In 15 stappen goede content schrijven

Geschreven door:

Demi Hirschfeld

Datum publicatie:

18/11/2020

Goede content schrijven is belangrijk voor je website. Met goede content krijg je namelijk organische traffic. Er zijn 15 stappen die je moet doorlopen om écht goede teksten te schrijven. Wij nemen je stap voor stap mee en leggen je precies uit hoe je dit doet. Zo heb jij straks ook een website met goed geschreven content.

1. Zoekwoordanalyse

Je kunt niet zomaar beginnen met content schrijven. Het is goed om eerst te weten waarnaar gezocht wordt binnen jouw branche. Doe dus eerst een zoekwoordanalyse en kom erachter welke zoekwoorden mensen gebruiken wanneer ze zoeken naar bepaalde onderwerpen. Je kunt hiervoor een SEO tool gebruiken, maar het is ook mogelijk om Google te raadplegen. Kijk dan naar de suggesties die Google geeft wanneer je bepaalde zoekwoorden gebruikt.

2. Bedenk voor wie je wilt schrijven

Als hoofdregel kun je gebruiken: schrijf zodat de lezer het begrijpt. Bepaal dus eerst de doelgroep voor wie jij content wilt schrijven. Aan de hand daarvan bedenk je de tone of voice. De tone of voice houdt bijvoorbeeld in of je op een formele of informele manier schrijft, maar denk ook aan opleidingsniveau. Verder moet je rekening houden met vakjargon. Als je voor mensen schrijft die in dezelfde branche zitten, zal je lezer sneller bepaalde definities begrijpen.

3. Kies een goed onderwerp

Aan de hand van je zoekwoordanalyse kies je een goed onderwerp. Bekijk of mensen ook echt zoeken naar jouw “goede onderwerp”. Als dat zo is én je denkt dat jouw publiek hierin geïnteresseerd is, dan kan je beginnen met schrijven. Houd er wel rekening mee dat je met content schrijven niet op meer dan één onderwerp moet richten. Richt je dus maar op één focus zoekwoord.

4. Verzin een pakkende titel

Je titel is samen met de inleiding het belangrijkste van je tekst. Je kunt super goede content schrijven, maar als je titel niet pakkend is zal niemand op je artikel klikken. Daarnaast wil je natuurlijk ook dat mensen je artikel vinden. Dat doe je door je tekst SEO proof te schrijven. Het is hiervoor belangrijk om je zoekwoord aan het begin van de titel neer te zetten.

5. Vertel in de inleiding waarover je schrijft en geef al wat weg

Een goed begin is het halve werk en dat is ook zo bij goede content schrijven. Een goede inleiding bespreekt duidelijk het onderwerp waarover je gaat schrijven. Het vertelt de lezer wat ze kunnen verwachten, maar ook welk probleem je voor ze oplost. Geef daarom al wat weg, maar niet te veel. Hiermee spoor je de lezer aan om verder te lezen.

5. Vertel in de inleiding waarover je schrijft en geef al wat weg

Een goed begin is het halve werk en dat is ook zo bij goede content schrijven. Een goede inleiding bespreekt duidelijk het onderwerp waarover je gaat schrijven. Het vertelt de lezer wat ze kunnen verwachten, maar ook welk probleem je voor ze oplost. Geef daarom al wat weg, maar niet te veel. Hiermee spoor je de lezer aan om verder te lezen.

6. Gebruik kopjes en tussenkopjes

Kopjes en tussenkopjes maken een tekst een stuk leesbaarder. Daarnaast zijn ze belangrijk voor zoekmachines om erachter te komen waar een tekst over gaat. Gebruik dus voldoende kopjes en tussenkopjes in je tekst. Het is wel belangrijk om deze kopjes in goede volgorde te implementeren. Je kunt H2, H3 en eventueel H4 headers gebruiken, maar verder dan dat kun je beter niet gaan.

7. Verwerk het zoekwoord in je tekst en kopjes: maar niet te vaak! (keyword stuffing)

Laten we weer even terugkomen op je zoekwoord. Je hebt een onderwerp gekozen aan de hand van een zoekwoord. Het is dan wel belangrijk om dit zoekwoord in je tekst te verwerken. Dit doe je door het zoekwoord regelmatig in je tekst, maar ook in je kopjes te gebruiken. Hoe langer je tekst, hoe vaker je het zoekwoord kunt gebruiken. Wees wel gewaarschuwd: gebruik je zoekwoord niet té vaak. Dit noem je namelijk keyword stuffing en Google straft dit juist weer af.

8. Schrijf actief

Met een actieve schrijfvorm hou je jouw lezer langer vast. Het is makkelijker om te lezen doordat je er niet bij hoeft na te denken. Daarnaast brengt het leven in je tekst. Bij content schrijven moet je er ook op letten dat je lange zinnen afwisselt met korte zinnen. Dit is beter voor de leesbaarheid.

9. Schrijf informerende teksten

Geef antwoord op vragen die je lezer kan hebben. Eén van de belangrijkste stappen is om echt informerende teksten te schrijven. Door je te richten op een vraag die jouw doelgroep heeft en deze informatief te beantwoorden zal je veel meer traffic naar jouw artikel of tekst krijgen. Het werkt namelijk goed om duidelijke informatie te geven. Dit rankt ook goed in Google. Niet alleen dat, het geeft je ook de mogelijkheid om rich snippets te krijgen. Probeer alle vragen te bedenken die een lezer kan hebben over jouw onderwerp en probeer deze vragen zo veel en zo goed mogelijk te beantwoorden.

10. Gebruik opsommingen

Het gebruik van opsommingen, ook wel bekend als bullets of bulletpoints, is goed voor de SEO van je tekst. We geven je een voorbeeld aan de hand van waarom je opsommingen moet gebruiken bij goede content schrijven:

  • Opsommingen worden als eerste gelezen in je tekst, ook als iemand alleen je tekst globaal leest.
  • Google vindt het gebruik van opsommingen goed en geeft je tekst een betere ranking als dit erin voorkomt.
  • Goede content schrijven doe je door in je opsommingen ook je zoekwoord te verwerken.

11. Verwerk een Call To Action (CTA)

Je wilt je tekst altijd eindigen met een call to action. Wat wil je dat mensen met jouw geschreven tekst doen? Contact met je opnemen, een e-book downloaden, een product afnemen? Geef dit dan ook aan je lezer aan. Je stuurt als het ware je lezer aan om een volgende stap te nemen. Als je dit niet doet, zal iedereen je tekst na het lezen wegklikken. Ondanks dat veel mensen dit nog steeds zullen doen, krijg je met een call to action een veel hoger percentage die jouw gewenste stap zet.

12. Compacte URL met zoekwoord

Bij goede content schrijven kijk je niet alleen maar naar je tekst. Er zijn namelijk nog een aantal andere zaken die een connectie hebben met goede content, die je als nieuwe content schrijver snel over het hoofd kunt zien. Zo ook je URL of slug. We hebben je uitgelegd hoe belangrijk je zoekwoord is bij het schrijven van een tekst. Daarom moet deze ook verwerkt worden in je URL. Zorg er ook voor dat je URL niet heel lang is en probeer deze compact te houden.

13. Gebruik afbeeldingen

Wist je dat teksten met afbeelding wel 94% vaker worden bekeken dan teksten zonder afbeeldingen? Reden genoeg om afbeeldingen in je tekst te gebruiken dus! Mensen kunnen afbeeldingen sneller en beter verwerken, waardoor je tekst makkelijker te lezen en begrijpen is. Eigen afbeeldingen gebruiken werkt vaak beter dan stockfoto’s. Een leuke, innovatieve manier van afbeeldinggebruik zijn infographics. Dit zijn visuals waarin je informatie geeft over jouw onderwerp. Wat ons betreft zeker de moeite waard om je verder in te verdiepen.

14. Deel je artikel!

Je artikel is geschreven en staat live, maar nu doe je er niks meer mee… zonde! Deel je artikel op social media kanalen, zoals Facebook, LinkedIn of Instagram. Het zal je verbazen hoeveel organische traffic je op deze manier naar je blog krijgt. Je kunt je tekst natuurlijk ook altijd met familie en vrienden delen. Er zijn nog veel meer manieren om je content te delen, zoals op fora of in een online community. Bedenk dus goede manieren die aansluiten op jouw branche en onderwerp.

15. Herzie en optimaliseer je content

Content moet je niet laten liggen. Door regelmatig je content te herzien en optimaliseren hou je je content up to date. Een tekst is nooit in één keer perfect. Je kunt hiervoor gebruik maken van een SEO tool. Deze zal je teksten vergelijken met concurrerende teksten en je aan de hand hiervan adviezen geven. Je kunt ook zelf je tekst goed herschrijven. Hierbij kan je deze stappen als checklist gebruiken.

Conclusie van goede content schrijven

Content schrijven is dus niet zo eenvoudig als je misschien van tevoren dacht. Je moet met verschillende aspecten rekening houden om ervoor te zorgen dat je tekst niet alleen interessant is voor jouw doelgroep, maar ook goed rankt in Google. Toch is content schrijven een enorm goede manier om potentiele klanten te bereiken. Wanneer een goede tekst schrijven te ingewikkeld of te veel werk is, is het verstandig om dit uit te besteden. Wij zouden je hierbij kunnen helpen. Ons content team schrijft dagelijks kwalitatieve content waarmee veel potentiele klanten bereikt worden. Vind je dit interessant? Lees meer over content marketing en neem contact met ons op voor de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

BLOGS

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Get in touch!