Community building: zo creëer je je eigen digitale community

Geschreven door:

Louèlle Stolk

Datum publicatie:

12/11/2021
Community building, we hebben het vast allemaal wel eens voorbij horen komen. Het is geen nieuw begrip, maar veel bedrijven zien de essentie er nog niet van in. Toch is het als bedrijf zijnde een goed idee om ermee aan de slag te gaan. Maar wat is het precies en waarom is het zo waardevol? Lees snel verder om hierachter te komen.

Wat is community building?

In grote lijnen is community building de ideale manier om je doelgroep te bereiken en aan jouw merk te verbinden. Het woord zegt het al. Je bouwt een gemeenschap op rondom jouw merk. Met een gemeenschap wordt bedoeld: een groep mensen met dezelfde interesses, passies en problemen die zich identificeren met jouw merk. Zo’n gemeenschap kan online met elkaar in gesprek gaan over onderwerpen die ze met elkaar gemeen hebben.

Hoe werkt community building?

Door mensen met elkaar te verbinden die overeenkomende interesses, passies en problemen hebben, kunnen mooie gebeurtenissen ontstaan. Er kunnen onverwachte vriendschappen ontstaan, maar denk ook aan de gesprekken die mensen met elkaar aangaan over je merk. Je klanten stellen bijvoorbeeld geen vragen aan jou als merk, maar aan andere gebruikers van je product of dienst. Mensen in een community voelen zich verbonden met elkaar, waardoor ze ook persoonlijke ervaringen durven te delen. De feedback vanuit je community is hierdoor veel natuurlijker. Veel vragen worden door middel van een forum of Facebook-groep behandeld, waardoor een klantenservice bijna overbodig is.

Hoe pas je community building toe?

De grote vraag is nu: hoe begin je een community? Het is essentieel dat je je realiseert dat er veel tijd en energie in zit om dit op te bouwen. Je kan niet van de ene op de andere dag een community creëren. De beste manier is via social media, denk aan Instagram en Facebook voor B2C en LinkedIn vooral voor B2B. Ook door middel van je eigen platform is het mogelijk om een community te beginnen. Op deze manier raken mensen gewend aan jouw content.

Content creaties

Voordat een potentiële klant een aankoop doet, zal hij of zij eerst kennis willen maken met jouw merk. De content op social media is daarom essentieel om mee te beginnen. De content moet in de juiste tone of voice geschreven zijn die je doelgroep begrijpt en aanspreekt, maar ook representatief staat voor je merk.

Het kost veel tijd om veel content te creëren om steeds meer volgens en likes te krijgen, maar je bouwt hier wel meer vertrouwen mee op. Je kan bijvoorbeeld interessante Instagram post maken, doorlinken naar de website of een call-to-action toevoegen om volgers te laten inschrijven voor de nieuwsbrief. De mensen waarmee jij een community wilt opbouwen zullen pas actief meedoen, wanneer je meer van je bedrijf hebt laten zien en ze je bedrijf goed kennen.

Betrokkenheid en interactie

Bij community building draait het ook vaak om betrokkenheid en interactie. Als je je volgens op social media een beetje kent kan je inspelen op het aansporen van reacties. Uiteindelijk kunnen hier gesprekken uit ontstaan met het merk, maar ook tussen de volgers onderling. Dit kunnen mensen zijn die elkaar nooit eerder hebben gesproken, omdat ze uit verschillende levens komen of uit een ander land komen. Door je content kan je jouw gemeenschap samenbrengen. De betrokkenheid en interactie op social media kan je vergroten door middel van:

  • Een poll in de stories te zetten.
  • Een vraag te stellen onder je bericht, zodat volgers hun mening en ervaringen kunnen delen.
  • Een challenge of hashtag met je volgers delen en uitdagen om deze voort te zetten.

Voordelen community building

Je weet nu wat een community is en wat de waarde hiervan is. Er zijn diverse redenen waarom je als merk community building zou moeten inzetten. Even alle voordelen op een rijtje.

  1. Mensen voelen zich verbonden met je merk, omdat ze zich kunnen identificeren met een community waar ze in zitten.
  2. Online content verspreidt zich sneller dan het licht. Als je iets interessant vindt, stuur je dit door naar anderen om ze hiervan op de hoogte te stellen. Op deze manier zal je meer aandacht krijgen. Gebruik je community dus ook om nieuwe producten/diensten te promoten.
  3. Je bouwt een betere naamsbekendheid op door je community aan te sporen om met elkaar in gesprek te gaan. Ze zullen het ook over jou als merk hebben.
  4. Het vertrouwen en contact met jouw klanten wordt versterkt, omdat je meer met ze communiceert en zij met jou. Dit is altijd een voordelig voor een bedrijf. Zo worden je klanten fans en ambassadeurs van je merk.
  5. Hoe groter je community, hoe beter vindbaar je bent voor anderen. Steeds meer mensen willen hieraan deelnemen waardoor je community alleen maar groter en groter wordt!

Community onderhouden

Tot slot is het belangrijk om je community die je hebt opgebouwd goed te onderhouden. Je begint met veel tijd en werk te investeren in het creëren van content. Laat dit niet links liggen wanneer je een community hebt en veel wordt herkend. Deze groep mensen is namelijk gewend geraakt aan deze continuïteit en dit is ook de reden waarom ze zich hebben aangesloten bij je community. Blijf dit dan ook volhouden en blijft interactief met je community!

Ben je er ook van overtuigd dat community building belangrijk is en wil je hulp bij het opbouwen hiervan? Onze social media experts staan voor je klaar om voor je aan de slag te kunnen gaan.

BLOGS

Vorige
Volgende

Bezoek ons

Contactgegevens

Get in touch!