien is afhankelijk van de instellingen die door jou zijn gekozen. Zo kun je net als bij Search Advertising zoekwoorden opgeven om je advertenties te vertonen. Hierbij plaatst Google advertenties op websites die de zoekwoorden die je opgeeft bevatten en vindt doelgroepen die geïnteresseerd zijn in deze zoekwoorden. Een tweede methode om de doelgroep te bereiken is door zelf doelgroepen aan te maken van bijvoorbeeld potentiële klanten die al eerder je website hebben bezocht. Dit kan een groep zijn die al eerder (een deel van) je website heeft bezocht of iemand die specifieke kenmerken heeft, bijvoorbeeld een persoon die momenteel actief op zoek is naar nieuwe schoenen.

Video Advertising

Heb jij inspirerende video’s die de verkoop van jouw producten kunnen stimuleren? Dan is deze vorm van Advertising zeer geschikt voor jouw merk. Video advertising kan ervoor te zorgen dat je merk wordt onthouden bij de doelgroep en ‘top of mind’ is wanneer wordt gedacht aan merken binnen jouw branche. Potentiële klanten zullen hierbij sneller als eerste aan jouw merk denken wanneer zij jouw product of dienst nodig hebben. Je kunt adverteren met video advertenties op YouTube en bezoekers door laten klikken naar een relevante pagina op jouw website. Je kunt zelf kiezen bij welke (soort) video’s je advertenties worden vertoond of welke kenmerken de bezoekers moeten hebben om de video te zien. Heb je bijvoorbeeld een restaurant, dan wil je natuurlijk alleen mensen bereiken die regelmatig uit eten gaan of die op zoek zijn naar een restaurant in de buurt. Het is daarbij de ideale tool om associaties met je merk te stimuleren zoals bijvoorbeeld ‘goedkoop’ of ‘kwaliteit’. Door merkassociaties te stimuleren, verbind je het merk met je doelgroep.

Google Ads campagne opzetten stappenplan

1. Bepaal jouw doel en welke vormen van adverteren het beste bij je past

Voordat je je Google Ads campagne gaat opzetten, is het belangrijk dat je jouw doel bepaalt en welke advertentievormen hier het beste bij passen. De vorm van advertising die je het beste in kunt zetten is heel erg afhankelijk van van het doel dat je nastreeft. Heb je een webwinkel met producten die concurrerend zijn in prijs, dan kan Shopping interessant zijn. Wil je meer naamsbekendheid? Overweeg dan Display Advertising. Wil je gebruikers inspireren met mooie content, dan past Video Advertising bij je merk.

2. Bepaal je doelgroep

Wie wil je bereiken? Als je eenmaal je doel weet kun je gaan bedenken hoe je je doel wilt behalen. Welke doelgroep wil je bereiken en welke boodschap wil je overbrengen? Het is belangrijk om je goed te bedenken wie je wilt bereiken, zit je in een bepaalde niche en weet je dat je klanten bepaalde kenmerken hebben? Maak dan gebruik van doelgroepen. Laat een bepaalde groep een specifieke boodschap zien of bied op of af op basis van de kans dat deze bezoeker een aankoop doet op je website.

3. Bepaal je budget

Bepaal het budget dat je in Google wilt investeren en definieer je financiële doelstellingen aan de hand van KPI’s. Hierdoor maak je het meetbaar wanneer je doelen zijn behaald. Wanneer je geld investeert in SEA verwacht je natuurlijk dat dit iets oplevert. Wat je advertenties opleveren wordt uitgedrukt in ROAS (Return On Ad Spend). Dit getal kun je berekenen door de omzet die je behaald vanuit SEA te delen door de kosten die je voor advertenties hebt gemaakt. Het percentage dat hieruit komt is het percentage wat je behaalt met elke euro die je hebt geïnvesteerd.

4. Doe zoekwoordonderzoek

Wanneer je zoekwoordonderzoek doet, bedenk je op welke woorden je gevonden wilt worden in de zoekmachine. Je kunt dit bepalen op basis van de producten of diensten die je aanbiedt. Hoe relevanter de woorden zijn, hoe groter de kans is dat een klik op een advertentie iets voor je oplevert. Het is hierbij belangrijk dat je zoekt naar het aantal keer dat gebruikers zoeken naar deze woorden en hoe hoog de concurrentie is op deze zoekwoorden. Je kunt de Google Zoekwoordplanner gebruiken om te onderzoeken welke relevante zoekwoorden er zijn en hoe hoog de concurrentie is. Ook geeft Google je een indicatie van wat de kosten per klik (CPC) zullen zijn en welke andere zoekwoorden relevant kunnen zijn voor jouw bedrijf.

Je bepaalt op basis van wat je verkoopt en de huidige website op welke zoekwoorden je gaat adverteren. Door middel van zoekwoordonderzoek kom je erachter hoe groot de markt is en hoe vaak gebruikers naar bepaalde zoekwoorden zoeken. Daarnaast helpt een zoekwoordonderzoek door suggesties van zoekwoorden te geven waar je zelf in eerste instantie niet opkomt. Zoekwoordonderzoek helpt je dus ook een inschatting te geven van hoe groot de concurrentie is en hoe duur zoekwoorden zijn om op de eerste resultatenpagina te verschijnen.

5. Maak een concurrentieanalyse

Hoe sta je in de markt? Wat doen je concurrenten? Zorg ervoor dat je deze vragen kunt beantwoorden. Naar aanleiding van het zoekwoordonderzoek kun je in de zoekresultaten van Google nagaan wie je concurrenten zijn. Door de zoekopdrachten te Googelen zie je welke concurrenten bovenaan in de Google resultaten staan en wat hun teksten zijn. Bekijk wat hun ‘unique selling points’ zijn en welke boodschap zij overbrengen naar gebruikers. Bepaal hiermee ook de kwaliteiten van jouw merk en waarmee jij je differentieert van de concurrentie. Stem de teksten af op de pagina voor een hoge relevantie.

6. Werk je campagnestructuur uit

Een Google Ads account bestaat uit verschillende niveaus. De eerste laag is het account. Er kunnen meerdere gebruikers aan een account worden toegevoegd, zodat alle betrokkenen hierin kunnen werken. De laag daaronder zijn de campagnes. Deze worden gebruikt om het account te structureren.

Door het maken van een goede campagnestructuur kunnen accounts veel groeien en alles is overzichtelijk, waardoor de prestaties van het account zullen verbeteren. Adverteer je bijvoorbeeld voor een kledingwinkel? Dan kun je bijvoorbeeld een campagne aanmaken voor dames jurken en advertentiegroepen voor avondjurken, zomerjurken en bruidsjurken afhankelijk van het aanbod.

Campagnes bestaan altijd uit één of meerdere advertentiegroepen waarover je het budget verdeeld. Aan de advertentiegroepen advertenties toegevoegd die relevant zijn voor het zoekwoord waar je op biedt. Je kunt verschillende advertenties testen om erachter te komen welke de beste resultaten opleveren.

Besteed voldoende aandacht aan je campagnestructuur en hoe je deze wilt uitwerken. Het is belangrijk dat je op basis van de structuur van de website je Google Ads campagne gaat opzetten. Je wilt natuurlijk een logische en overzichtelijke basis opzetten voor je Google Ads campagne en een logische indeling van alle zoekwoorden waarop je gaat adverteren in logische categorieën.

Google Ads campagne uitbesteden

Wil je aan de slag met SEA of besteed je het liever uit? Dan kunnen onze experts uit het SEA team jou zeker een handje helpen met het opzetten en beheren van je Google Ads campagne. Wij hebben doorgewinterde specialisten in online adverteren die alle ins en outs kennen van SEA. Kom een keertje koffie drinken en dan kunnen we al je mogelijkheden voor jouw website bespreken!

BLOGS

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Get in touch!