Geschreven door:
Datum publicatie:
Je hebt er vast wel eens van gehoord, maar wat is affiliate marketing ook alweer? Simpel gezegd is het een onlinemarketingkanaal waarbij publishers van websites een vergoeding ontvangen voor de verkopen of leads van een adverteerder, die via een link op hun website zijn gerealiseerd. Een publisher wordt ook wel een affiliate genoemd. Wij vertellen je alles wat je wil weten over affiliate marketing.
Affiliate marketing is een vorm van online marketing. De affiliates kunnen verkopen of leads stimuleren door de producten of diensten van de adverteerder te promoten. Zij sturen bezoekers via een link door naar de website van de adverteerder. Als adverteerder betaal je alleen commissie als de bezoeker converteert tot een aankoop of lead. Meestal wordt affiliate marketing ingezet voor e-commerce partijen en dan betreft een conversie een aankoop in de webshop. Maar je kunt ook denken aan conversies zoals het aanvragen van een brochure of het inplannen van een afspraak. De vergoeding wordt altijd van tevoren bepaald en een adverteerder weet dus vooraf hoeveel hij per conversie moet betalen.
Beide kanten van affiliate marketing zijn interessant: als publisher valt er vrij gemakkelijk geld te verdienen door producten of diensten te promoten. Er is weinig risico, want je hoeft zelf geen voorraden van de producten in te kopen. Je ontvangt vervolgens wel een vergoeding op het moment dat je een bezoeker vanaf jouw website doorstuurt naar de adverteerder en deze overgaat tot conversie. Om succes als publisher te boeken is het uiteraard wel noodzakelijk dat er voldoende verkeer op jouw website komt.
Als online marketingbureau zijn wij geïnteresseerd in de mogelijkheden van affiliate marketing voor adverteerders. Kort gezegd is dit een effectieve manier van performance based marketing. Je betaalt alleen vergoeding op het moment dat de affiliate resultaat levert. Dit maakt affiliate marketing een interessante vorm van online marketing.
Het medialandschap van affiliate marketing is ontzettend divers. Er zijn veel verschillende varianten, die we hieronder aan je toelichten.
De bekendste vorm van affiliate marketing is misschien wel via vergelijkingswebsites. Dit zijn websites die producten en prijzen verzamelen van verschillende webshops. Vervolgens ontvangen zij een vergoeding als de websitebezoeker van de vergelijkingssite een aankoop doet bij een van de webshops.
Naast promotie op de vergelijkingswebsite zelf, zijn deze websites veelal ook Google CSS-partner. Dit houdt in dat zij Google Shopping campagnes opzetten met de producten van de adverteerder en het verkeer doorsturen naar de website van de adverteerder. De advertenties zijn te herkennen aan de link onder de shopping advertenties (i.p.v. ‘Via Google’ staat de naam van de CSS-partner vermeld zoals bijvoorbeeld: ‘Via Beslist.nl of ‘Via Producthero’). Voor de adverteerder betekent dit dat de zichtbaarheid in het Google Shopping blok toeneemt en dit vergroot de kans op conversies.
Er zijn verschillende afrekenmodellen van deze CSS-programma’s. Eén daarvan is gebaseerd op performance en daarmee onderdeel van affiliate marketing. De gerealiseerde kliks vanuit de shoppingadvertenties van de CSS-partner zijn namelijk voor rekening van de CSS-partner. De adverteerder betaalt alleen een vergoeding wanneer er resultaat wordt geboekt, zoals conversie.
Andere bekende vormen van affiliate marketing zijn websites waarop kortingscodes te vinden zijn. Ook deze sites zijn gebaseerd op het affiliate verdienmodel. Een publisher toont een kortingscode van een webshop en op het moment dat de kortingscode wordt verzilverd dan ontvangt de publisher de afgesproken commissie.
Hetzelfde geldt voor cashbackwebsites, ook zij sturen consumenten door naar de adverteerder en door cashback te geven wordt het voor consumenten nog aantrekkelijker om via dergelijke platformen te shoppen. Of denk bijvoorbeeld aan Sovendus; nadat je een aankoop hebt gedaan bij een webshop ontvang je als beloning de mogelijkheid om 2 twee waardebonnen van andere webshops te ontvangen. Ook hier geldt, bij verzilvering van een waardebon vindt er een verrekening plaats tussen de affiliate (Sovendus in dit geval) en de webshop (adverteerder).
En tot slot zijn links in blogs of op startpagina’s een vorm van affiliate marketing. Ook hier wordt de publisher betaald voor aankopen of leads die gerealiseerd zijn vanuit links in blogs of op de startpagina. Deze vorm wordt nog wel eens verward met linkbuilding. Verschil is dat linkbuilding als doel heeft dat de website hoger rankt in Google en inzet van affiliate marketing is juist een instrument om op korte termijn de conversies te optimaliseren. Alles over linkbuilding lees je in onze blog.
Voor het opzetten van affiliate marketing werken onze experts samen met affiliate partijen die een netwerk van publishers vertegenwoordigen. Bekende netwerken zijn Daisycon, TradeTracker en Tradedoubler.
Net als bij iedere campagne is het bij affiliate marketing van belang om vooraf een campagneplan op te stellen en afspraken met de affiliate partij te maken:
Benieuwd naar wat affiliate marketing voor jouw bedrijf kan betekenen of hoe je meer resultaat kunt behalen? Onze experts van Wind Mee Online Marketing helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op!
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden | Privacy
© 2024 Wind Mee | Algemene Voorwaarden